تجمع اعتراضی کارگران نفت آغاجاری ، آجر کارون و متقاضیان مسکن زنجان، مالباختگان آمیتیس، زنان همدان و مردم اراک
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری
روز چهارشنبه بیست و هفتم دی ۱۴۰۲، گروهی از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، با تجمع در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.
حذف کامل سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بکپی و عدم دست درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت از جمله مطالبات این کارگران محسوب میشود.
- تجمع کارگران کارخانه آجر جیل در کارون
گروهی از کارگران کارخانه آجر جیل در اعتراض به بلاتکلیفی و بیکاری خود، در مقابل ساختمان این کارخانه در شهرستان کارون دست به تجمع زدند.
بر اساس این گزارش، کارخانه آجر جیل که در محله ابودبس شهرستان کارون استان خوزستان واقع است، به دلیل مشکلات مالی از سال ۹۸ بارها تولیدات خود را متوقف کرده است.
یکی از کارگران این کارخانه اظهار داشت: دادگاه حدود دو سال پیش به دلیل شکایت طلبکاران مالی، حکم به ورشکستگی کارخانه و توقف فعالیت آن داد. از آن زمان، حدود ۱۵۰ کارگر در انتظار فروش کارخانه و تعیین تکلیف وضعیت خود هستند.
وی در ادامه افزود: کارگران امیدوارند نهاد قضاییه به مشکلات آنها رسیدگی کند و این واحد قدیمی و باسابقه را نجات دهد. بلاتکلیفی طولانیمدت، زندگی این افراد را تحت تأثیر قرار داده است. - شهروندان اراکی در اعتراض به مازوتسوزی نیروگاه شازند برای سومین بار تجمع کردند
ساکنان اراک در اعتراض به آلودگی هوای این شهر بر اثر مازوتسوزی در نیروگاه شازند، روز سهشنبه ۲۶ دیماه بار دیگر به خیابانها آمدند.
بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی، معترضان با در دست داشتن نوشتههایی از قبیل مازوتسوزی جنایته، سکوت کردن خیانته، در پیادهراه امیرکبیر این شهر راهپیمایی کردند.
این سومین اعتراض شهروندان ساکن اراک در اعتراض به مازوتسوزی در هفتههای اخیر بود.
دو تجمع قبلی که سهشنبه ۱۲ و سهشنبه ۱۹ دیماه در محوطه باغ ملی اراک برگزار شده بود، با دخالت ماموران انتظامی ناتمام ماندند.
به گزارش رادیو فردا، حدود ده روز پیش علیرضا امانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، اعلام کرد که ۳۰ درصد از بستریشدگان در بیمارستان امیرکبیر، بیمارستان تخصصی کودکان، مربوط به آلودگی هوا است.
اراک یکی از کلانشهرهای به شدت آلوده در ایران است و مقامهای استان مرکزی چندی پیش استفاده دوباره از مازوت در نیروگاه شازند را تایید کردند.
پس از آن جمعی از استادان دانشگاه صنعتی اراک خواستار توقف استفاده از این سوخت شدند و در بیانیهای هشدار دادند که مازوتسوزی در نیروگاه شازند سلامت بیش از یک میلیون شهروند مظلوم ساکن شهرهای اراک و شازند را با مخاطره جدی مواجه میکند.
پیش از اراک، صدها تن از ساکنان اردکان در استان یزد پنجم دیماه در اعتراض به آلودگی هوای این شهر به خیابانها آمدند.
از مازوت به عنوان آلایندهترین سوخت فسیلی یاد میشود. با این حال از سالها پیش در نیمه دوم هر سال به دلیل کمبود گاز اقدام به استفاده از این سوخت در صنایع و نیروگاههای برقی کرده است. - تجمع اعتراضی زنان همدان علیه دو دهه لاپوشانی قضائی بر تجاوزهای سریالی فرد معتمد مسئولان
گروهی از مردم معترض همدان که زنان در میان آنها حضور برجستهای داشتند، چهارشنبه ۲۷ دی، در مقابل ساختمان دادگستری علیه عملکرد دادستان این شهر در قبال فردی به نام محمد علی سلامت که متهم به تجاوزهای سریالی است، تجمع کردند.
محمد علی سلامت روز سهشنبه در مکان نامعلومی در تهران بازداشت شد و تجمع اعتراضی پس از اعلام بازداشت او انجام شد.
معترضان معتقدند که مقامهای قضائی و حکومتی این شهر دو دهه بر تجاوزهای سریالی «م. ع. س.» سرپوش گذاشتهاند.
زنان معترض در این تجمع یکصدا فریاد میزدند: همدستان سلامت، خجالت، خجالت.
این شهروندان با سردادن شعارهای اعتراضی، خواستار محاکمه محمدعلی سلامت، متهم پرونده تجاوز به عنف شدند. - مالباختگان شرکت فرادادکار آمیتیس
روز سه شنبه بیست و ششم دی ماه، جمعی از مالباختگان شرکت فرادادکار آمیتیس، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ جرائم رسانه و رایانه در تهران، دست به تجمع زدند.
مالباختگان این شرکت که شمار آنها به ده هزار تن میرسد، با برگزاری تجمعات مختلف مقابل مراکز قضایی در تهران، خواستار بازداشت اکبر داداشی، مدیرعامل این شرکت تحت عنوان سرمایهگذاری بر روی ارز دیجیتال و معامله در این زمینه، اقدام به کلاهبرداری از این افراد کرده بود، شدند. - تجمع کارگران متقاضی مسکن ملی در زنجان
روز چهارشنبه بیست و هفتم دی ماه، گروهی از کارگران متقاضی مسکن ملی در مقابل ساختمان سازمان مسکن و شهرسازی زنجان، دست به تجمع اعتراضی زدند. - کارگران این استان با بیان اینکه اکثریت متقاضیان این طرح از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی زنجان هستند، نگرانی خود را از تأخیر دو ساله دولت در تحویل آپارتمانها اعلام کردند. به گفته یکی از این کارگران، علاوه بر تأخیر در تحویل، هزینهها و اقساط مسکن به شدت افزایش یافته است.
- یکی از این کارگران با اشاره به افزایش قیمت واحدها از ۲۰۰ میلیون به مبلغ بالاتر و تغییر شرایط اقساط از ۴۰ میلیون تومانی به ۵۰ میلیون تومانی در ۱۲ دوره، بیان داشت که این شرایط برای کارگران با درآمدهای محدود، تحملناپذیر است. وی همچنین از سود ۲۳ درصدی وام ۵۵۰ میلیون تومانی و اقساط ۹ میلیون تومانی آن ابراز نگرانی کرد.
