سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ | 15 - 10 - 2024

Communist party of iran

جنگ افروزی جمهوری اسلامی و تشدید فقر و فلاکت اقتصادی

به دنبال کشته شدن حسن نصرالله و نیلفروشان و حمله موشکی جمهوری اسلامی در اول اکتبر که طی آن ١٨٠ موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد، شرایط جنگی در منطقه تشدید گردیده و موجب میلیتاریزه شدن بیشتر منطقه از جانب آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن در ناتو شده و خطر گسترش جنگ را افزایش داده است. تبلیغات تهدیدات آمیز روزانۀ اسرائیل دایر بر انجام حملات انتقامی به ایران از سویی و تبلیغات و تهدیدهای بی پایۀ جمهوری اسلامی با اتکا به نیروهای خود موسوم به “محور مقاومت” در منطقه از سوی دیگر، بر نگرانی و جنگ روانی مردم در داخل ایران افزوده است. 


این درحالی است که بنا به گزارش خبرگزاری “دویچه وله” آلمان روز دوشنبه ۱۴ اکتبر وزرای خارجۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس خود در لوگزامبورگ، در هماهنگی با آمریکا و بریتانیا تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی  به تصویب رساندند. این تحریمها ظاهرأ به دلیل ارسال موشکهای بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و به کارگیری آن در حمله به اسرائیل توسط جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی در منطقه اِعمال شده است. هنوز جزئیات و میزان این تحریمها انتشار نیافته است. اما گفته شده تحریمها شامل نهادها و افرادی خواهند شد که در تولید و ارسال موشک‌های بالسیتک نقش داشته‌اند. مطابق این تحریمها  افراد و نهادهای تحریم شده از این به بعد اجازه ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انجام معامله در آنجا را نخواهند داشت. ضمنأ دارایی‌های آنها نیز در کشورهای اروپا مسدود خواهد شد. 


درهمین رابطه وزیر امور اتحادیۀ اروپای آلمان به خبرگزاری دویچه وله گفت: آلمان خواهان قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا شده است. او تصریح کرد که: “تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نه تنها به خاطر ارسال موشک به روسیه، بلکه شامل ارسال آنها به گروه‌های رادیکال شبه‌ نظامی مثل حماس، حزب‌الله و حوثی ها نیز می‌شود و ما نباید این را بی‌پاسخ بگذاریم”. او همچنین اضافه کرد که “دولت آلمان مدتهاست در تلاش است تا سپاه پاسداران را به عنوان گروه‌ تروریستی طبقه‌بندی کند. اینک زمان آن فرا رسیده که ما نیز در اتحادیه اروپا راه را برای این امر هموار کنیم”.  این درحالی است که روز یک‌شنبه  وزیر خارجۀ سوئد نیز قبل از سفر به لوگزامبورک برای شرکت در این اجلاس از اتحادیۀ اروپا خواست که به دلیل اَعمال تروریستی جمهوری اسلامی در اروپا، سپاه پاسداران رژیم را در لیست سیاه تروریست قرار دهد.


در واکنش به تصمیم اتحادیۀ اروپا، عباس عراقچی وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی که اخیرأ با هدف کاهش شدت حملۀ تلافی جویانۀ اسرائیل، در کشورهای منطقه در رفت و آمد است، با رد اتهام اتحادیۀ اروپا اذعان داشت که: ” این درست است که جمهوری اسلامی با تأکید مقام رهبری یک همکاری استراتژیک با روسیه دارد اما به روسیه موشک نداده‌ایم. اما تحریمهای برنامه‌ریزی شده اتحادیۀ اروپا علیه جمهوری اسلامی پوچ و بی تأثیرهستند و صرفأ بهانه‌ای برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی است”. اما اگر اِعمال تحریمهای چند سالۀ آمریکا و قدرتهای اروپایی، برای عراقچی و دیگر رهبران رژیم و فرماندهان بالای سپاه پاسداران پوچ و بی تأثیر بوده و حتی برایشان نعمت و سودآور نیز بوده است، تأثیرات مخربی بر معیشت کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه در ایران گذاشته و زندگی آنان را با مشقات بسیاری مواجه کرده است. عراقچی درحالی این تحریمها را پوچ و بی تأثیر می‌داند که بحران اقتصادی جمهوری اسلامی را روز به روز بیشتر تشدید کرده و موجب آشفتگی وضعیت بازار شده است.


افزایش روزانۀ قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده‌های کارگران و مردم زحمتکش با کاهش ارزش ریال در مقابل دلار در بازار ایران و بی ثباتی اقتصادی، اوضاع معیشتی کارگران و مردم زحمتکش را بحرانی تر کرده است. در ادامۀ این روند روز دوشنبه ٢٣ مهر ماه قیمت دلار در بازار آزاد ایران رکورد بی سابقۀ ٦٣ هزار و٥٠٠ تومان را نیز پشت سر گذاشت. این‌ افزایش قیمت دلار اگر برای عراقچی و دیگر رهبران و مسئولان رژیم بی تأثیر است و تنها یک عدد به حساب می آید، برای کارگران و مردم تهیدست جامعه به معنای فقر و گرسنگی و خالی شدن بیشتر سفره هایشان می باشد. با بالا رفتن هر بار ارزش دلار، قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز روزانه آن‌ها در بازار افزایش می‌یابد.


از طرف دیگر تداوم سیاستهای ارتجاعی و پرهزینه و شکست خوردۀ جمهوری اسلامی در کنار بحران ساختاری اقتصادی، ایجاد تنش و شعله‌ور ساختن بیشتر جنگ جنایتکارانۀ اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه و حزب الله لبنان و تلاش برای تداوم آن از جانب حکومت اسلامی، موجب تشدید بحران اقتصادی در ایران شده است. بنا به گزارش جدید مرکز آمار خود رژیم که روز دوشنبه ٢٣ مهر انتشار یافته، افزایش بیکاری و فقر و گرسنگی طی یک سال گذشته موجب بالا رفتن شاخص فلاکت در ایران گردیده است. این مرکز اعتراف نموده که شاخص فلاکت معیشتی در استانهای اصفهان و کرمانشاه که جزو استانهای صنعتی ایران هم به شمار می آمدند، اینک در صدر قرار گرفته است. مرکز آمار حکومت اسلامی در گزارش مزبور برای سرپوش گذاشتن بر اوضاع فلاکتبار اقتصادی، تعداد شاغلین را با احتساب کسانی که روزانه بیش از دو ساعت کار دارند، حدود ٢٥ میلیون نفر ذکر کرده تا از آن آمار کذب و غیر واقعی بیکاری ٧.٢ درصدی بیرون بکشد. این درحالی است که بنا به آمارهای انتشار یافته از سوی مراکز آماری قابل استناد، نرخ بیکاری در ایران بالای ۲۵ در صد و در برخی از استان ها بالای ۳۰ درصد است. 


تحت حکومت اسلامی سرمایه داران که فساد و دزدی و جنگ افروزی در آن نهادینه شده است، روز به روز فشار بیشتری بر زندگی و کار کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه وارد خواهد شد. خاتمه دادن به عمر این حکومت ضد انسانی در گرو گسترش و پیشروی  مبارزۀ سازمانیافته و قدرتمند کارگران و همراهی جنبش های پیشرو اجتماعی است. 
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: