شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ | 07 - 09 - 2024

Communist party of iran

بخشنامه وزارت کشور: منابع بیمه کارگران ساختمانی را کاهش داده است

به گفته رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی، بخشنامه جدید وزارت کشور، منابع بیمه کارگران ساختمانی را بیش از پیش کاهش داده است. این در حالی است که قرار بود این منابع بیمه با افزایش ۲۵ درصدی از پرداخت پروانه ساخت افزایش پیدا کند. اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید که همین موضوع باعث می‌شود تامین اجتماعی مانند سابق از بیمه کارگران ساختمانی سرباز بزند و بگوید همان اندازه که بودجه می‌گیرم، بیمه می‌کنم.


خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشته که سهمیه‌ای که با اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، به تأمین اجتماعی تخصیص داده شده ناکافی است، به طوریکه بعد از گذشت نزدیک به یک سال، جز تعدادی محدود سهمیه، هیچ سهمیه‌ای دیگر برای کارگران ساختمانی در نظر گرفته نشده است. گفتنی است قانونی که در مجلس به تصویب رسید از همان ابتدا مورد اعتراض بسیاری از فعالان کارگری قرار گرفت. کمبود بودجه برای بیمه کارگران ساختمانی مهم‌ترین دلیل اعتراض آن‌ها بود؛ اما با این وجود، نمایندگان مجلس معتقد بودند، طرح جدید که بر افزایش سهم تأمین اجتماعی از پروانه ساختمانی بنا شده، می‌تواند منابع مورد نیاز سازمان را تأمین کند.


به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس با محاسبه‌ افزایش ۲۵ درصدی به این نتیجه رسیده بودند، اما از قرار معلوم تمام محاسبات آن‌ها با بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده به هم ریخته است.  اکبر شوکت در این زمینه گفت: تلاش ما برای اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در نهایت منجر به افزایش سهم تأمین اجتماعی از عوارض پروانه ساختمانی از ۱۵ درصد به ۲۵درصد شد. هر چند ما با این روش مخالف بودیم و کمیسیون اجتماعی هم با حرف ما موافق بود، اما در نهایت طرح ما به تصویب نرسید. در طرح پیشنهادی ما قرار بود به ازای متراژ و منطقه ساخت منابع دریافت شود، اما زور مافیای ساخت و ساز زیاد بود و لابی وسیعی در مجلس کردند و در نهایت با همان مبنای عوارض ساختمانی، ماده ۵ را اصلاح کردند.

به گفته وی بعد از ابلاغ این قانون، از سوی وزارت کشور مداخله‌هایی برای تقلیل سهم عوارض تأمین اجتماعی صورت گرفت که این موضوع وضعیت را بدتر می‌کند. شوکت تاکید کرد: متأسفانه ما بین زیاده‌خواهی‌های بساز و بفروش‌ها و حمایتی که از سویِ مسئولان از آن‌ها می‌شود، گیر افتاده‌ایم.  رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: کارگران ساختمانی ۷ تا ۸درصد از کارگران کشور هستند و ۵۰ درصد حوادث مربوط به آن‌هاست. ظلمی که از سوی برخی کارفرمایان به کارگران ساختمانی می‌شود، بسیار است. آن‌ها حاضر نیستند سهم و وظیفه‌ی قانونی خود را انجام دهند. 


در حالی که وی از باقی ماندن مشکلات کارگران ساختمانی همچون گذشته و حتی بدتر شدن آن می‌گوید، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تابستان گذشته  با اشاره به این‌که ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی پشت در تأمین اجتماعی معطل و بلاتکلیف مانده‌اند، گفته بود: ظرف یک سال آینده مشکل کارگران ساختمانی حل شده و همگی بیمه خواهند شد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: