سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 23 - 04 - 2024

Communist party of iran

تأمین کسری بودجه رژیم از جیب مردم


روز دو شنبه دهم آبان تعداد زیادی از مردمی که دار و ندارشان را در سقوط ارزش سهام در بازار بورس از دست داده اند، برای چندمین بار در سال جاری در مقابل ساختمان “سازمان بورس و اوراق بهادار” رژیم در تهران تجمع اعتراضی به پا کردند. آنان که از ترس سقوط روزانۀ ارزش ریال و با این امید که بتوانند چندرغازی که طی سالهای متمادی با تحمیل محرومیت به خود و خانواده از سفره روزانه شان صرفه جویی کرده بودند را نگهدارند، آنرا وارد بازار بورس کردند. البته فریب کاری و دروغ پردازی خامنه ای و روحانی در سال ۹۸ نیز در این خوشباوری مردم بی تأثیر نبود. غافل از اینکه در حاکمیت دزدان فاسد جمهوری اسلامی هر درجه از اعتماد به نهادهای رژیم خطای جبران ناپذیری خواهد بود. خامنه ای با هدف تأمین منافع سرمایه داران و تأمین کسری بودجه ناشی از بحران اقتصادی رژیم از حساب جیب مردم طی سخنانی گمراه کننده گفت: ” من بارها به مردم عزیز گفته‌ام که حتمأ در ترویج فرهنگ کار جهادی و تعاون از جمله سرمایه‌ گذاری های مولد مثل همین صندوقهای تعاونی یا بورس سرمایه گذاری کنند”. او به مردم اطمینان داد که سود می برند. تشویق مردم به سرمایه‌ گذاری در بازار بورس دامی بود که رژیم برای مردم پهن کرد و متأسفانه نگرانی مردم از رکود بی سابقه ای که اقتصاد ایران را فرا گرفته است، آنان را در آن دام گرفتار ساخت.


کاهش سریع شاخص بورس که از چند سال قبل آغاز شده است، اینک و در عرض سه ماه صدارت رئیسی جلاد نیز ۱۳ در صدر دیگر ریزش کرده است. البته کارشناسان اقتصادی نیز شتاب غیرعادیِ اوج گیری و کاهش های شاخص بورس را ناشی از دستکاری عمدی دولت و دیگر نهاد های مالی جمهوری اسلامی با هدف تأمین کسری بودجه دولت می دانند. گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس رژیم در روز سه شنبه ۱۱ آبان نیز حتی اگر ناشی از اختلافات جناحی هم باشد، نشان از آن دارد که حکومت اسلامی بر اثر بحران عمیق اقتصادی به آستانه ورشکستگی و افلاس رسیده است. در نتیجه برای سرپا نگهداشتن خود به هر ترفندی برای فریب مردم و بالا کشیدن ثروت و سامانشان متوسل می شود. در گزارش مزبور آمده که “شاخص بورس در ماههای اخیر۳۰ درصد دیگر کاهش یافته است. در نتیجه طی ماههای اخیر ۷۰ میلیارد دلار از سرمایۀ مردم در بازار بورس ازبین رفته و ضررمند شده اند”. این گزارش همچنین از انتصاب مدیریت جدید سازمان بورس بدون اینکه واجد شرایط لازم مدیریت باشد یاد کرده است و وزیر اقتصاد و اعضای شورای عالی بورس و هیأت مدیرۀ این سازمان را به عنوان متخلف معرفی کرده است. یکی از نمایندگان مجلس اسلامی با اشاره به عمق فساد موجود در سازمان بورس رژیم اعتراف کرد که: “یک شرکت کاغذی‌ با سرمایه اسمی ۲٠٠ میلیارد تومانی را وارد بورس کردند و سهام این شرکت کاغذی را که حتی دفتری هم ندارد، در بورس تهران به قیمت ٣٢۰۰ میلیارد تومان به مردم فروختند. دارندگان این سهام الان کاغذی بیشتر در دست ندارند و دچار زیان فراوان شده اند. در مقابل، سال گذشته برخی شرکت‌های حقوقی بزرگ بر اساس اطلاعات نهانی که قبل از ریزش بازار به آنها داده بودند، سود کلانی به جیب زدند و از بازار خارج شدند”.


چنین ریزش بزرگی در بازار بورس نشان از بی ثباتی سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی و دزدی و فساد در ارکان حکومت اسلامی دارد. این بحران و فساد نه با قول و قرار و دروغهای رئیسی در پاسخ به اعتراضات مردم که گویا با فعال شدن صندوقهای تعاونی اعتماد مردم را جلب خواهند کرد و پول بیشتری به جیب شان میریزند، پاسخ خواهد گرفت و نه با طرحهای  کارشناسان اقتصادی تیم وی قابل حل می باشد.


کارشناسان اقتصادی دولت رئیسی نیز مانند روحانی پس از خالی کردن جیب مردم از طریق فروش اوراق بهادار و “سهام عدالت” و تبلیغ برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، اکنون قصد دارند با فروش و حراج اموال عمومی مردم حکومت را سرپا نگهدارند. معاون اقتصادی دولت اعلام نمود که نه با قرض گرفتن از بانک مرکزی و نه با چاپ اسکناس بدون پشتوانه در صدد تأمین کسری بودجه نخواهد بود. از آنجا که ذخایر باصطلاح ” صندوق توسعه ملی” نیز که در اختیار خامنه ای است ته کشیده است، دست اندرکاران دولت ولایی غیر از وعده وعید توخالی و انشاالله و ماشاالله برنامه‌ دیگری برای مواجهه با تعمیق بحران و گسترش فقر و فلاکت کارگران و مردم تهیدست جامعه ندارند. محسن رضایی پاسدار که اکنون معاون اقتصادی رئیسی شده است، به سهام داران توصیه کرد که حوصله داشته باشند زیرا به احتمال زیاد در آذر ماه خبرهای خوبی برای سهام داران بازار بورس خواهیم داشت. وزیر اقتصاد رژیم نیز اعلام نمود که با وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی و مدیران بورس در مورد اعتماد آفرینی جلسه داشته‌ اند تا خبرهای امید بخشی به اقتصاد منتقل کنیم. مجلس شورای اسلامی تحت ریاست پاسدار قالیباف نیز در تسویه حساب با جناح دولت تدبیر و امید روحانی، تحقیق و تفحص از کل بازار سرمایه بورس را در دستور خود قرار داده است.


این ترفندها کل برنامه و تلاش رژیم در پاسخ غیر مسئولانه به مردمی است که خامنه ای و روحانی آنان را برای سپردن سرمایه و دارایی شان به دولت فریب دادند. واضح است که هیچ کدام از این اقدامات و قول و قرارهای رژیم فریب و ریا نمی‌تواند سرمایۀ دزدیده شده مردم را به آنها باز گرداند. این که رئیسی خطاب به استانداران گفت: ” دولت نمیتواند با جیب خالی وعده های غیرقابل تحقق بدهد.”، نشانۀ افلاس اقتصادی حکومت اسلامی سرمایه است. این که رئیس سازمان بورس در دولت رئیسی اعلام نمود که آنان هیچ  گونه سود و زیانی در بورس را تضمین نمی‌کنند بدان معناست که رژیم هیچ مسئولیتی در قبال ثروت و دارایی مردم ندارد. بنابراین مالباختگان نیز برای باز گرفتن حق خود از رژیم فاسد اسلامی راهی جز همراهی با  مبارزات کارگران و توده های مردم زحمتکش در مسیر سرنگونی این رژیم ضد انسانی پیش رو ندارند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: