پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

براساس دادەهای مرکز آمار ایران، سال ١٤٠٢ با تورم ٤١ درصدی گذشت

وبگاه خبری تحلیلی (عصر ایران)، سوم فروردین ١٤٠٣، در گزارشی به نقل از مرکز آمار ایران اعلام کرد که در سال ١٤٠٢ در ایران، نرخ تورم ٤١ درصد بوده است.
به گزارش مرکز آمار ایران، در اسفند ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور نسبت به بهمن ماه همین سال، ٢ درصد افزایش و نسبت به اسفند سال قبلتر ٣٢/٣درصد افزایش داشته‌است. این شاخص در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٤٠/٧درصد افزایش داشته است.
در اسفند ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای ایرانی، ٣٢/٣درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور میانگین، ٣٢/٣ درصد بیشتر از اسفند ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند؛ منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایران، در ٦٨ درصد از استانها ، بالاتر از میانگین کشوری است.
استان یزد بیشترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است و پس از آن، استانهای کردستان، اصفهان، چهارمحال و بختیازی، کرمانشاه، لرستان دارای بیشترین نرخ تورم بوده‌اند.
اعلام تورم ٤١ درصدی در سال ١٤٠٢ از سوی منابع دولتی ایران، در حالیست که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف، تورم مواد غذایی در ایران در سال پیش‌رو، از ٣٥ درصد تا ارقام بسیار ‌بالاتر می‌‌‌تواند گسترش پیدا کند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: