سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ | 18 - 06 - 2024

Communist party of iran

بنیامین نتانیاهو کابینه جنگی اسرائیل را منحل کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کابینه جنگی که نظارت بر جنگ در غزه را بر عهده داشت، منحل کرد. این اقدام به‌عنوان یک ضربه به متحدان راست‌گرای افراطی وی و تلاشی برای تقویت کنترل او بر تصمیم‌گیری‌های مرتبط با جنگ با حماس در غزه و حزب‌الله در مرز لبنان تلقی شده است. وی این تصمیم را به وزرا اعلام کرد و گفت کابینه جنگی به‌عنوان بخشی از توافقی که در آن سیاستمدار میانه‌رو بنی گانتز و حزب وحدت ملی وی به یک ائتلاف اضطراری پیوستند، تشکیل شده بود.
منحل شدن کابینه جنگی توسط مقامات اسرائیلی در حالی تأیید شد که نارضایتی‌ها نسبت به مدیریت جنگ در غزه و درخواست‌های گروه‌های ضد دولتی برای یک هفته اعتراضات روزانه افزایش یافته است.

داوید منسر، سخنگوی دفتر نخست‌وزیر گفت کابینه جنگی یک (پیش‌نیاز) برای پیوستن گانتز، رئیس سابق ارتش و وزیر دفاع، به دولت وحدت بود. وی افزود: « بنابراین با خروج آقای گانتز از دولت، نیازی به این کابینه نیست. وظایف آن توسط کابینه امنیتی انجام خواهد شد.»
نتانیاهو به وزرا گفته پس از استعفای گانتز در هفته گذشته، دیگر به کابینه جنگی نیازی نیست. گانتز که یکی از اعضای کابینه جنگی بود، به همراه گادی آیزنکوت، یکی از سه ناظر این نهاد، از ائتلاف خارج شد.
نتانیاهو اکنون قرار است مشاوره‌هایی درباره جنگ غزه با گروه کوچکی از وزرا، از جمله وزیر دفاع، یوآو گالانت، و وزیر امور استراتژیک، ران درمر، که در کابینه جنگی حضور داشتند، انجام دهد.
انحلال کابینه جنگی احتمالاً تأثیر معنی‌داری بر جنگ نخواهد داشت – تصمیم‌گیری‌ها به کابینه امنیتی منتقل خواهد شد – اما پیامدهای سیاسی آن ممکن است بیشتر باشد.
به نظر می رسد این حرکت یک ضربه عمدی به متحدان راست‌گرای افراطی نتانیاهو در ائتلاف، از جمله وزیر امنیت ملی، ایتامار بن‌غویر، که از زمان خروج گانتز به دنبال کسب کرسی در کابینه جنگی بود و از تصمیمات کلیدی کنار گذاشته شده بود، باشد.
گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان حاکی است نتانیاهو قصد دارد تصمیمات کلیدی را در جلسات با مشاوران خود، بدون حضور بن‌غویر، اتخاذ کرده و سپس به کابینه امنیتی ارائه دهد.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اختلاف‌نظرهایی بین نتانیاهو و فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل وجود دارد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: