شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ | 12 - 10 - 2024

Communist party of iran

بیانیه مادران پارک لاله: علیه جنگ، کشتار، تبعیض و برای لغو مجازات اعدام بپاخیزیم!

مادران پارک لاله در ایران بیانیه ای به تاریخ۲۰ مهر ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴ بیانیه ای انتشار داده اند که در آن بیانیه به سایه جنگ بر فراز ایران و منطقه و پیامدهای آن، موقعیت کودکان در جهان کنونی به ویژه در غزه و لبنان، دهم اکتبر و ضرورت گشترش مبارزه علیه مجازات اعدام، ابعاد خشونت علیه زنان خصوصا زیر حاکمیت حکومت های اسلامی و چه باید کردها می پردازد. توجه بینندگان را به بخش هایی از این بیانیه جلب می کنیم.

سایه‌ی جنگ بیش از پیش بر سر مردم ایران و جهان سنگینی می‌کند. دولت‌ها و قدرت‌ها چه کشورهایی مانند اسرائیل و آمریکا و کشورهای اروپایی که داعیه‌ی دموکراسی دارند، چه حکومت‌های دیکتاتوری و ارتجاعی چون جمهوری اسلامی ایران و طالبان و گروه‌هایی چون حماس و حزب‌الله که هیچ اندیشه‌ای جز اندیشه‌ی ارتجاعی خود را تحمل نمی‌کنند. همه و همه‌ی این قدرت‌ها، تنها و تنها به فکر منافع و حفظ قدرت خود در منطقه و در دنیا هستند، نه به فکر آزادی و رهایی انسان‌ها. بی تردید کشته شدن مردم برای همگی این قدرت‌ها تنها آمار و ارقام است نه هیچ چیز دیگر و اگر جلوی آن‌ها را نگیریم، هر روز در ایران و جهان فاجعه می‌آفرینند و زندگی انسانی و عادلانه و هستی ما را به نیستی و نابودی می‌کشانند.


چه کسانی مسئول این همه کشتار و جنایت‌ هستند؟
چند روز قبل هفتم اکتبر بود و یک‌سال از حمله‌ی حماس که یک نیروی ارتجاعی است به اسرائیل می گذرد. در این حمله گفته شده ۱۲۰۰ تن از مردم اسرائیل کشته و ۲۵۰ تن به گروگان گرفته شدند. دولت نژادپرست اسرائیل که به نظر می‌رسد منتظر چنین بهانه‌ای بود، نیز بلافاصله با قساوت هرچه تمام‌تر، در ظاهر برای از بین بردن حماس و نجات جان گروگان‌ها، اما در حقیقت برای بیرون کردن مردم فلسطین از غزه و نابودی آن‌ها، حمله‌های وحشیانه‌ای را از زمین و آسمان شروع کرده و هم‌چنان بی وقفه مردم فلسطین و کودکان را می‌کُشد و خانه‌ها و بیمارستان‌ها و مدارس را با بی‌ رحمی غیر قابل وصفی تبدیل به تلی از خاک کرده است و به‌هیچ طریقی نیز متوقف نمی‌شود. گفته شده تاکنون دست‌کم ۴۱ هزار تن از مردم فلسطین کشته و دو برابر این تعداد نیز مجروح شده اند.

بی تردید در اثر آوارگی و گرسنگی نیز تعداد زیادی کشته یا بیمار شده‌اند و هر روز تعداد زیادی کشته می‌شوند و شرایط‌شان بسیار فاجعه بار است. به‌ویژه در پائیز و زمستان که سرما نیز مزید بر علت خواهد شد و تنها تصور این شرایط ظالمانه، نفس هر انسان شریفی را بند می‌آورد. در نامه سرگشاده ۹۹ پزشک و پرستار آمریکایی به کاخ سفید در چهارم اکتبر ۲۰۲۴ آمده است که شمار کشته شدگان در غزه سه برابر آمار رسمی است. آن‌ها که ۲۵۴ هفته را در بیمارستان‌های غزه سپری کرده و خود شاهد این جنایات هولناک بوده‌‌اند در این نامه تعداد کشته شدگان در غزه را ۱۱۸ هزار و ۹۰۸ تن اعلام کرده‌اند. بی‌تردید، در این سیل عظیم جنایت و نسل‌کشی در این یک‌سال، دولت‌های فاشیستی اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های ارتجاعی حماس و حزب‌الله و قدرت‌های بزرگ جهانی به ویژه آمریکا سهیم هستند و باید پاسخ‌گو باشند.  

در این شرایط فاجعه بار که بروز جنگی تمام عیار در خاورمیانه و به تبع آن در تمام دنیا در حال وقوع است، ما نیروهای دادخواه و آزادی‌خواه چه باید بکنیم تا از این همه سرکوب، کشتار، ستم، تبعیض و بی‌عدالتی رهایی یابیم. ما تجربه‌ی تلخ سال‌های سیاه دهه‌ی شصت را داریم و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که در شرایط جنگی مانند زمان حال که هر لحظه احتمال بمباران ایران و لبنان و سوریه و غزه توسط اسرائیل و آمریکا و هم‌دستان‌شان یا بمباران اسرائیل توسط ایران و گروه‌های حماس و حزب‌الله وجود دارد، بیم آن می‌رود که حاکمیت اسلامی ایران نیز سرکوب‌ها را تشدید کند و جان مردم ایران و به ویژه زندانیان سیاسی به شدت در معرض خطر است. هم‌چنان که جان مردم بی‌دفاع فلسطین و لبنان و سوریه و اسرائیل و تمام دنیا در معرض خطر جدی است.  

چه باید کرد؟
ما مادران پارک لاله ایران، به عنوان صدایی از جنبش دادخواهی مردم ایران، تمامی جنایت‌های صورت گرفته توسط دولت‌های فاشیستی اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های ارتجاعی حماس و حزب‌الله را به شدت محکوم می‌کنیم و از جنگ بین قدرت‌ها و دولت‌ها که تنها برای منافع خود و سلطه‌ی بیشتر بر جهان می‌جنگند، به شدت بیزاریم. جنگ‌هایی که نه تنها آرامش، امنیت و آزادی به ارمغان نمی‌آورد، بلکه باعث کشته شدن انسان‌های بیشمار، به‌ویژه کودکان می‌شود که در بروز این درگیری‌های ضد بشری هیچ سهمی نداشته‌اند و از همه بی‌دفاع ترند.

این جنگ‌ها نه تنها جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد، بلکه باعث نابودی طبیعت، منابع و امکانات کشورها می‌شود که جبران‌ناپذیر است و باز هم ضعیف‌ترین و فقیرترین اقشار جامعه از قبلِ آن به شدت آسیب می‌بینند و باید هرچه سریعتر جلوی ادامه‌ی این روند فاجعه‌بار را بگیریم. ما از تمام جنبش‌های مستقل و مردمی در ایران و جهان می‌خواهیم که  با همبستگی بیشتر علیه جنگ، کشتار، تبعیض و برای لغو مجازات اعدام بپاخیزیم و اجازه ندهیم که قدرت‌ها حق زندگی انسانی و عادلانه را از ما بگیرند. حتی سازمان ملل نمی‌تواند برای ما دموکراسی و عدالت و آزادی به ارمغان بیاورد، چه برسد به دولت‌ها.

ما می‌دانیم که سازمان ملل نیز پس از سال‌ها تلاش و مبارزه برای جلوگیری از جنگ و تبعیض بنا شده است، اما تا زمانی که دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ از حق ویژه‌ای در این سازمان برخوردارند، سازمان ملل سازمان ملت‌ها نمی‌تواند باشد و سازمان دولت‌هاست. این سازمان، زمانی می‌تواند تبدیل به سازمان ملل شود که جنبش‌های مستقل و مردمی در سراسر دنیا قدرتمند شود و جلوی این همه جنگ، ستم، تبعیض، بی عدالتی و کشتار توسط قدرت‌ها را بگیرند و خواهان این باشند که در سازمان ملل فرایند و روابط عادلانه‌ای مستقر شود.


حتی در یک حکومت دموکراتیک نیز، اگر جنبش‌های مستقل و مردمی فعال نباشند، خطر تبدیل دموکراسی به دیکتاتوری بسیار محتمل است و این رویه را در سراسر دنیا به وفور مشاهده می‌کنیم. بنابراین به جای این‌که نیروهای خود را صرف کمک گرفتن از دولت‌ها کنیم، ضروت دارد که با تمام توان در قدرتمندکردن جنبش‌های مستقل و مردمی در ایران و جهان بکوشیم و با اعتراض‌های سراسری و پیوسته، جلوی ادامه‌ی جنگ و کشتار و تبعیض و اعدام را بگیریم تا بتوانیم به این شرایط فاجعه بار در ایران و جهان پایان دهیم و دنیایی انسانی و عادلانه بسازیم که همه در صلح و آرامش و در آزادی و برابری و شاد زندگی کنیم. 
   
همواره از شما دادخواهان می‌خواهیم که برای دستیابی به مطالبات زیر با ما همراه شوید:
۱) آزادی بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی، ۲) لغو مجازات اعدام و شلاق و پایان دادن به هرگونه شکنجه و کشتار از جمله؛ اعدام، ترور، کشتار خیابانی، قصاص، سنگسار، ۳) محاکمه و مجازات آمران و عاملان تمامی جنایت‌های صورت گرفته توسط مسئولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا به امروز در دادگاه‌هایی علنی، عادلانه و مردمی (مجازاتی به جز اعدام)، ۴) برخورداری از آزادی بیان، اندیشه، قلم بدون قید و شرط ۵) برخورداری از آزادی پوشش و حق کنترل بر بدن بدون قید و شرط، ۶) برخورداری از حق اعتراض، اعتصاب، تجمع، تشکل، سازمان‌ و احزاب مستقل، ۷) برخورداری از برابری حقوق شهروندی و رفع هرگونه تبعیض و ۸) جدایی دین از حکومت. ما اعتقاد عمیق داریم که ساختار سراپا فاسد، تمامیت‌خواه و دیکتاتوری مذهبی – ارتجاعی و غیر دموکراتیک حکومت اسلامی ایران باید در هم شکسته شود و طرحی نو در اندازیم و به آزادی، برابری، دموکراسی و عدالت اجتماعی دست یابیم تا بتوانیم از تکرار جنایت و تبعیض و بی‌عدالتی جلوگیری کنیم.

مادران پارک لاله ایران
۲۰ مهر ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴
بازنشر: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: