سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 23 - 04 - 2024

Communist party of iran

جنگ افروزی رژیم جمهوری اسلامی و دولت اسرائیل در فاز جدید


در پی تهدیدات چند روز گذشته سران رژیم جمهوری اسلامی علیه اسرائیل، بامداد روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ آوریل ۲۰۲۴  سپاه پاسداران و ارتش رژیم جمهوری اسلامی ایران با صدها پهپاد و موشک کروز و بالستیک اسرائیل را مورد حمله قرار دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری های مختلف و منابع آگاه در منطقه اکثر قریب به اتفاق این موشک ها و پهبادها قبل از رسیدن به آسمان اسرائیل توسط سیستم دفاعی و جنگنده های ارتش اسرائیل و آمریکا،  و سیستم دفاعی بریتانیا و متحدینشان در منطقه رهگیری و منهدم شده اند. به گزارش سرویس‌های اورژانس اسرائیل تاکنون در پی این حملات تنها یک دختر ۱۰ ساله بر اثر «اصابت ترکش» مجروح شده است. این حملات گسترده موشکی و پهبادی به اسرائیل و انهدام یک به یک این موشک ها و پهبادها و جار و جنجال تبلیغاتی حول آن همه بخشی از یک سناریوی از قبل برنامه ریزی شده بوده که سران رژیم جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه در مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا بر سر چگونگی اجرای آن به توافق رسیده بودند. آماده باش کامل جنگنده های نیروی هوایی اسرائیل و امریکا و بریتانیا برای انهدام پهبادها و موشک های پرتاب شده جمهوری اسلامی بخشی از این سناریو بود. از زمان کشته شدن هفت تن از فرماندهان سپاه پاسداران در کونسولگری رژیم جمهوری اسلامی در دمشق توسط جنگنده موشک افکن های اسرائیل، دو هفته “صبر راهبردی” نیاز بود تا هیئت های رژیم جمهوری اسلامی در مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا بر سر مراحل و اجرای این سناریو با هم به توافق برسند و موافقت اسرائیل را هم جلب کنند. این نوع سناریوها اولین بار نیست که به اجرا در می آیند، بعد کشته شدن قاسم سلیمانی نیز نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در توافق با رژیم جمهوری اسلامی پایگاه نظامی عین الأسد در استان انبار را برای چند ساعت تخلیه کردند تا سپاه پاسداران با موشک باران این پایگاه تخلیه شده خفت و حقارت ناشی از ترور فرماندهان سپاه قدس و حشد الشعبی را بر خود هموار کند.


با وجود اینها نباید خطر سیاست های جنگ افروزانه رژیم هار جمهوری اسلامی و دولت نژاد پرست اسرائیل را دست کم گرفت. رژیم جمهوری اسلامی چند دهه است که یک جنگ نیابتی با اسرائیل را پیش می برد. این رژیم از ابتدای به قدرت رسیدن خود به شیوه ای عوام فریبانه و با صرف هزینه های زیاد مسئله فلسطین را در جهت اهداف سیاسی و منطقه ای خود بکار گرفته است. شعار ارتجاعی  “راه قدس از کربلا می گذرد” را خمینی در دوره جنگ ایران و عراق بر سر زبان ها انداخت. این شعار که با هدف جلب افکار عمومی دنیای عرب انجام گرفت در واقع استراتژی رژیم اسلامی برای مداخله در کانون بحران فلسطین از طریق تقویت گروه های ارتجاع اسلامی بود. در تمام این سال ها سازمان اسلامی حماس از کمک های نظامی و مالی رژیم جمهوری اسلامی برخوردار بوده است. سازمان جهاد اسلامی فلسطین را رژیم جمهوری اسلامی تأسیس کرد و آموزش داد تا مجری سیاستهای جمهوری اسلامی در فلسطین باشد. رژیم اسلامی سازمان سیاسی- نظامی حزب الله لبنان در سال ۱۹۸۰ را با هدف مقابله با دولت اسرائیل و نفوذ امریکا و غرب تأسیس کرد. در عراق نیز با شکل دادن و حمایت از گروههای سیاسی و نظامی شیعه عراقی مثل مجلس اعلای اسلامی عراق یا سپاه بدر، تلاش کرد تا امکانات و ملزومات دخالت های بعدی خود را در این کشور فراهم آورد. لشکرکشی آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین و دست بالا پیدا کردن شیعیان در حکومت، رژیم اسلامی ایران را در موقعیت بهتری برای تعقیب نقشه های خود قرار داد. رژیم جمهوری اسلامی در ادامه مداخله گری های خود در عراق با سازماندهی میلیشیای نظامی حشد الشعبی حضور نظامی خود را نیز تأمین کرد و به کمک همین گروه های اسلامی در جریان بحران و جنگ سوریه میلیشیای وابسته به خود را در این کانون بحران شکل داد. رژیم جمهوری اسلامی که از روز اول شعار نابودی اسرائیل را سر داده و ضدیت با اسرائیل و آمریکا را به بخشی از هویت سیاسی خودش تبدیل کرده است در تمام این سالها یک جنگ نیابتی را علیه دولت اسرائیل پیش برده است. اکنون سیاست مداخله گری نظامی رژیم جمهوری اسلامی در کانون های بحران منطقه و جنگ نیابتی با اسرائیل که از مدتها پیش با اعتراضات توده ای در لبنان علیه سیاست های حزب الله و جمهوری اسلامی و اعتراضات توده ای علیه مداخله گری رژیم در عراق زنگ شکست آن به صدا در آمده بود، اکنون به پایان خط خود رسیده است. ادامه این سیاست ها از جانب رژیم جمهوری اسلامی هیچ معنایی جز جنگ افروزی در منطقه ندارد.


دولت نژاد پرست اسرائیل نیز که بعد از شش ماه جنگ و نسل کشی در غزه به اهداف نظامی خود مبنی بر نابودی حماس و آزادی گروگانها با تکیه بر قدرقدرتی نظامی دست نیافته است، و در سطح بین المللی هم بیش از هر زمانی دیگر رسوا و منزوی شده و در داخل نیز با بحران حاد سیاسی روبر است بیش از پیش به گسترش جنگ نیاز پیدا کرده است. دولت اسرائیل با حمله موشکی به کونسولگری رژیم در دمشق عملا نشان داد که می خواهد با کشاندن رژیم جمهوری اسلامی به میدان جنگ مستقیم، دولت امریکا و متحدین اروپایی آن در ناتو را وارد یک جنگ منطقه ای کند. دولت امریکا و ناتو اگر چه شریک جرم دولت اسرائیل در این نسل کشی هستند، اما در شرایط کنونی گسترش جنگ را در راستای منافع خود نمی بینند، با اینحال گارد محکمی هم در برابر جنگ افروزی های این متحد استراتژیک منطقه ای خود ندارند.


واقعیت این است که جمهوری اسلامی نیز با بحرانی عمیق و همه جانبه روبرو است. کارگران و فرودستان و توده های عاصی از اوضاع کنونی در داخل ایران مدت ها است که نبرد سرنوشت سازی را با رژیم جمهوری اسلامی آغاز کرده اند. خیزش دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ و جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی میدانهای این نبرد بوده اند که پایه های رژیم جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده اند. رژیم جمهوری اسلامی پشت جبهه امنی ندارد و اگر وارد جنگ مستقیم با اسرائیل شود، جنبش کارگری و دیگر جنبش های اعتراضی نه تنها مرعوب شرایط جنگی نمی شوند، بلکه مبارزات خود را برای به زیر کشیدن رژیم اسلامی سرمایه داران گسترش خواهند داد. رژیم جمهوری اسلامی اگرچه در شرایط کنونی گسترش جنگ و رودر روئی مستقیم با اسرائیل را در راستای منافع خود و بقای نظام اسلامی نمی داند، اما با ادامه ماجراجویی ها و مداخله گری های نظامی و با ادامه جنگ نیابتی با اسرائیل آشکارا و عملا به برافروختن شعله های یک جنگ ویرانگر منطقه ای کمک می کند.


کارگران و زحمتکشان و توده های فرودست ایران در برابر این دو قطب ارتجاع سرمایه داری، در برابر جنگ افروزی های دولت اسرائیل و رژیم جمهوری اسلامی و در برابر آن بخش از نیروهای اپوزیسیون بورژوایی که به این جدال و کشمکش های ارتجاعی و به دخالت قدرت های خارجی امید بسته اند راهی جز ادامه و گسترش مبارزات خود و فراهم آوردن ملزومات سرنگونی انقلابی رژیم جمهوری اسلامی پیش رو ندارند. کارگران و زحمتکشان و مردم ستمدیده با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی نه تنها چشم انداز روشنی را به روی جامعه ایران می گشایند، بلکه مردم منطقه را هم از شر جمهوری اسلامی نجات خواهند داد. کمونیست ها لازم است با روشنگری در مورد ماهیت ارتجاعی جدال و کشمکش میان رژیم جمهوری اسلامی و دولت اسرائیل این افق و چشم انداز را تقویت کنند.

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: