به گفته رئیس کل سازمان نظام پرستاری، سالانه ۲۷۰۰ پرستار از ایران مهاجرت میکنند
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

روز دوشنبه ١٤ اسفندماه، محمدتقی جهانپور رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهارداشت : « در دو سال گذشته ۱٦هزار تخت به سرانه تختهای بیمارستانی کشور اضافه شده اما متاسفانه در بحث استخدام نیروهای جدید در بدنه نظام سلامت رشد آنچنانی نداشتهایم همچنین در پذیرش کادر پرستاری در کشور هم رشد چشمگیری وجود نداشته است. ما ۱۵هزار پرستار برای استخدام سالانه نیاز داریم؛ هماکنون میزان پذیرش دانشجوی پرستاری ۱۰۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی است که تقاضا داریم پذیرش دانشجو در دانشکدههای پرستاری بیش از گذشته رشد داشته باشد.» رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این که بر اساس آماری که سازمان نظام پرستاری دارد سالانه بیش از ۲۷۰۰نفر پرستار مهاجرت میکنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است.
جهانپور خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: « مطالبه دیگر همکاران این است که حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد که این همراهی منجر به نارضایتی گسترده و مشکلات معیشتی پرستاران شد؛ گفت: خصوصاً در مناطق کم برخوردار، این مشکل بیشتر بود زیرا بسیاری از بیمارستانهای کوچک مانند بیمارستانهای ۳۲تخت خوابه که افتتاح شدهاند زیانده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه میشود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کمبرخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت ۲کا و ۳کا محاسبه شود.اضافه کار در بیمارستانهای دولتی ۲۰هزار تومان و در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بین ۵۰تا ۸۰هزار تومان است و خواهش ما این است که بحث اضافه کار که افزایش آن در معاونت توسعه وزارت بهداشت مطرح شده است مورد پیگیری قرار بگیرد. موضوع بعدی بحث فوقالعاده خاص است که درخواست داریم که از محل درآمدهای اختصاصی و منابع داخلی، به پاس زحمات ارزشمند همه همکاران در نظام سلامت به ویژه همکارانی که در دوران کرونا جانفشانی کردند فوق العاده خاص برقرار شود.
