دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | 19 - 08 - 2024

Communist party of iran

جو بایدن می‌گوید دستیابی به توافق آتش‌بس غزه، همچنان امکان‌پذیر است

همزمان با رد پیشنهادهای جدید توافق آتش‌بس غزه از سوی حماس، رئیس جمهور ایالات متحده بار دیگر بر در دسترس بودن این توافق تاکید کرد.


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، شامگاه یکشنبه ۲۸ مرداد گفت : « توافق آتش‌بس غزه همچنان امکان‌پذیر است.» آقای بایدن هنگام ترک اقامتگاه کمپ‌دیوید در ایالت مریلند و پیش از سوار شدن به هواپیما در سخنانی کوتاه به خبرنگاران گفت : « ما تسلیم نمی‌شویم، هنوز توافق امکان‌پذیر است.» به نوشته خبرگزاری فرانسه، اظهارات آقای بایدن در حالی بیان شد که حماس پیشنهادهای جدید درباره توافق را رد کرد و اسرائیل و حماس یکدیگر را عامل عدم دستیابی به توافق دانسته‌اند.


گفتنی است، شامگاه یکشنبه ٢٨ مرداد، رویترز و دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش دادند که حماس پیشنهادات جدید مطرح‌شده در مذاکرات آتش‌بس را رد کرده است. این گروه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود پیشنهادهای جدید را همسو با خواسته‌های اسرائیل دانسته و مدعی شده که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر سر دستیابی به توافق مانع ایجاد می‌کند.
ساعاتی پیشتر بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه اسرائیل گفته بود که : « حماس تا این لحظه خیره‌سری کرده و حتی نماینده‌ای برای مذاکرات به دوحه نفرستاده است. فشارها باید بر حماس و شخص یحیی سِنوار، رهبر جدید این گروه، متمرکز شود و نه بر اسرائیل.»


گروه حماس در مذاکرات دو روزه دوحه شرکت نکرد اما از طریق کشورهای عرب میانجی در جریان پیشنهادهای جدید قرار گرفت. این مذاکرات به اهتمام آمریکا، مصر و قطر، کشورهای میانجی، برگزار شد و اسرائیل نیز در آن شرکت داشت.
کاخ سفید پس از گفت‌وگوهای دوحه از پیشرفت در مذاکرات خبر داد و وزیر خارجه آمریکا در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک واشینگتن برای دستیابی به توافق رهسپار اسرائیل شد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: