سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ | 01 - 10 - 2024

Communist party of iran

بن بست استراتژی “تعرض بازدارنده” جمهوری اسلامی 

تشدید عملیات و حملات نظامی دولت اسرائیل به لبنان و حوثیها و تهدیدات آن علیه جمهوری اسلامی در روزهای گذشته، نشان از آن دارد که اسرائیل همچنان سیاست جنگ طلبانۀ خود برای کشاندن حزب الله و جمهوری اسلامی به جنگی تمام‌عیار در منطقه را دنبال می‌کند. می‌توان گفت اسرائیل با حملات نظامی دوهفتۀ اخیر خود علیه حزب الله بخشی از این سیاست را متحقق کرده است. اسرائیل توانست با عملیات غیر قابل انتظار انفجار پیجرها و واکی تاکیهای در دست رهبران و مسئولان حزب الله علاوه بر کشتن ده ها نفر و زخمی کردن بیش از ٣٠٠٠ نفر از رهبران و مسئولان حزب الله، موجب قطع ارتباط درونی و بیرونی حزب الله در شرایط بسیار حساس جنگی نیز گردید. موفقیت این عملیاتها موجب ترغیب و دلگرمی دولت نتانیاهو در تداوم و گسترش جنگ و کشتار گردیده است.


 اما تداوم و گسترش جنگ اسرائیل علیه حزب الله همزمان با ادامۀ نسل کشی مردم فلسطین درغزه و حمله به حوثی ها و تلاش برای کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ مستقیم، بدون کمک و همکاری و حمایت همه جانبۀ آمریکا و دولتهای همپیمانش در منطقه ممکن نخواهد بود. هفتۀ گذشته و در گرماگرم جنگ اسرائیل علیه حزب الله، آمریکا توافق خود برای دادن بستۀ کمک نظامی ٨ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلاری نظامی به اسرائیل را اعلام کرد. علاوه بر آن بایدن دستوراتی مبنی بر تقویت مواضع نیروهای نظامی آمریکا در منطقه به وزارت دفاع و پنتاگون صادر نمود تا مانع مداخلۀ نظامی احتمالی جمهوری اسلامی در جنگ علیه اسرائیل شود.


ارسال آخرین مدل بمبهای سنگر شکن “جی بی یو ٢٨” آمریکا به اسرائیل که موجب کشته شدن حسن نصرالله رهبر حزب الله در زیر زمین مقر اصلی این حزب در منطقۀ “ضاحیه” در بیروت گردید، یکی از امکاناتی است که آمریکا در حمایت و پشتیبانی از اسرائیل در جنگ در اختیارش قرار داده است. در این عملیات که روز شنبه هفتم مهر ماه با همکاری اطلاعاتی عوامل جاسوسی اسرائیل در درون حزب الله انجام گرفت، ١٥ تن دیگر از رهبران و فرماندهان حزب الله و سپاه پاسداران، از جمله عباس نیلفروشان معاون عملیاتی کل سپاه پاسداران و علی کرکی فرماندۀ جبهۀ اصلی جنگ حزب الله نیز کشته شدند و بیش از ٩٠ نفر دیگر از کادرهای اصلی حزب الله مجروح گردیدند. عملیاتهای نظامی اسرائیل علیه حزب الله لبنان و حوثیهای یمن و پایگاههای جمهوری اسلامی در سوریه، روز یک‌شنبه نیز همچنان ادامه یافت و ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حملات هوایی مستمر به جنوب و مرکز و شرق لبنان، دهها هدف نظامی حزب الله را بمباران کرده است.


جمهوری اسلامی در این مدت نه تنها نتوانسته عکس‌العمل و پاسخی به جنگ و کشتار اسرائیل علیه حزب الله این بازوی سیاسی و نظامی خود در لبنان داشته باشد، بلکه از مواضع و تبلیغات تهدید آمیز نظامی قبلی نیز کوتاه آمده و کاملأ درموضع دفاعی قرار گرفته است. خامنەای و دیگر مسئولان رژیم و فرماندهان سپاه پاسداران این بار حتی بحثی از انتقام نیز بر زبان نیاوردند. حسین سلامی فرماندۀ سپاه پاسداران رژیم اسلامی که قبلأ شعارهای تند و تهدید آمیز توخالی انتقام نظامی از اسرائیل و آمریکا سر می داد، در رابطه با کشته شدن سرتیپ عباس نیلفروشان معاون عملیاتی کل سپاه پاسداران، از موضع ضعف مرگ او در کنار حسن نصرالله را یک “فضیلت” و بهترین تقدیر و سرنوشت برای او به حساب آورد و گفت: “کشته شدن آن‌ها تغییر و تحول تاریخی در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد”.

در همانحال خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه هشتم مهر اعلام کرد که: “به دنبال کشته شدن نصرالله، و نگرانی دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی از تکرار چنین عملیاتی در داخل ایران، علی خامنەای  به مکانی مخفی و امن منتقل شده است. این ترس و نگرانی رهبران جمهوری اسلامی درحالی است که بسیاری از تحلیل گران سیاسی براین باور بودند که حمله اسرائیل به حزب الله دست ساز جمهوری اسلامی با واکنش تند نظامی رژیم و حتی وارد شدن به جنگ با اسرائیل منتهی خواهد شد.


بدون شک در چنین شرایطی سیاستهای جمهوری اسلامی در منطقه با چالشهای زیادی روبرو گردیده است. از طرفی تداوم این سیاستها کارگران و مردم ستمدیدۀ ایران را در معرض خطر برپایی جنگی ناخواسته قرار داده که موجب کشتار و ویرانی و آوارگی بیشتر آنان خواهد شد. از طرف دیگر نشان داد که “استراتژی تعرض بازدارندۀ رژیم”، که جمهوری اسلامی طی چهار دهۀ گذشته با پرداخت میلیاردها دلار از سفرۀ کارگران و مردم زحمتکش و تحمیل فقر و فلاکت و ناامنی به آنان، به اجرا درآوده، شکست‌خورده است؛ این سیاست جنایتکارانه علاوه بر هزینۀ کلان مالی، موجب کشتار صدها هزار نفر از مردم عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین و به کشتن دادن هزاران نفر از مردم ایران، افغانستان و جاهای دیگر نیز شده است. البته نفرت و بیزاری میلیونها نفر از مردم این کشورها از حکومت اسلامی را نیز بوجود آورده است.

زیرا جنگ جنایتکارانۀ اسرائیل علیه حزب الله لبنان و مردم فلسطین در غزه  نشان داد که جمهوری اسلامی نه تنها مدافع مردم لبنان و فلسطین نبوده، بلکه آنها را برای پیشبرد سیاستها و تداوم حاکمیت ننگینش به کار برده و مورد سؤ استفاده قرار داده است؛ این استراتژی ابلهانۀ حکومت اسلامی درهمان حال موجب شده که منطقۀ خاورمیانه به زرادخانۀ تسلیحاتی آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری تبدیل شود. هر آن امکان به کار گرفتن این تسلیحات از جانب دولتها علیه مردم منطقه در جهت منافع و مصالح خود وجود داشته باشد، کشتار و ویرانی و آوارگی بیشتر تودەهای مردم منطقه و آلودگی و تخریب بیشتر محیط زیست به دنبال خواهد داشت.


از سرگذراندن خطرات جنگ دولت نژادپرست و فاشیست اسرائیل و خلاصی از نکبت و خطرات سیاستهای توسعه طلبانه و مداخله گرانۀ جمهوری اسلامی تحت نام “استراتژی بازدارنده”، تنها با نیروی همبستگی و سراسری کارگران و توده‌های مردم زحمتکش در ایران ممکن خواهد بود. طبقۀ کارگر متحد و سازمان یافتۀ ایران می‌تواند با سرنگون کردن انقلابی جمهوری اسلامی، نقش و رسالت خود در این امر خطیر را به انجام رساند و مردم ایران و منطقه را نیز از شر جمهوری اسلامی نجات دهد. 
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: