تجمع اعتراضی نانوایان تهران و معلمان خرید خدمت استانهای مختلف در مقابل وزارت آموزش و پرورش
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲

- تجمع معلمان خرید خدمت استانهای کشور مقابل وزارت آموزش و پرورش
شماری از معلمان خرید خدمات استانهای مختلف چهارشنبه ۲۷ دیماه در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی پس از ۱۰ سال تدریس در مناطق محروم و عملینشدن وعده وزیر آموزش و پرورش در مورد تبدیل وضعیت قراردادهایشان به قرارداد معین، تجمعی برگزار کردند. معلمان در تجمع اعتراضی خود شعار وزیر بیکفایت، استعفا استعفا، سر دادند. یکی از معلمان معترض به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: ما سالها در استانهای مختلف کشور به امید تبدیل وضعیت و آینده بهتر شغلی، با حقوق ناچیز زحمت کشیدهایم؛ عادلانه نیست تبدیل وضعیت ما را منتفی بدانند. بهگفته این معلمان، سازمان امور استخدامی با تبدیل وضعیت معلمان خرید خدماتی کشور مخالفت میکند. در چند سال اخیر معلمان خرید خدمات خواستار آن بودند که بهدلیل سالها کار و تجربه در کلاسهای درس بدون برگزاری آزمون استخدامی یا دستکم با یک آزمون استخدامی جداگانه بهصورت رسمی عضو آموزش و پرورش شوند. در ماههای گذشته مسئولان آموزش و پرورش بارها از تصمیم برای تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی خبر دادند اما هیچگاه به وعده خود عمل نکردند. - تجمع اعتراضی نانوایان در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، روز چهارشنبه بیست و هفتم دی ماه، جمعی از نانوایان تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان فرمانداری تهران تجمع کردند.
بر اساس این گزارش، تجمع این نانوایان در اعتراض به کاهش سهمیه آرد برای واحدهای صنفی آنها صورت گرفته است.
برخی گزارشها حاکی از آن است که فروش انواع نان محدود شده و نانوایان در صورت عدم رعایت سقف تعیینشده از سوی دولت با «جرایم سنگین چند میلیارد تومانی» و کاهش «سهمیه آرد» مواجه میشوند.
مریم شکرانی، روزنامهنگار، در رشته توئیتی در صفحه ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به تجمع نانوایان در مقابل ساختمان اتاق اصناف در روز سهشنبه ۲۶ دی، درباره محدودیتهای دولتی برای عرضه نان به مشتریان خبر داده است.
به نوشته این روزنامهنگارنانوایان توضیح دادند که دولت مشخص کرده است که به ازای هر کیسه آرد یارانهای به ۳۰ نفر نان بربری فروخته شود.
شکرانی در ادامه اضافه کرده هر کیسه آرد حدود ۱۱۰ قرص نان میدهد و سهم هر مشتری حدود ۳.۵ قرص نان میشود» و این محدودیت برای سایر انواع نان هم وجود دارد.
مریم شکرانی به نقل از نانوایان نوشته است: اگر این سقف رعایت نشود، سهمیه آرد نانواییها کم میشود و قبض جرایم سنگین چند میلیارد تومانی به دست نانوایان میرسد.
بر پایه این گزارش، فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، با تأیید این خبر تاکید کرده که دولت با تکذیب این واقعیت در رسانهها موجب شده که مشتریان تصور کنند نانوایان دروغ میگویند و آنها را به جان نانواها انداخته است.
