تحلیلگر موسسه مطالعات امنیتی: خود زنی ایران در حمله به پاکستان نتیجۀ فشار داخلی!
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲

عبدالله خان، تحلیلگر موسسه مطالعات امنیتی پاکستان در گفتوگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس به تحلیل درگیری نظامی اخیر میان ایران و پاکستان پرداخته و بر این باور است که ایران با این کار به مقام و مرتبه خود در بین کشورهای مسلمان لطمه زد. این تحلیلگر سیاسی متعجب است که چرا ایران به یکباره به کشور مسلمان و همسایه حملهور شده و با این کار موقعیت منطقهای خود را تضعیف کرده است.
آقای خان در این گفتوگو تاکید کرد: ایران اساسا میخواست با حمله به عراق و سوریه و پاکستان به فشار داخلی از سوی مردم پاسخ دهد، میخواست خطاب به مردمش این پیام را مخابره کند که میتواند از آنها محافظت کرده و به موقع انتقام بگیرد. این یکی از دلایلی است که ایران دست به چنین حملاتی زده است. نمیدانم چرا به پایش شلیک کرد و به یکباره به سه کشور مسلمان حمله کرد و سطح خود را تنزل داد
اما دلیل دیگری که این تحلیلگر پاکستانی به آن اشاره دارد، شایعههای مطرح شده درباره احتمال همکاری پاکستان با ائتلاف آمریکایی-غربی علیه حوثیها است.
او میگوید: مساله حوثیها را هم باید در نظر داشت. آنها به تمام کشتیهای دریایی در حال گذر از دریای سرخ در مسیر اسرائیل حمله میکنند و در حال شاخ و شانه کشیدن هستند. حوثیها همچنین موشکهایی به اسرائیل شلیک کردهاند و به برخی کشتیها نیز حملهور شدهاند، یکی از کشتیها عازم پاکستان بوده است.
او تاکید کرد: شایعاتی مبنی بر پیوستن پاکستان به ائتلاف آمریکا علیه حوثی به گوش رسید که صحت نداشت. شاید ایرانیها هم میخواستند به پاکستان این پیام را بفرستند که اگر به ائتلاف آمریکایی-غربی علیه حوثیها بپیوندید، ممکن است این کار تبعاتی داشته باشد.
عبدالله خان از اینکه ایران با کشورهای همسایه روابط خوبی ندارد اظهار تاسف کرد و افزود: این بسیار مایه تاسف است که ایران با اکثر همسایگان خود چه پاکستان باشد و چه دیگر کشورها روابط خوبی ندارد. رابطه ایران و پاکستان به پایینترین سطح در چندین دهه گذشته رسیده و دیگر شاهد روابط صمیمانه بین دو کشور نیستیم.
آقای خان با ابراز تعجب از حمله اخیر ایران به کشورهای مسلمان میگوید: ظاهرا ایران از حماس حمایت میکرد و جالب است که جایگاه عمومی تهران در جهان اسلام رو به توسعه بود که ناگهان نمیدانم چرا به پایش شلیک کرد و ناگهان به سه کشور مسلمان حمله کرد و سطح خود را تنزل داد.
او همچنین درباره آینده درگیری اخیر پیش آمده میان دو کشور گفت: پاسخ اولیه از سوی ایران نشان میدهد که ایران ممکن نیست دیگر بخواهد چنین عملیاتی را در داخل خاک پاکستان انجام دهد، اما نمیتوانیم احتمال وقوع آن را کاملا رد کنیم. ممکن است اتفاق دیگری روی دهد و وضعیت کنونی را تشدید کند. با این حال در وضعیت کنونی نه کسی میتواند امکان تشدید تنش [میان دو کشور] را منتفی بداند و نه احتمال گسترش آن را. همه اینها اساسا به واکنش ایران بستگی دارد، اینکه آنها چگونه میخواهند به آنچه پاکستان اوایل روز پنجشنبه انجام داد، پاسخ دهند.
