تروئیکای اروپایی (کمیسیون مشترک انگلستان، فرانسه و آلمان ) از ارائه قطعنامه به شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی منصرف شدند
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ١٤ اسفند، نشست خود را در حالی آغاز کرد که به نوشته خبرگزاری فرانسه، قدرتهای غربی تصمیم گرفتهاند به دلیل بیم از تشدید تنشهای ژئوپلیتیک فعلی، قطعنامهای درباره برنامه هستهای ایران به این شورا ارائه نکنند.
به گفته منابع دیپلماتیک، با وجود “عدم همکاری ” تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، لندن، پاریس و برلین (تروئیکای اروپایی) که در حال آماده سازی متن یک قطعنامه درباره برنامه هستهای جمهوری اسلامی بودند، از ارائه آن به نشست شورای حکام که کار خود را از روز دوشنبه ٤ مارس ( ١٤ اسفندماه) در وین آغاز کرد، منصرف شدند.
به گزارش ار. اف. ای، یکی از منابع با اشاره به “احتیاط” واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا گفته است: «تصویر بسیار تاریک است، اما آیا یک قطعنامه میتواند تفاوتی ایجاد کند؟»
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیراً ابراز تاسف کرد که ایران در حالی که به گسترش برنامه هستهای خود ادامه میدهد، تعاملات خود را با این نهاد سازمان ملل “به شیوهای بیسابقه” محدود کرده است. به نوشته خبگزاری فرانسه، بازرسیها به شدت کاهش یافته، دوربینهای نظارتی قطع شده و اعتبارنامه برخی از کارشناسان لغو شده است. با وجود این تشدید تنشها، ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی در نشستهای متعدد خود به بیانیههای ساده بسنده کردهاند و از نوامبر سال ۲۰۲۲ هیچ قطعنامهای ارائه نشده است.
منبع دیگری به خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: «دلایل بسیار خوبی برای ارائه یک قطعنامه وجود دارد، اما به دلیل وضعیت کلی ژئوپلیتیک و بسیاری از مسائل تفرقه افکن، از اوکراین تا غزه، ما به این نتیجه رسیدیم که زمان مناسبی نیست.»
