یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 28 - 04 - 2024

Communist party of iran

برای مقابله با سیاستهای مرگبار دولتهای سرمایه داری علیه مهاجران متحد شویم 

سازمان «اس‌اُ‌اس مدیترانه» روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند برابر با ۱۴ مارس خبر داد که یک روز پیشتر ۲۵ مهاجر را در مدیترانه نجات داده و از این افراد دو نفر را که بیهوش بودند با هلی‌کوپتر به بیمارستانی در سیسیل فرستاده‌اند. بنا به گفته این نجات‌یافتگان، دست‌کم ۶۰ نفر از جمله چند کودک در راه جان خود را از دست داده‌اند. کریدور میانی مدیترانه یکی از «مرگبارترین» راه‌های مهاجرت در جهان خوانده می‌شود. تنها در دو ماه و نیمی که از سال میلادی جاری گذشته است، به گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل، ۲۲۶ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده یا گم شده‌اند.
خبر این فاجعه مرگبار در حالی انتشار می یابد که بنا به داده های جمع آوری شده توسط پروژه مهاجران گمشده وابسته به سازمان جهانی مهاجرت که به تاریخ ٦ مارس ٢٠٢٤ انتشار یافته است، در سال ٢٠٢٣ حداقل ٨٥٦٥ نفر در مسیر های مهاجرت در سراسرجهان جان خود را از دست داده اند. این رقم یک افزایش ٢٠ درصدی در مرگ و میرها را نسبت به سال ٢٠٢٢ نشان می دهد تا سال ٢٠٢٣ به عنوان مرگ بارترین سال در تاریخ ثبت شود.  پروژه مهاجران گمشده که در سال ٢٠١٤ تاسیس شده می‌گوید از زمان تاسیس خود تا حالا یعنی طی ده سال اخیر بیش از ٦٣ هزار مورد مرگ و میر و ناپدید شدن مهاجران را ثبت کرده است. با این حال این سازمان تخمین میزند که آمارهای واقعی باید بیشتر از اینها باشد چون به دلیل چالش های موجود در جمع آوری داده ها از جمله ناپدید شدن بدون رد قایق‌های حامل مهاجران نمی‌تواند همه موارد را ثبت کند.

بنا بر این گزارش ها، گذرگاه مدیترانه همچنان مرگبارترین مسیر برای مهاجران بوده است، در این مسیر تعداد قربانیان از ٢٤١١ نفر در سال ٢٠٢٢ به ٣١٢٩ نفر در سال ٢٠٢٣ رسیده است. در سال ٢٠١٦ که شاهد فرار مهاجران  زیادی از افغانستان و سوریه به سمت اروپا بود مرگ ٥١٣٦ نفر ثبت شد. بنا بر همین گزارش بزرگترین  تعداد مرگ و میرها در سال های اخیر در آسیا بوده است که بالغ بر ٢١٣٨ پناهنده جان خود را از دست داده اند.  در آفریقا هم تعداد بی سابقه ای بالغ بر ١٨٦٦ نفر در صحرا و در مسیر دریایی به جزایر قناری جان خود را از دست داده اند. 

این شرایط وحشتناک مهاجرت و پناهندگی در حالیست که به طور فزاینده ای شاهد پناهنده ستیزی و بیگانه هراسی نیروهای راست و راست افراطی و فاشیستی در کشورهای اروپا یی و آمریکا هستیم.  دولت ها و طبقه حاکم سرمایه دار که در این کشورها در مقابل بحرانهای پی در پی اقتصادی و رشد مبارزات کارگران در اروپا و آمریکا علیه شرایط سخت کاری و  زندگی قرار گرفته و جوابی برای این بحران و  گرانی و فقر فزاینده ندارند،  دلایل بدتر شدن شرایط زندگی کارگران در کشورهای خود را به دروغ ناشی از وجود پناهندگان و مهاجران در این کشورها و نه در سیاستهای ضد کارگری خود توضیح می‌دهند. این دولت ها با توسل به همین ریاکاری همه مسیرهای امن را به روی پناهندگان برای رساندن خود به این جوامع را بسته اند.” قلعه اروپا”  هر روز با گسترش دیوارها و سیم خاردارها و اردوگاه های غیر انسانی در خارج از مرزهای خود جان مهاجران بیشتری را با خطر مرگ و خشونت روبرو کرده است. سیاست مهاجر ستیزی دولت های اروپایی، سیاست قتل عمدی است برای جلوگیری از فرار پناهندگان از جنگ، ویرانی و بی افقی که خود همین قدرتهای سرمایه داری بانی آن هستند.

سیاستمداران و رسانه های سرمایه داری سعی دارند بحرانهای عمیق اقتصادی و اجتماعی خود را گردن مهاجران و پناهندگان بیاندازند و آنها را قربانی کنند ولی در واقع این مهاجران و پناهندگان هستند که قربانی سیاستهای امپریالیستی و جنگ افروزانه دولتهای بزرگ سرمایه داری هستند. مهاجرت دسته جمعی از کشورهای فقیر و جنگ زده نتیجه سیاستهای قدرتهای سرمایه داری و امپریالیستی به ویژه ایالات متحده آمریکا است.  این قدرتها با دامن زدن به جنگ در مناطق مختلف جهان، با دخالت سیاسی و نظامی در امور کشورها و حمایت از حکومت های ارتجاعی، با تخریب محیط زیست و از بین بردن امکانات کشاورزی و زیستی در بسیاری از نقاط جهان و با تحمیل سیاستهای اقتصادی سخت و ظالمانه از طریق بنگاه‌های مالی خود مثل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول زندگی را برای اکثریت بشریت به ویژه در  مناطقی چون خاور میانه و آفریقا و آمریکای لاتین به جهنمی بزرگ تبدیل کرده اند.

در حالیکه این سیاستمداران ریاکارانه مشکل مسکن و بیکاری و کاهش خدمات اجتماعی را ناشی از  مهاجرت جار میزنند, اما در واقع کمبود خدمات عمومی و فقر و گرانی فزاینده نتیجه مستقیم برنامه ها و سیاستهای طبقه حاکمه در این جوامع است که همزمان با کاهش مالیات ثروتمندان و دادن یارانه های چند میلیارد دلاری به بانک‌ها و شرکت های بزرگ برای نجات آنها از بحران و افزایش هزینه های نظامی و تسلیحاتی, هزینه های اجتماعی را کاهش داده و مزایای اجتماعی را قطع میکنند. از طرف دیگر همین سرمایه داران و دولت‌های‌شان با استفاده از کار ارزان مهاجران و تحمیل  شرایط سخت کاری، دستاوردهایی را که طبقه کارگر این کشورها با مبارزات صد ساله خود تامین کرده اند را مورد حمله و در لبه نابودی قرار داده اند. این دولت ها با تلاش برای رو در روی هم قرار دادن طبقه کارگر این کشورها و کارگران مهاجر و با گسترش هیستری مهاجر ستیزی راه به قدرت رسیدن نیروهای فاشیستی و راسیستی را هموار میکنند. 

شعارها و تنفر پراکنی نیروهای راست و راست افراطی و فاشیستی علیه پناهندگان و مهاجران، در واقع پاسخ طبقه حاکمه به خیز دوباره مبارزات کارگری در سطح جهان بخصوص اروپا و آمریکا است.  این نیروها   تلاش دارند با مسموم کردن فضای جامعه و برانگیختن احساسات ناسیونالیستی و راسیستی جامعه،  از اعتراضات فزاینده مردم و تبدیل شدن موج در حال رشد مبارزات کارگران به چالشی برای نظام پوسیده  سرمایه داری جلوگیری کنند. اما آنچه مسلم است این است که کارگران در این کشورها دریافته اند که هم آنها و هم مهاجران و پناهندگان قربانی یک سیاست هستند و آنهم سیاست جنگ افروزی و استثمار و غارت دولتهای مختلف سرمایه داری. 

تظاهرات میلیونی مردم در اروپا و آمریکا علیه کشتار مردم فلسطین در غزه توسط دولت فاشیستی و جنایتکار اسرائیل, تظاهرات میلیونی مردم آلمان در شهرهای مختلف این کشور و در طول چهار هفته علیه سیاستهای حزب “الترناتیو برای آلمان”  که در واقع تنها علیه این حزب نبود بلکه علیه سیاستهای راست کل حاکمیت است، همچنین اعتراضات و اعتصابات کارگران در کشورهای مختلف اروپا و امریکا از جمله در فرانسه، آلمان، فنلاند و ایالات متحده, علیه سیاستها و اقدامات ضد کارگری دولتها و بازپس گیری دستاوردهای اقتصادی و دموکراتیک جامعه نشان می‌دهد که کارگران این کشورها میدانند که دشمن آنها و مقصر اصلی مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی آنها همین سرمایه داران و دولت های حامی آنها هستند و نه مهاجران و پناهندگان. آنها میدانند که درد مشترک و منافع طبقاتی مشترک با مهاجران دارند و از همین روست که بی‌توجه به شعارهای ضد مهاجرت نیروهای حاکم، مبارزات خود راعلیه جنگ و نابرابری های اجتماعی همزمان پیش می‌برند. 

سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpiran1 (http://www.instagram.com/Peshrawcpiran1)
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: