پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

جنگ افروزی دولت اسرائیل و بن بست استراتژی تعرض بازدارنده رژیم اسلامی

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی دولت سوریه عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین برابر ۱ آوریل ۲۰۲۴ ساختمانی در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی در محله «المزه» دمشق مورد حمله قرار گرفت و چند نفر کشته شدند. پس از این حمله حسین اکبری سفیر رژیم اسلامی در دمشق گفت: « جنگندەهای اف ۳۵ اسرائیلی از جولان با شش موشک ساختمان کنسولگری را هدف قرار دادند». بعد از آن رسانه های حکومتی در ایران اعلام کردند که در نتیجه حمله هوایی جنگندەهای ارتش اسرائیل ساختمان کنسولگری ایران در مجاورت ساختمان سفارت رژیم جمهوری اسلامی به طور کامل تخریب شده و هفت عضو ارشد سپاه پاسداران از جمله محمد رضا زاهدی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاخه سوریه و لبنان، سرتیپ پاسدار محمد هادی  حاجی رحیمی جانشین زاهدی، حسین امان اللهی  رئیس ستاد کل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه و لبنان و چهار تن دیگر از افسران سپاه کشته شدەاند. در پی آن روابط عمومی سپاه پاسداران رژیم، حمله موشکی هواپیماهای ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن ۷ نفر از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران را مورد تأیید قرار داده و تدارک برنامه‌های انتقال، تشییع و خاکسپاری جنازەها را اعلام کرد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رژیم اسلامی نیز در پیامی در صبح روز سه شنبه اعلام کرد که: «این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند.»

از زمان تهاجم دولت نژادپرست اسرائیل به غره، ارتش این کشور حملات هوایی خود به پایگاههای نیروی قدس سپاه پاسدارن و حزب الله لبنان در سوریه را شدت بخشیده است. بامداد جمعه دهم فروردین در نتیجه حمله ارتش اسرائیل به یکی از پایگاههای حزب الله لبنان در حومه شهر حلب بیش از ۴۰ نفر کشته شدند. در تاریخ ۵ دی ماه گذشته سید رضا موسوی، مشاور ارشد سپاه قدس و مسئول هماهنگی بین سوریه و ایران توسط ارتش اسرائیل کشته شد. در ۳۰ دی‌ گذشته در حمله موشکی اسرائیل به دمشق پنج نفر از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران از جمله یک فرمانده ارشد و جانشین او جان خود را از دست دادند. خبرگزاری دولتی سوریه ۹ بهمن نیز به نقل از یک منبع نظامی این کشور اعلام کرد که شماری از مستشاران ایرانی و تعدادی غیرنظامی در حمله امروز اسرائیل به چندین نقطه در جنوب دمشق کشته شدند. حملات اخیر ارتش اسرائیل به ویژه حمله به کنسولگری رژیم اسلامی در وهله اول می تواند واکنشی به ملاقات رهبران حماس و جهاد اسلامی با خامنەای و فرماندهان سپاه پاسداران که در تهران انجام گرفت، تلقی گردد. در تصاویر تحریک آمیز منتشر شده از این ملاقات تصویر پاسدار سعید ایزدی نیز مشاهده می شود که در اصل مسئول گروه‌های اسلامی مسلح فلسطینی در نیروی قدس سپاه پاسداران است.

اما مسئله فراتر از این است. دولت نتانیاهو که طی شش ماه گذشته با تشدید حملات هوایی و موشکی خود به لبنان و سوریه عملا در جهت گسترش جنگ در خاورمیانه تلاش نموده است، اینبار با انجام عملیات های مرگبار اخیر در سوریه علیه نیروی حزب الله و سپاه پاسداران نه تنها میزان تحمل و ظرفیت رژیم جمهوری اسلامی را برای مقابله احتمالی می سنجد، بلکه می خواهد از میزان مخالفت و حساسیت دولت امریکا در برابر تلاش های دولت اسرائیل برای گسترش جنگ نیز ارزیابی دقیقی داشته باشد. بعد از این حمله موشکی متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حمله ارتش اسرائیل به کنسولگری رژیم جمهوری اسلامی در دمشق عصر دوشنبه به خبرنگاران گفت در حال حاضر دولت آمریکا نمی تواند درباره «تایید» محل مورهدف قرار گرفته و یا «عامل حمله» اظهارنظر کند. وی درباره پیامدهای حمله هوایی امروز بر تحولات منطقه گفته: «من نمی‌خواهم پیش از آن که ما جزئیات و اطلاعات کافی جمع‌آوری کنیم، اظهارنظری در این باره کنم اما واضح است که ما همیشه نگران هر چیزی که موجب افزایش تنش و درگیری در منطقه شود هستیم».  دولت آمریکا که مدعی است از یک ماه پیش به دولت روسیه در مورد عملیات اخیر داعش در مسکو و یا قبلا به مقامات رژیم اسلامی در مورد عملیات تروریستی  در کرمان هشدار داده است چطور از عملیات هوایی مهمترین متحد استراتژیک خود در خاورمیانه حتی بعد از انجام عملیات بی اطلاع است؟

دولت آمریکا که از همان آغاز جنگ بدون قید و شرط از جنایات جنگی و نسل کشی دولت اسرائیل علیه ملت فلسطین در غزه حمایت کرده است، از عملیات محدود و کنترل شده ارتش اسرائیل علیه حزب الله لبنان و پایگاههای سپاه پاسداران در سوریه نیز به طور تلویحی حمایت می کند. دولت بایدن که در پشت پرده، مذاکرات غیر مستقیم هستەای با رژیم جمهوری اسلامی را ادامه می دهد در همانحال که گسترش جنگ را در شرایط کنونی در راستای منافع خود نمی داند، اما به اهرم فشار ارتش اسرائیل بر نیروی های سپاه پاسداران در سوریه نیاز دارد.

اما نیاز دولت دست راستی نتانیاهو  در مقطع فعلی فراتر از عملیات های محدود و کنترل شده است. دولت اسرائیل که بعد از شش ماه جنگ و جنایت در غزه به اهداف نظامی خود دست نیافته است، و در سطح بین المللی هم بیش از هر زمانی دیگر رسوا و منزوی شده است و در داخل نیز با بحران حاد سیاسی روبر است بیش از پیش به گسترش جنگ نیاز پیدا کرده است. ارتش اسرائیل ناکامی های نظامی خود در غزه را با ضربه زدن به حزب الله و سپاه پاسداران رژیم اسلامی و تشدید فشار بر دشمنان قسم خوردەاش در سطح منطقه جبران می کند. معضل نتانیاهو این است که لحن متحدین اروپایی امریکا در ناتو زیر فشار افکار عمومی جهان نسبت با سیاست ها و رویکرد دولت اسرائیل تا حدودی تغییر کرده است.

اگر دولت اسرائیل بعد از شش ماه جنگ و جنایت در غزه به هیچ کدام از اهداف نظامی خود، نه نابودی حماس و نه آزادی گروگانها دست نیافته و به این جنگ افروزی نیاز دارد، از سوی دیگر رژیم جمهوری اسلامی  نیز برای پنهان کردن ضعف های خود در برابر قدرتنمایی نظامی اسرائیل با ملاقات رهبران حماس در تهران با حضورمسئول گروه‌های اسلامی مسلح فلسطینی در نیروی قدس سپاه پاسداران و نمایش تحریک آمیز آن خوراک این جنگ افروزی را فراهم می آورده است.
واقعیت این است که به رغم افسانه پردازی های سران رژیم، سیاست های راهبردی و دکترین “تعرض بازدارنده” یا “جنگ پیشگیرانه” با تکیه بر نیروهای محور مقاومت به بن بست رسیده است. دولت های عضو محور مقاومت در داخل مرزهای خود با نفرت و انزجار عمومی و موج جنبش های اعتراضی روبرو هستند. اگر قاسم سلیمانی گفته بود که برای تضمین امنیت خرمشهر، تهران و قم باید در لبنان، سوریه و عراق بجنگیم. اکنون رژیم جمهوری اسلامی برای تضمین بقای خودش باید با زنان بی حجاب در خیابان های تهران و با بازنشستگان و کارگران اعتصابی فولاد اهواز در خیابان های اهواز بجنگد. بحران سرمایه داری ایران نیز چنان کشتی اقتصاد جمهوری اسلامی به گل نشانده است که هیچ تناسبی با بلند پروازی ها منطقه ای آن ندارد. جمهوری اسلامی با کوبیدن بر طبل نابودی اسرائیل و با ادامه مداخله گری نظامی در کانون های بحران منطقه و با نمایش جنازه گردانی فرماندهان کشته شده سپاه نمی تواند جنبش انقلابی تودەهای بپاخاسته مردم را به حاشیه براند. جنبش زن، زندگی، آزادی، جنبش نان و کار و آزادی ریشه در واقعیات مادی دارد. شکم های گرسنه، سفره های خالی و گلوهای تشنه آزادی هر روزه این نیاز زندگی را فریاد می زنند.

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: