یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | 18 - 08 - 2024

Communist party of iran

توماج صالحی برنده جایزه «برهم‌زدن صلح» شد

مرکز واتسال هاول (VHC) جمعه ۲٦ مرداد( ۱٦ اوت ) برندگان جایزه سالانه (برهم‌زدن صلح) را برای نویسندگان شجاعی که در معرض خطر هستند اعلام کرد.


براساس گزارش زمانه، توماج صالحی از ایران و آرونداتی روی از هند این جایزه را امسال از آن خود کردند. جایزه (برهم زدن صلح) به نویسنده یا نویسندگانی اعطا می‌شود که آثار برجسته‌ای در زمینه داستان، زندگی‌نامه، خاطرات، نمایشنامه و شعر خلق کرده‌اند و عمدتاً به دلیل باور‌ها و آثارشان تحت تعقیب قرار گرفتند. (نویسندگان شجاعی که در معرض خطر هستند) به نویسندگانی دلالت می‌کند که با شجاعت به رژیم‌های سرکوبگر نظیر جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند، آن را به‌چالش کشیده اند، و متعاقباً مورد تنبیه و آزار قرار گرفتند.


عبارت «برهم زدن صلح» دراینجا معنای منفی ندارد. این جایزه از این عبارت استفاده می‌کند تا از فعالان، هنرمندان یا چهره‌های عمومی تقدیر کند که با اقداماتی جسورانه به دنبال برهم زدن صلحی دروغین هستند، صلحی که بر پایه نابرابری، تبعیض یا سرکوب مخالفان بنا شده و بر‌اساس سرکوب صداهای به‌حاشیه‌رفته استوار گشته است. این عنوان که شامل پنج‌هزار دلار جایزه نقدی است، توجه افکار عمومی جهانی را نویسندگانی که با نقض حقوق بشر مبارزه می‌کنند جلب می‌کند.


دبیر این مرکز، سالی تریپاتی، در زمان اعلام جایزه گفت: «توماج صالحی در ایران با استفاده از کلمات و آهنگ‌های پرانرژی و پراشتیاق، دیکتاتوری دینی ایران را به‌چالش می‌کشد، دیکتاتوری‌ای که حقوق زنان را سرکوب می‌کند. او به حکم اعدام محکوم شد که بعداً توسط دیوان عالی کشور لغو گردید، اما همچنان در زندان به سر می‌برد.»


او درمورد نویسنده هندی نیز گفت: «آرونداتی روی برای به‌حاشیه‌رانده‌شده و سلب‌مالکیت‌شدگان هند سخن می‌گوید که زمین‌هایشان توسط بنگاه‌های بزرگ تصرف شده است؛ کسانی که با سیاست‌های هسته‌ای هند مخالفند؛ کسانی که از دالیت‌ها حمایت می‌کنند؛ و کسانی که برای حق تعیین سرنوشت خود می‌جنگند، کسانی که آرامش راحت‌طلبان را بر هم می‌زنند و برای مصیبت‌زدگان آرامش را به ارمغان می‌آورند. آنها شایسته دریافت جایزه برهم زدن صلح امسال هستند.»

اشتراک در شبکه های اجتماعی: