سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵ | 23 - 06 - 2026

Communist party of iran

برگزاری چندین تجمع اعتراضی  بازنشستگان، کارکنان بهشت زهرا وعلوم پزشکی قزوین و اعتصاب رانندگان کامیون

بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، اراک، تهران، شوش و رشت
روز یکشنبه ۳۱ خردادماه، شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در رشت و شوش دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان معترض در این تجمعات خواستار اجرای کامل ماده ۵٤ قانون تأمین اجتماعی، حذف بیمه تکمیلی و اجرای ماده ۸۹، رسیدگی به مشکلات درمانی و معیشتی خود شدند.
همچنین بازنشستگان شوش در بخش مطالبات محلی، خواستار بازگشت امتیاز لغوشده بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی و ارتقای درمانگاه شهر به پلی‌کلینیک هستند. از سوی دیگر، شورای بازنشستگان ایران نیز از تجمع اعتراضی این بازنشستگان در شهرهای تهران، اهواز و اراک خبر داده است.
تجمع اعتراضی کارکنان غسالخانه بهشت‌زهرای تهران
روز دوشنبه یکم تیر،  کارکنان بخش غسالخانه بهشت زهرای تهران به دلیل قطع شدن مزایای حقوقی دست از کار کشیده و در برابر ساختمان مدیریت مجموعه، تجمع اعتراضی برگزار کردند. براساس این گزارش، در هفته‌های گذشته، این کارکنان با حذف مزایای مزدی مانند پرداخت اضافه کار، اضافه پرداخت روزهای تعطیل، مرخصی‌ها و سایر مزایا که تا چهار میلیون تومان محاسبه می‌شود، مواجه شده و در نهایت، به این روند معترض شدند.
 کارگران بهشت زهرا عنوان کردند که کارکنان بخش غسال‌خانه و بخشی از نیروهای فعال در فضای سبز و کارگران حفاری قبور، از جمله نیروهایی هستند که در یکی از دشوارترین و فرساینده‌ترین محیط‌های کاری اشتغال دارند؛ محیطی که هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی با فشارهای مضاعف همراه است. اقتضای عدالت و قانون آن است که چنین کارگرانی از امنیت شغلی، دستمزد عادلانه و مزایای متناسب با سختی کار برخوردار باشند. این تجمع در پی حذف یا کاهش برخی مزایای کارکنان شکل گرفته است.
تجمع اعتراضی کارکنان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین
روز یکشنبه ٣١ خرداد، شماری از کارکنان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در مقابل این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. کانال تلگرامی شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران در این رابطه نوشت که این تجمع در اعتراض به مطالبات پرداخته نشده این افراد، وضعیت شغلی و شرایط سخت معیشتی برگزار شده است.
اعتصاب رانندگان کامیون حمل زغال‌سنگ معدن طزره
از صبح روز یکشنبه ٣١ خرداد،  حدود ۳۵ راننده کامیون حمل زغال‌سنگ در معدن طزره، از زیرمجموعه‌های شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی، در اعتراض به معوقات مزدی اعتصاب کرده و دست از کار کشیدند. به گفته این کارگران، دستمزد آن‌ها از اسفندماه سال گذشته پرداخت نشده و همین موضوع موجب نارضایتی و توقف فعالیت آن‌ها شده است. این رانندگان نگران‌اند در صورت تداوم مشکلات مالی شرکت، میزان معوقات مزدی و بیمه‌ای در ماه‌های آینده افزایش یابد.
یکی از رانندگان معدن زغال‌سنگ طزره در تشریح جزئیات این موضوع به ایلنا گفت: « دستمزد حدود ۳۵ راننده کامیون که وظیفه حمل زغال‌سنگ را بر عهده دارند، از اسفند سال گذشته پرداخت نشده است. میزان مطالبات هر یک از این رانندگان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در ماه است. همچنین از فروردین‌ماه امسال، پرداخت مطالبات رانندگان سرویس‌های رفت‌وبرگشت کارگران معدن نیز با تأخیر مواجه شده است.در حال حاضر این مجموعه با بحران مالی روبه‌روست و چهارشنبه هفته گذشته تنها توانسته حدود ۵۰ درصد از حقوق اردیبهشت‌ماه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر خود را پرداخت کند.»
وی همچنین یکی دیگر از مشکلات جدی این واحد معدنی را کمبود مواد ناریه (مواد انفجاری مورد استفاده در معادن) عنوان کرد و گفت:« در پی آسیب دیدن برخی تولیدکنندگان مواد ناریه در جریان جنگ، معدن زغال‌سنگ البرز شرقی با کمبود این مواد برای استخراج روبه‌رو شده است و در صورت تأمین نشدن آن‌ها، ادامه روند استخراج با مشکل مواجه خواهد شد؛ مسئله‌ای که می‌تواند امنیت شغلی همه کارگران این مجموعه را تهدید کند.»

اشتراک در شبکه های اجتماعی: