جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ | 24 - 05 - 2024

Communist party of iran

بحرین خواستار احیای روابط دیپلماتیک با ایران شد

در پی سفر وزیر خارجه بحرین به تهران برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی، پادشاه بحرین نیز که به مسکو سفر کرده، خواستار احیای روابط دیپلماتیک کشورش با ایران شد.
حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، روز پنج‌شنبه سوم خرداد در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت دلیلی برای به تعویق انداختن احیای مناسبات دیپلماتیک میان تهران و منامه نیست.
او در ادامه تصریح کرد بحرین به دنبال بهبود روابط با ایران است.
عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین ۱۳ سال بعد از قطع روابط دو کشور، روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی وارد تهران شد.
پیشتر نیز دو کشور مذاکراتی برای احیای روابط داشتند و خرداد پارسال باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور خاورمیانه اعلام کرد بحرین احتمالاً به زودی مناسبات دیپلماتیک خود را با ایران از سر خواهد گرفت.

بحرین به همراه عربستان، امارات و چند کشور عربی دیگر در سال ۱۳۹۴ و در پی حمله به سفارت ریاض در تهران، با جمهوری اسلامی قطع روابط کردند.

طی دو سال گذشته همه این کشورها به غیر از بحرین، روابط دیپلماتیک خود با ایران را احیا کرده‌اند.
حکومت سنی‌مذهب بحرین، جمهوری اسلامی را به تحریک شیعیان که اکثریت جمعیت این کشور کوچک خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، متهم کرده و می‌گوید ایران قصد ایجاد آشوب در این کشور دارد.
همزمان با اعتراضات موسوم به «بهار عربی» سال ۲۰۱۱ در چندین کشور عرب‌زبان، بحرین نیز با اعتراضات گسترده مواجه بود و ایران را به سازمان‌دهی این اعتراضات متهم کرده بود.
این اعتراضات با مداخله نیروهای نظامی عربستان در بحرین سرکوب شد.
بحرین همچنین میزبان بزرگ‌ترین پایگاه دریایی ارتش آمریکا در خاورمیانه است و تنها کشور عربی منطقه است که عضو ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: