شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | 17 - 08 - 2024

Communist party of iran

ترکیه و عراق تفاهم‌نامه‌ای نظامی و امنیتی با تمرکز برمبارزه با پ کا کا امضا کردند 

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، پنج‌شنبه ۱۵ اوت / ۲۵ مرداد اعلام کرد که ترکیه و عراق، پس از دو روز مذاکرات امنیتی سطح بالا در آنکارا، یک یادداشت تفاهم در زمینه همکاری‌های نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم امضا کرده‌اند. این دو کشور همسایه در سال‌های اخیر بر سر عملیات نظامی فرامرزی ترکیه علیه گروه مسلح «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) که در منطقه کوهستانی شمال عراق نیز مستقر هستند، اختلاف داشتند.

عراق می‌گوید این عملیات حاکمیتش را نقض می‌کند، اما آنکارا آن را برای حفاظت از خود ضروری می‌داند. روابط دو کشور از سال گذشته بهبود یافته است، به میانجی توافق بر سر برگزاری مذاکرات سطح بالا درباره مسائل امنیتی، و همچنین پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد در ماه آوریل سال جاری. آنکارا و بغداد این هفته چهارمین دور از نشست‌هایشان را به عنوان بخشی از سازوکار گفتگو بین دو کشور برگزار کردند.

در ماه مارس سال جاری، عراق پ‌ک‌ک را به عنوان سازمان ممنوعه معرفی کرد؛ حرکتی که مورد استقبال ترکیه قرار گرفت. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ترکیه می‌نویسد که با این توافقنامه، یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد و یک مرکز آموزش و همکاری مشترک در بعشیقه (در نزدیکی موصل) تأسیس خواهد شد. فواد حسین، وزیر خارجه عراق در خصوص اردوگاه آموزشی بعشیقه گفت که مسئولیت آن بر عهده نیروهای مسلح عراق خواهد بود اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

در روز دوشنبه ۱۲ اوت / ۲۲ مرداد، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه به رویترز گفته بود که آنکارا همچنین می‌خواهد بغداد یک گام دیگر بردارد و پ‌ک‌ک را هر چه زودتر به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند. پ‌ک‌ک که از سال ۱۹۸۴ در حال جنگ با دولت ترکیه است، از سوی ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: