جمعه های اعتراضی زاهدان: تظاهرات توأم با شعار اعتراضی در واکنش به حملۀموشکی سپاه و ارتش پاکستان
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲

در اولین جمعه پس تبادل موشکی سپاه و ارتش پاکستان گزارشهای وبسایت حالوش که اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان ایران را پوشش میدهد، حاکی از استقرار نیروهای نظامی در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان و بازرسی بدنی نمازگزاران همزمان با برگزاری نماز جمعه ۲۹ دی در زاهدان بود.
در این جمعه نیز معترضان زاهدانی پس از راهپیمایی در خیابان به طرح شعارهای اعتراضی در واکنش به حملات موشکی سپاه و ارتش پاکستان به خاک یکدیگر که منجر به کشته شدن شماری از شهروندان بلوچ در هر دو کشور شد، پرداختند
مولوی عبدالحمید در سخنرانی هفتگی خود در زاهدان، با اشاره به حملات نظامی متقابل ایران و پاکستان به خاک یکدیگر، خواستار حل مشکلات طرفین از طریق گفتوگو و اتخاذ روشهای دیپلماتیک شد. و گفت خاورمیانه در حال پیش رفتن به سوی جنگ است.
او در سخنان خود به کشته شدن کودکان و زنان در هر دو کشور بر اثر این حملات اشاره کرد و به سیاستمداران جمهوری اسلامی و پاکستان توصیه کرد به ناراضیانی که از هر دو کشور گریخته و به آنها پناه میبرند، گوش کنند و اجازه ندهند به دامن دیگران بیفتند.
او به خصوص از پاکستان خواست به منطقه بلوچستان در این کشور بیشتر رسیدگی کرده و برای کاهش نارضایتیها از نیروهای بومی استفاده کند.
مولوی عبدالحمید تأکید کرد که بهترین راه تأمین امنیت و تحکیم انسجام، شنیدن نظرات و پیشنهادهای مخالفان و افراد ناراضی است.
اسماعیلزهی در بخش دیگری از صحبتهایش به مشکلات اقتصادی، بیکاری و تورم در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فقر اقتصادی در روستاها بیداد میکند. بسیاری هستند که در شهرها و روستاها نان هم ندارند یا گوشت هم پیدا نمیکنند.
او با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش در کشور با بحران مواجه است، خواستار حل مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات معلمان شد.او با بحرانی خواندن شرایط معلمان در کل کشور گفت که در سیستان و بلوچستان شرایط بسیار بحرانی است: در برخی نقاط استان هنوز مدرسه وجود ندارد و بازماندگان از تحصیل، بدون برنامه رها شدهاند.
