تنشآفرینی و باج خواهی جمهوری اسلامی و خطر از سرگیری جنگ
شنبه ۶ تیر ۱۴۰۵

در پی امضای تفاهمنامه میان دولت آمریکا و جمهوری اسلامی در ۲۴ خرداد ۱۴۰۵ به منظور پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ۶۰ روزه، جمهوری اسلامی با جار و جنجال و رجز خوانی خود را پیروز جنگ میخواند و در توهم اِعمال حاکمیت و کنترل بر تنگه هرمز و باجگیری است. اقدامات تحریک آمیز نظامی و تهدید کشورهای حاشیه خلیج در این فاصله زمانی با اتکا به تفسیر دلبخواه از بندهای تفاهمنامه، موجب ادامه تنش در سطح منطقه و خطر برافروختن مجدد جنگ شده است. این درحالی است که بحران اقتصادی، تورم سرسامآور، بیکاری و افزایش روزانه قیمت کالاها در ایران زندگی و معیشت کارگران و تودههای مردم تهیدست را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است.
ایجاد تنش در منطقه از جانب جمهوری اسلامی برای باج گیری از تردد کشتیها در حالی است که دیگر قدرتهای منطقه با آن مخالفت کردهاند. دولت عُمان که تا کنون بعنوان دلال و میانجی، خدمات زیادی به جمهوری اسلامی کرده و رژیم در تبلیغات عوامفریبانه این کشور را شریک خود در اداره و کنترل تنگه هرمز معرفی می کند، صراحتأ با درخواست جمهوری اسلامی مبنی بر اخذ هرگونه باج برای رفت و آمد کشتیها از تنگه هرمز مخالفت کرده است. نه تنها عمان بلکه سایر دولتهای منطقه نیز در نشست وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج، در منامه پایتخت بحرین در روز پنجشنبه چهارم تیرماه نسبت به دخالتهای جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند. آنان در بیانیه پایانی نشست خود، از آمریکا خواستند که برنامه موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی و حمایت رژیم از گروههای اسلامی تحت حمایتش در منطقه را نیز در گفتگوهای پایان جنگ خود در خاورمیانه بگنجاند. اعضای شورای همکاری خلیج در آن بیانیه تأکید کردهاند که صلح و امنیت منطقه نیازمند پاسخگویی به تمامی تهدیدات جمهوری اسلامی از جمله تهدیدات موشکهای بالستیک، پهباد و حمایت از گروههای مسلح در منطقه است. مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا که در این نشست شرکت نمود، سفر به کشورهای خلیج را با محوریت تفاهمنامه تهران – واشنگتن نام برد و در پاسخ به درخواست آنان اعلام کرد که آمریکا هیچ اقدامی در جهت تضعیف متحدان خود در منطقه انجام نخواهد داد و توافق با جمهوری اسلامی به هر قیمتی را نخواهد پذیرفت.
با این حال و در شرایطی که چنین نشستی در بحرین در جریان بود، یک کشتی باری در تنگه هرمز و در نزدیکی سواحل عُمان با یک پرتابه مورد حمله قرار گرفت و خساراتی به آن وارد گردید. انگشت اتهام در این حمله بسوی جمهوری اسلامی بود تا با این اقدام نظامی پیامی به آن نشست داده باشد و اعلام کند قادر است رفت و آمد در تنگه هرمز و حتی در آبهای دیگر کشورها را مختل سازد. سپاه پاسداران طی این مدت بارها تهدید کرده که هرگونه رفت و آمد کشتیها بدون اجازه آنها را با اقدامات نظامی پاسخ خواهد داد. تهدید جمهوری اسلامی به اقدامات نظامی و حمله به کشتیها در تنگه هرمز در شرایطی صورت میگیرد که نه تنها آمریکا بلکه دیگر قدرتها سرمایه داری غربی از جمله بریتانیا و فرانسه نیز با اعزام نیرو و ناوهای جنگی به منطقه خلیج، امنیت رفت و آمد کشتیهای نفت کش در این منطقه مهم و استراتژیک را بر عهده گرفتهاند.
به این منظور مقامات سلطنت عُمان روز سهشنبه دوم تیر ضمن آنکه بار دیگر هرگونه همکاری با رژیم اسلامی در اخذ عوارض در تنگه هرمز را رد کرد، اعلام نمود که در پایبندی به قوانین بینالمللی و در هماهنگی با سازمان بینالمللی دریانوردی یک کُریدور دریایی موقت در آبهای خود در این تنگه ایجاد کرده است. این دولت اعلام کرد که همه کشتیهایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، رفت و آمد خود را بدون پرداخت حق عبور و مرور با این سازمان بینالمللی هماهنگ کنند. وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج همچنین اعلام کردهاند که هرگونه مبادله تجاری و سرمایهگذاری با جمهوری اسلامی در آینده قابل برگشت خواهد بود و از رژیم اسلامی خواستهاند به مفاد تفاهم نامه با آمریکا پایبند باشد و رفتارهای بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف کند. به این ترتیب چشم طمع و تلاش جمهوری اسلامی برای اعمال حاکمیت بر تنگه هرمز از طریق موشک پرانی و اخذ میلیونها دلار از هر کشتی برای عبور از این تنگه نیز با مانع جدی روبرو شده است.
با این حال بحران عمیق اقتصادی جمهوری اسلامی با باجگیری و تنش آفرینی و تهدیدات نظامی پاسخ نخواهد گرفت. طی دو جنگ ویرانگر و ارتجاعی جمهوری اسلامی با آمریکا و اسرائیل، بخشی از زیرساختهای صنعتی و خدماتی ایران از بین رفته است. هسته رهبری سپاه پاسداران که اکنون قدرت را بکلی قبضه کرده، حتی اگر از رفع تحریمها و فروش نفت نیز پولی بدست آورد، در درجه اول آنرا صرف بازسازی نیروهای سرکوبگر و دستگاههای نظامی و امنیتی خواهد کرد و اهمیتی به تأمین زندگی و معیشت کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه نخواهد داد. بدون شک در دوره پسا جنگ بحران اقتصادی، تورم، گرانی و فقر و گرسنگی ادامه خواهد شد و عواقب و پیامدهای ویرانگر آن قبل از همه دامنگیر زندگی و معیشت کارگران و مردم تهیدست در ایران خواهد شد. افزایش صدد رصدی قیمت نان بعنوان خوراک اصلی خانوادههای فرودست از اول تیرماه و یک هفته پس از امضای تفاهم نامه نشان دهنده این واقعیت است.
اما از سوی دیگر بدیهی است که طبقه کارگر و فرودستان این جامعه در مقابل این تهاجم حکومت اسلامی سرمایه به زندگی و معیشت خود دست روی دست نخواهند گذاشت و با اتکا به تجارب و دستاوردهای مبارزاتی تا کنونی و کادرها و رهبرانی که در متن این مبارزات پرورده شدهاند به اعتصابات و اعتراضات ادامه خواهند داد و در این روند ملزومات سرنگونی جمهوری اسلامی را فراهم خواهند آورد.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1
