یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ | 24 - 03 - 2024

Communist party of iran

بودجۀ سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی، بودجه تشدید فقر و گرسنگی


روز چهار شنبه دهم آذر ماه ابراهیم رئیسی جلاد برای تعیین تکلیف بودجۀ مُفتَضح سال آینده به مجلس رفت تا در جلسه مشترک دولت با مجلس بر سر آن به گفتگو بپردازد. رئیسی در جلسۀ مشترک دولت با مجلس، بدون بحث از سرفصلها و ردیفهای کلی و جزئی آن بودجه اعلام کرد که:” ما می ‌خواهیم بودجۀ سال آینده دارای کسری نباشد و بتواند تورم را مهار کند و رشد اقتصادی قابل قبولی نیز در آن دیده شود”. قرار است چنین باصطلاح طرح بودجه بندی تا نیمه آذر ماه به مجلس تحویل داده شود. طرح کلی بودجۀ سال آینده در واقع بودجۀ یورش دولت پادگانی رئیسی به سطح معیشت کارگران و زحمتکشان ایران است که توسط سازمان برنامه و بودجه رژیم تنظیم گردیده است. مسعود میر کاظمی رئیس این سازمان چند روز قبل به منظور مقدمه سازی و توجیه تنظیم چنین بودجۀ افتضاح آمیزی که نشان از ورشکستگی رژیم دارد، با حملاتی به دولت روحانی خواست او را مقصر ارائۀ چنین بودجه ای معرفی کند و دولت رئیسی را تبرئه نماید.


خبرگزاری “فارس” وابسته به سپاه پاسداران بعضی از کلیات و ارقام بودجۀ سال ۱۴۰۱ را فاش ساخت. بنا به این گزارش دولت بودجۀ سال آینده را با فرض تداوم تحریمها و با فرض اینکه رژیم بتواند روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت آنهم با قیمت ۵۵ دلار برای هر بشکه به فروش برساند و با فرض اینکه ارزش دلار نیز ۲۳ هزار تومان باشد، تنظیم کرده اند. اقتصاد دانان دولت رئیسی ادعا می ‌کنند به این ترتیب کسری بودجه نخواهند داشت و می توانند دستمزد کارگران و کارمندان را ۱۰ درصد نیز بالا برند. ادعا هم کرده‌ اند که با این بودجه بندی رشد ۸ درصدی نیز برای اقتصاد ایران تأمین می گردد. این درحالی است که حتی با حساب و کتابی که بغل هم گذاشته اند، نیز سهم دولت از محل درآمد ۲۴ میلیارد دلاری ناشی از فروش نفت مورد ادعایشان، مبلغی در حدود ۱۱ میلیاد دلار خواهد بود.


کارگزاران دولت توضیح نمی‌دهند که اولأ در شرایط تداوم تحریمها چگونه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را با دور زدن تحریمها به فروش می رسانند؟ در حالی که میزان فروش نفت طی سال گذشته در بهترین حالت روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه بوده است. ثانیأ اگر هم قدرت استخراج آنرا داشته باشد، چگونه آنرا در بازار سیاه با قیمت معمولی ۵۵ دلار به فروش می رسانند و در شرایط تحریمها از چه راهی می ‌توانند پول آنرا به داخل ایران انتقال دهند؟ درحالی که در شرایط  تداوم تحریمها پول حاصل از فروش نفت تا کنون نه بصورت نقد و مستقیم بلکه به شکل تهاتُری یعنی معاملۀ نفت در مقابل کالا بوده است و خریدار هم نوع کالا را تعیین خواهد کرد نه جمهوری اسلامی. ثالثأ با توجه به اقتصاد تک محصولی نفت چگونه با درآمد ۱۱ میلیارد دلاری، دولت کسری بودجه نخواهد داشت؟ در حالی که دولت سلف رئیسی در بودجه سال گذشته با کسری بودجه ای معادل ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان روبرو بوده است. رابعأ با چنین وضعیت فلاکت باری چگونه تورم را مهار می کنند و رشد اقتصادی ۸ درصدی را تأمین می ‌کنند؟ در حالی که طی شش ماه صدارت دولت پاسداران نرخ تورم حدود ۵۰ درصد بوده است، قیمت موارد خوراکی جهش۶۰ تا ۷۰ درصدی داشته و رشد اقتصادی منفی نیز داشته اند.


چنین ادعاهایی برای بودجۀ سال آینده در حالی است که چندی پیش رئیسی به استانداران دستور داد بودجه ای در کار نیست و باید آنها خود تلاش کنند بودجه مورد نیاز استان را از فروش اموال و امکانات دولتی تأمین نمایند. کاری که دولت روحانی نیز با حیله و نیرنگ فروش سهام به مردم انجام داد و چندرغاز پول صرفه جویی آنان را نیز بالا کشیدند. حراج اموال دولت و تنظیم چنین بودجه و توضیحاتی توجیهی پیرامون آن نشانۀ ورشکستگی رژیم اسلامی است و دروغگویی و شیادی سران آن می باشد. برخلاف ادعای پوچ رئیسی و دیگر کارگزاران دولت مبنی بر اینکه “سفرۀ مردم را به مذاکرات گره نخواهند زد”، دولت رئیسی تنها امیدش برای رهایی از بحران اقتصادی را در رسیدن به توافق در گفتگوهای برجام می داند. در فاصله شش ماهی که از عمر این دولت پادگانی می‌ گذرد، دولت و کارفرمایان نتوانسته اند دستمزد کارگران را نیز پرداخت نمایند. در شرایطی که هر روزه دهها اعتصاب و اعتراض کارگری به عدم پرداخت و تعویق دستمزدها در جریان است؛ قیمت کالاهای مورد نیاز مردم با سرعت بیشتری نسبت به سابق بالا می رود؛ فرصتهای شغلی مرتبأ از بین رفته اند؛ بیکاری و فقر و گرسنگی بیش از گذشته زندگی و معیشت توده های مردم کارگر و زحمتکش را در مضیقه قرار داده است، چگونه افزایش ده درصدی حقوق و دستمزدها تازه اگر هم تحقق یابد، می ‌تواند شکاف بین خط فقر و هزینه سبد معیشت خانواده های کارگری را پر کند و زندگی و معیشت خانواده‌ های کارگران و مردم زحمتکش را تأمین نماید؟


جمهوری اسلامی که در آستانۀ ورشکستگی و فروپاشی قرار گرفته و هر روزه با موجی از خیزش و اعتراض توده های مردم نسبت به بیکاری، فقر و گرسنگی، بی آبی و بی برقی، فاجعه مرگ و میر کرونا، و دیگر معضلات روبرو می‌گردد، پاسخی جز گلوله و سرکوب برای مردم نداشته است و نخواهد داشت. این حکومت فاسد و جنایتکار می ‌دانست که با چنین ورشکستگی و چنین موجی از اعتراضات و جنبشهای مطالباتی روبرو است. به همین دلیل تلاش نمود که کل دستگاه حاکمیت در مجلس و دولت و قوۀ قضائیه را به سپاه پاسداران بسپارد تا بلکه بتواند با کشتار و زندان و شکنجه و دیکتاتوری و خفقان چند صباحی دیگر به حاکمیت نکبت بارش ادامه دهد. دولت رئیسی  می‌ خواهد کسری بودجه دولت را از طریق اِعمال فشار به سفرۀ خالی کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه تامین نماید. اما بدون شک با اعتراض و خیزش بزرگ‌ تر و دامنه دارتری از گذشته روبرو خواهد شد و دور نخواهد بود آنزمان که بساط این رژیم اسلامی سرمایه با همان خیزشها درهم پیچیده شود.


سخن روز شبکه تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له

https://alternative-shorai.tv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: