شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 04 - 05 - 2024

Communist party of iran

ترکیه روابط تجاری خود با اسرائیل را تعلیق کرد؛ کاتز: اردوغان دیکتاتور است

وزارت بازرگانی ترکیه‌ روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به تشدید فاجعه انسانی در غزه کلیه صادرات و واردات به مقصد اسرائیل یا از مبدأ آن را متوقف کرده است.
در بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه تصریح شده است که این تعلیق شامل تمامی مبادلات صادراتی و وارداتی بین دو کشور است.
این بیانیه تاکید کرده است: ترکیه این تدابیر اتخاذ شده جدید را تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه جریان بی‌وقفه و کافی کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به شدت و قاطعانه اجرا خواهد شد.
گزارش‌ها حاکی است که تجارت بین اسرائيل و ترکیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.
ترکیه پس از آن که اسرائیل اجازه نداد این کشور در ارسال کمک‌های هوایی به غزه مشارکت کند، محدودیت‌های تجاری خود علیه اسرائیل را اعمال کرد.
در واکنش به این اقدام، ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در همین روز گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات بین دو کشور را زیر پا گذاشته است.

ییسرائیل کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این رفتار یک دیکتاتور است. منافع مردم و بازرگانان ترکیه را نادیده می‌گیرد و توافقات تجاری بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.
وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که کشورش فورا به دنبال جایگزین‌هایی برای مبادلات تجاری با ترکیه خواهد بود.
انتقاد شدید رجب طیب اردوغان از حمله اسرائیل به غزه یکی از دلایل بالا گرفتن جنگ لفظی بین مقامات دو کشور است.
از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه سال گذشته و حمله متقابل اسرائیل به غزه که بیش از ۳۴ هزار کشته بر جا گذاشته و مشخص نیست چه زمانی پایان یابد، رئیس جمهور ترکیه چند بار به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده است.
رجب طیب اردوغان که با گروه حماس رفتاری حسنه دارد اغلب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را با آدولف هیتلر مقایسه کرده و ایالات متحده را به حمایت از نسل کشی فلسطینیان متهم کرده است.
در پاسخ به این اظهارات رجب طیب اردوغان مقامات اسرائیلی گفته‌اند، ترکیه در کنار ایران، بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: