سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 14 - 05 - 2024

Communist party of iran

به کنگره سیزدهم حزب کمونیست ایران


رفقای عزیز، حضار گرامی


از جانب رهبری حزب کمونیست کارگری ایران شادباش‌های صمیمانه خود را به شما به مناسبت سیزدهمین کنگرهٔ حزب تان تقدیم می‌کنیم.


کنگره شما در اوضاع بسیار متحول جامعه ایران برگزار می‌شود. جمهوری اسلامی دربحرانی لاعلاج بسر می‌برد و از هر نظر در مخمصه قرار گرفته است. خشم و نارضایتی از وضع موجود، از فقر و بیکاری و گرانی، بیحقوقی، تبعیض، فساد و جنایات روزمرهٔ حکومت، اکثریت عظیم مردم را فراگرفته است. اعتراضات و اعتصابات شدت گرفته، همبستگی در صفوف مردم از همیشه عمیق‌تر شده و حکومت در ناتوان‌ترین دوران حیات خود در داخل کشور و در منطقه و در سطح بین‌المللی قرار گرفته است.


از اعتراضات هر روزه کارگری در مراکز مختلف صنعتی تا اعتراضات سراسری بازنشستگان و اعتصابات و تجمّعات قدرتمند معلمان، از جلو آمدن جنبش دادخواهی تا پیشروی هر روزه جنبش رهایی زن و گسترش حجاب برگیری، از تعرض مردم به آخوندها و اوباش نهی از منکرِ حکومت، تا طنز و تمسخر و دشنام به اسلام و مقدسات اسلامی، اینها همه جامعهٔ زخم خورده و معترضی را نشان می‌دهد که هیچ درجهٔ سرکوبی قادر به عقب راندن آن نیست.


آنچه اما بویژه در سالهای اخیر شاهد هستیم به موازات خیزش‌های انقلابی مردم، روی آوری به اعتصابات و اعتراضات سراسری توسط بخش‌های مختلف جنبش کارگری و معلمان و بازنشستگان، رشد گرایش شورایی در میان کارگران و معلمان و بازنشستگان، روابط مستحکمی است که میان فعالین جنبش‌های اجتماعی مختلف در حال شکل‌گیری است.


پیشروی جنبش‌های حق‌طلبانه و فضای چپی که بر آنها حاکم است، جنبش‌های بورژوایی را نیز بیش از پیش عقب رانده است. ملی اسلامی‌ها بیش از هر زمان آبروباخته‌اند و اپوزیسیون راست طرفدار دوّل غربی نیز پروژه‌هایش یکی پس از دیگری شکست خورده و خود به شکست‌هایش اذعان می‌کند. اما چپ اجتماعی همراه و همسو با رشد جنبش‌های حق‌طلبانه و به دلیل حضور فعال در این جنبش‌ها از موقعیتِ ویژه‌ای برخوردار شده است. کمونیست‌ها می‌توانند و باید بر متن این به چپ پرخیدن جامعه حضور فعالی در مبارزات میدانی و نقش تعیین کننده‌ای در شکل دادن به گفتمان و فضای اعتراضی و چشم انداز سوسیالیستی در جامعه ایفا کنند.


در پایان مایلیم این نکته را هم اشاره کنیم که وجود دو حزب با اسم مشابه حزب کمونیست ایران موجب سردرگمی در جنبش چپ می‌شود. این موضوعی مربوط به هر دو این احزاب است و امیدواریم این مساله نیز به شکل مناسبی حل شود.


برایتان کنگره موفقی آرزو می‌کنیم.

هیأت اجرایی حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ آوریل ۲۰۲۲

اشتراک در شبکه های اجتماعی: