جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 26 - 04 - 2024

Communist party of iran

تجمع های اعتراضی کارکنان بهزیستی درشهرهای کردستان

کارکنان سازمان بهزیستی استان کردستان در روزهای شنبه و یکشنیه ١٨ و ١٩ فروردین در چندین شهر از جمله سنندج، مریوان، بانه در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و حقوق های زیر خط فقر خود، تجمع اعتراضی بر پا کردند. خواست و مطالبۀ آنان افزایش حقوق و مزایای کاری متناسب با هزینه سبد معیشتی بود. فشار اقتصادی و گرانی قیمت کالاهای مورد نیاز روزانه، معیشت آنان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. کارکنان سازمان بهزیستی بخشی از کارگران زحمتکشی هستند که تا کنون بارها به اوضاع معیشتی خود اعتراض کرده‌اند اما از مقامات رژیم اسلامی پاسخی دریافت نکردەاند. درمقابل دستگاههای تبلیغی دروغپرداز حکومت اسلامی از آنجا که مردم را برای شرکت در مراسم حکومتی به خیابان بیاورند، شیادانه تجمعات اعتراضی کارکنان بهزیستی در شهرهای کردستان را به حساب “راهپیمایی کارمندان سازمان بهزیستی در روز قدس و در حمایت از قدس شریف” نامیدند.

البته در روز یک‌شنبه ١٩ فروردین و همزمان با اعتراضات کارکنان سازمان بهزیستی، در بسیاری دیگر از شهرها تجمعات اعتراضی علیه رژیم جمهوری اسلامی و برای تحقق خواست و مطالبات شان برگزاری کردند. از جمله تجمعات نهادینه شدۀ یک‌شنبه‌های اعتراضی شامل به خیابان آمدن کارگران بازنشستۀ صنایع فولاد در تهران و اصفهان، تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای اهواز، دزفول، شوش، اراک، کرمانشاه، با شعارهایی مانند “ننگ ما ننگ ما صدا وسیمای ما”، “ظلم و ستم کافیه – سفرۀ ما خالیه” و نیز تجمع اعتراضی رانندگان خودروهای گازوئیلی در زابل نیز برگزار گردید. اما اعتراض کارکنان بهزیستی تنها برای تحقق خواست و مطالبات خود نبود، بلکه در اعتراض به عدم رسیدگی به اوضاع معیشتی معلولان نیز بود که در رابطۀ کاری تنگاتنگی با آنان قرار دارند. معلولان خود نیز در چند ماه گذشته بارها در اعتراض به ناچیز بودن کمک مالی حکومت اسلامی، درمقابل استانداری یا ادارۀ بهزیستی شهرها تجمع اعتراضی برپا کرده‌ و خواهان اجرای کامل مادۀ ۲۷ قانون معلولان شده‌اند.

مطابق این ماده “دولت موظف است کمک هزینۀ معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه بپردازد”. اما حکومت اسلامی نه تنها به آن عمل نکرده است بلکه در حال حاضر فقط حدود ٣٠ در صد از معلولان ماهانه مبلغ ناچیزی معادل ۶۵۵ هزار تومان کمک هزینه از دولت دریافت می‌کنند. این پول به هیچ وجه کفاف تأمین ابتدایی ترین نیازهای آنان نیست. معلولان در اعتراضات خود خواهان مستمری یکسان با حداقل دستمزد تعیین شده از جانب وزارت کار رژیم و برای همه هستند.
به این ترتیب هم خود کارکنان سازمان بهزیستی و هم دریافت کنندگان خدمات از آنان یعنی معلولان، در وضعیت معیشتی فلاکتباری به سر می‌برند. دولت رئیسی در ادامه سیاستهای سرمایه دارانه دولت های پیشین، هیچ‌گاه بودجەای متناسب با افزایش تورم برای ادارۀ آن سازمان و تأمین زندگی معلولان در نظر نگرفته است. این درحالی است که حکومت اسلامی که از سال گذشته با شل شدن تحریمها روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت فروخته است، اما حاضر نیست نیازهای زندگی کارکنان بهزیستی و معلولان را تأمین نماید. پول حاصل از فروش نفت در ‌واقع مربوط به همۀ کارگران و مردم زحمتکش جامعه است که رژیم اسلامی آنرا درجهت تداوم بقای حاکمیتش صرف نیروهای نظامی و امنیتی، سپاه پاسداران، دستگاههای سرکوب و گروههای تروریست اسلامی و سیاستهای جنگ افروزانه در منطقه می نماید.

با این وجود می‌خواهد هزینۀ تأمین معیشت کارکنان و معلولین سازمان بهزیستی را با خصوصی کردن مؤسسات و سازمانهای امداد رسانی و یا با گدایی و خرافۀ اسلامی از جیب و سفرۀ کارگران و مردم تهیدست جامعه بپردازد. در این رابطه معاون مدیر کل ادارۀ کل بهزیستی استان کردستان روز یکشنبه ١٩ فروردین درکمال بی شرمی اعلام نمود که : “در آستانۀ عید فطر این ادارۀ کل، آمادگی جمع آوری زکات، فطریه، نذورات و کفارات مؤمنین است. مراکز ثبت سازمان بهزیستی، مؤسسات خیریه و پایگاههای بهزیستی در سطح استان آمادگی کامل برای دریافت آن خیرات را دارند”. خوشبختانه مردم مبارز و آگاه کردستان که بیش از چهار دهه است روزانه علیه سیاستهای ضد انسانی رژیم جمهوری اسلامی در مبارزه هستند، ماهیت این حکومت را بخوبی می‌شناسند و هرگز حاضر نیستند کمکهای خود را به منسوبان دزد و دستگاههای فاسد حکومت اسلامی تحویل دهند. شانه خالی کردن حکومت اسلامی از تأمین بودجۀ مناسب برای سازمان بهزیستی و معلولان و حواله دادن آنان به زکات و فطریه و نذورات، نشانۀ ورشکستگی جمهوری اسلامی است.

درحالی که ابراهیم رئیسی ادعای رشد اقتصادی شش درصدی و مهار و کاهش تورم را دارد و پاسدار احمد وحیدی وزیر کشورش دوماه قبل اقتصاد ایران را در ردیف اقتصاد بیست کشور برتر دنیا توصیف کرده بود، چرا رژیم بودجه کافی برای آنان اختصاص نمی دهد؟ اما واقعیت غیر از آن است. آمار مراکز مالی رژیم تراز تجارت غیر نفتی را رقم منفی ١٧ میلیارد تومان و رشد تولید کشاورزی و صنعتی ایران را نیز منفی اعلام کرده اند. از آغاز دست به کار شدن دولت رئیسی، پول رایج ایران ٦٢ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده است. روز شنبه و به دنبال بمباران کنسولگری رژیم در سوریه از طرف اسرائیل، قیمت دلار بازهم بالا رفت و قیمت هر دلار به ٦٥ هزار و ٥٠٠ تومان رسید. گرچه مقامات اقتصادی دولت رئیسی این جهش قیمت دلار را نتیجۀ فضا سازی رسانەای دشمن اعلام کردند، اما در‌ واقع ریال در ردیف بی‌ارزش ترین و بی ثبات ترین ارزهای دنیا قرار گرفته است.


با تعمیق بحران اقتصادی رژیم جمهوری اسلامی بیکاری افزایش یافته، تورم و گرانی قدرت خرید کارگران و اقشار تهیدست جامعه به شدت پایین آورده است، فقر و گرسنگی در میان آنان افزایش بی سابقەای پیدا کرده است. ثروت و سامان جامعه را سران و مسئولان رژیم و فرماندهان سپاه پاسداران و طبقه سرمایه دار از طریق تشدید استثمار و دزدی و اختلاس و رانت خواری به جیب می‌زنند. رژیم نه تنها قادر به ایجاد هیچ گونه بهبودی در اوضاع معیشتی کارگران و مردم تهیدست جامعه نیست بلکه بیکاری و فقر و گرسنگی روز به روز بیشتر گریبان آنان را می گیرد. درچنین شرایطی برای کارگران و توده‌های مردم زحمتکش و ستمدیده راهی جز  گسترش مبارزە و بر متن آن سازمانیابی صفوف خود و مهیا کردن ملزومات سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی سرمایه داران برایشان باقی نمانده است.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: