چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | 19 - 06 - 2024

Communist party of iran

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهل (٤٠) نفر از متهمین آتش سوزی، در زندان اوین برگزار شد

روز سه شنبه بیست و نهم خردادماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهل تن از متهمین پرونده موسوم به آتش سوزی زندان اوین، در شعبه ۱۱٤۸ دادگاه کیفری دو تهران برگزار شد. به دنبال آتش سوزی شنبه شب ۲۳ مهرماه ۱٤۰۱ زندان اوین، با شکایت سازمان زندان ها علیه این زندانیان پرونده ای در این رابطه گشوده شده بود.
این جلسه در شعبه ۱۱٤۸ دادگاه کیفری دو تهران با حضور نماینده دادستان و نماینده سازمان زندانها به عنوان شاکیان این پرونده و چهل نفر متهمین به نام های : مجید روشن نژاد، لقمان امین پور، میثم دهبان زاده، محمد حسین مرادی، سینا میرزایی، مسعود حسین زاده، رضا حاجی، محمد سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، نیما محمدی، علیرضا اسلمی، حمیدرضا ناظر، امیرحسین یوسفوند، میثم مرادیان، احمدرضا کونانی، سبحان حیات پور، ساسان زمانی، رضا سلمان زاده، حسین بهزادی، محمد گراوند، سید محمد حسین موسوی، قاسم محمدی، عرفان ظریف، جلال نصرالهی، غلامحسن هاشمی سیاوشانی، مسعود پرچمی، حسن ملکشاهی، محمد علی دلخواسته، سعید خداپور، سید میلاد ابوالوفایی، اشکان کافی، علیرضا والی، محمد خان میرزایی، کامران نادعلی، امید آستانه، علیرضا ناظری، رحمان علیپور، سید علی موسوی، مجید کریمی و علی صادقی شیرسوار برگزار شده است.
در جریان این جلسه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان و شرح واقعه آتش سوزی در زندان اوین، این افراد توسط نماینده دادستان و نماینده سازمان زندانها به عنوان متهمان اصلی وقوع آتش سوزی در بندهای ۷ و ۸ زندان به :

  • اخلال در نظم زندان،
  • سرپیچی و تمرد از دستور مامورین
  • و افساد فی الارض
    متهم شدند. گفتنی است، در جریان این آتش سوزی ۹ نفر از زندانیان جان باختند. در این دادگاه این متهمان به نقش داشتن در مرگ این افراد نیز متهم شدند. در دادگاه، قاضی فقط به ٤ نفر از متهمین اجازه دفاع از خود در برابر اتهامات وارده را داد که همه متهمین به اتفاق، تمامی اتهامات را بی اساس و اعترافات اجباری خود را ناشی از فشار و ارعاب بازجویان در سلولهای انفرادی بند ۲٤۱ حفاظت قوه قضاییه و بند ۲٤۰ وزارت اطلاعات دانسته و آنها را فاقد اعتبار قلمداد کردند.
    یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان در تشریح دادگاه روز جاری گفت: « خانواده های کشته شدگان آتش سوزی در زندان اوین نیز با رد ادعاهای دادستان و نماینده سازمان زندانها مبنی بر نقش داشتن زندانیان و متهمین در مرگ فرزندانشان، مسئولین زندان اوین و نهادهای امنیتی را قاتلان فرزندان خویش بشمارآورده و اعلام کردند که هیچ شکایتی از متهمین نداشته و آنها را نیز قربانی این واقعه دانستند. بطوریکه پدر یکی از جانباختگان خطاب به قاضی اعلام کرد که فرزندش با اصابت ۳ گلوله کشته شده است و دلیل مرگ فرزندش را که خفگی ناشی از استنشاق دود توسط مسئولین اعلام شده بود را کذب محض برشمرده و دخالت متهمین در مرگ فرزند خود را قاطعانه رد کرد. سایر خانواده های جان باختگان نیز اشاره کردند که مسئولین امنیتی و زندان اوین اجازه رویت جنازه فرزندانشان را به آنها نداده اند. این خانواده ها اعلام کردند که متهمین این پرونده بیگناه هستند و از آنها هیچگونه شکایتی ندارند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: