برزیل با آغاز ریاست خود در گروه ۲۰ خواهان اصلاحات در سازمان ملل شد
جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲

وزرای خارجه ۲۰ کشور ثروتمند و درحال توسعه جهان، چهارشنبه ۲۱ فوریه در ریودوژانیروی برزیل گرد آمدند تا در مورد فقر، تغییرات آب و هوایی و تنشهای تشدیدیافته جهانی، همانند جنگ اوکراین و غزه، گفتگو کنند.
برزیل که ریاست این دور از نشست گروه۲۰ (G20) را به دوش دارد، با انتقاد از ناتوانی سازمان ملل در جلوگیری از جنگ، خواهان اصلاح سازمان ملل و دیگر نهادهای چندجانبه جهانی شده است. مائورو ویرا، وزیر خارجه برزیل در هنگام سخنرانی افتتاحی نشست گروه ۲۰، شورای امنیت سازمان ملل را در جلوگیری از جنگهای جاری اوکراین و غزه، «فلج» خواند و تاکید کرد که این نهادهای چندجانبه جهانی دیگر قادر به حل چالشهای جاری نیستند.
خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که یکی از پیشنهادهای کلیدی لویز لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برازیل این است تا نهادهای حکمران جهانی چون سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و بانکهای چندجانبه اصلاح شوند.
رئیس جمهوری برزیل میخواهد تا نمایندگی کشورهای درحال توسعه را در این نهادها قویتر و پررنگتر کند.
پیشتر، رئیس جمهور برازیل با گفتن اینکه باید کشورهای بیشتری از آفریقا، آمریکای لاتین، هند، آلمان و ژاپن عضو شورای امنیت سازمان ملل شوند، تاکید کرده بود که ما باید افراد بیشتری اضافه کنیم و به حق وتو پایان دهیم. چون این ممکن نیست که یک کشور به تنهایی بتواند آنچه را که توسط تمام اعضا تصویب شده را وتو کند.
