براساس گزارش والاستریت جورنال، سامانههای اس-۳۰۰ ایران در حملات اسرائیل منهدم شدند
یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳

روزنامه والاستریت جورنال به نقل از مقامهای آمریکایی و اسرائیلی به جزییاتی از حملات بامداد شنبه پنجم آبان، اسرائیل به اهدافی در ایران پرداخته است. براساس این گزارش، در حمله بامداد شنبه بیش از ۱۰۰ هواپیمای اسرائیلی شرکت داشتند و ۲۳ سایت در ایران هدف قرار گرفت. والاستریت جورنال به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که : « ایران قبل از این حمله چهار سامانه موشکی اس-۳۰۰ در اختیار داشت که پیشرفتهترین آنها در اختیار پدافند هوایی تهران بود اما همه آنها منهدم شدند».
ایران درباره جزییات حملات اسرائیل و نحوه مقابله با آن سکوت کرده و تنها ستادکل مشترک نیروهای مسلح گفته است که : « هواپیماهای اسرائیلی از آسمان عراق تعدادی موشک به سمت برخی از رادارهای مرزی در استانهای ایلام، خوزستان و اطراف استان تهران شلیک کردند اما خسارت محدود و کم اثری وارد شد.» روزنامه والاستریت جورنال همچنین به نقل از مقامهایی آمریکایی گزارش داده که در حملات اسرائیل تاسیسات مربوط به موشکهای بالستیک ایران نیز هدف قرار گرفتند و آسیبهایی به توانایی تولید آن وارد شد که بازیابی آن ممکن است سالها طول بکشد.
پیش از این شمار دیگری از رسانههای بینالمللی، از جمله اکسیوس، رویترز و نیویورک تایمز، نیز به جزییاتی از “حملات دقیق” اسرائیل به تاسیسات موشکی و راداری ایران پرداخته بودند. به نوشته والاستریت جورنال، پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، توانست اسرائیل را ترغیب کند حمله به تاسیسات هستهای و زیرساختهای نفتی ایران را کنار بگذارد، اسرائیل با وجود محدود کردن اهداف، در عین حال “ضربهای سنگین” به ایران وارد کرد. ایران هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.
