سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 30 - 04 - 2024

Communist party of iran

حضور پلیس در دانشگاه سوربن پاریس برای پایان دادن به تظاهرات در حمایت از غزه

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های ایالات متحده در حمایت از فلسطین و در اعتراض به جنگ غزه، معترضین در دانشگاه سوربون فرانسه با به اهتزاز در آوردن پرچم فلسطین، در حمایت از غزه شعار دادند . به گفته شاهدان عینی پلیس با حمله به این تجمع با دانشجویان درگیر شده‌ اما دانشجویی بازداشت نشده‌است.
مقامات دانشگاه گفتند که آمفی تئاترهای دانشگاه سوربن حوالی ظهر تخلیه و محوطه اصلی این دانشگاه برای بعدازظهر بسته شده‌است.
این در حالی است که چندین سیاستمدار فرانسوی، از جمله اعضای ارشد حزب چپ تندرو پیشتر در رسانه‌های اجتماعی از حامیان خود خواسته بودند تا به اعتراضات سوربن بپیوندند.
این تظاهرات سه روز پس از تظاهرات در دانشگاه «ساینس‌پو»، یا همان دانشگاه علوم سیاسی در پایتخت فرانسه و در حالی برگزار شد که معترضان خواستار قطع روابط این دانشگاه با دانشگاه‌ها و نهادهایی هستند که در «سرکوب مردم فلسطین» شریک بوده‌اند.
اتحادیه دانشجویان این دانشگاه در بیانیه‌ای با اشاره به حضور نیروهای پلیس در دانشگاه، این اقدام دانشگاه را عبور ازخط قرمز و نشان‌دهنده آغاز چرخش استبدادی در این دانشگاه عنوان کرده‌اند.
این در حالی است که در دانشگاه ساینس‌پو، دانشجویانی که خواهان آتش‌بس در غزه بودند، برای چندین روز تحصن و تظاهراتی را در پردیس این دانشگاه در مرکز پاریس برپا کردند و برخی از این دانشجویان در حیاط مرکزی به برپایی چادرهایی اقدام کردند.
روز دوشنبه دهم اردیبهشت، رئیس منطقه پاریس، «والری پکرس»، گفت که وی کمک‌های مالی به این دانشگاه را تا زمانی که آرامش و امنیت برقرار نشود، متوقف می‌کند.
در حالی که احزاب راستگرا در فرانسه، معترضان را به «یهودی‌ستیزی» متهم کرده‌اند، این معترضان ضمن تکرار خواسته‌های خود در حمایت از مردم غزه و قطع روابط مالی دانشگاه‌ با دولت اسرائيل، اتهام «یهودی‌ستیزی» را رد کردند .

اشتراک در شبکه های اجتماعی: