باوجود کاهش کلی شاخص فلاکت در سال اخیر، میزان فلاکت در ۱٤ استان ایران، افزایش یافته است
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲

بررسی شاخص فلاکت در پایان پاییز ۱٤۰۲ نشان میدهد استان چهار محال و بختیاری بیشترین فلاکت را در میان استانهای کشور داشته است و تهران نیز کمترین در میان سایر استانها بوده است. همچنین باوجود کاهش کلی این شاخص در سال اخیر برای کل کشور، میزان فلاکت در ۱٤ استان افزایش یافته است. به گزارش اکوایران، شاخص فلاکت به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی اندازهگیری رفاه برای پاییز امسال قابل بررسی است. این نرخ از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم سالانه به دست میآید. بیکاری و تورم دو شاخصی هستند که اثر مستقیمی بر وضعیت زندگی مردم دارند.
بررسیها نشان میدهد شاخص فلاکت کشور در پایان پاییز ۱٤۰۲ برابر با ۵۲ واحد بوده که نسبت به پاییز ۱٤۰۱ به مقدار ۱.۲ واحد کاهش یافته است. در این میان بررسی وضعیت این شاخص به تفکیک استانها نشان میدهد چهار محال و بختیاری رکورددار فلاکت در پاییز امسال بوده است. نسبت به پاییز سال گذشته نیز فلاکت در ۱٤ استان بیشتر شده است.
پایینترین شاخص فلاکت در این فصل برای استانهای تهران، سمنان و مازندران بوده است. کمترین نرخ فلاکت در میان استانهای کشور در استان تهران برابربا ٦ /٤٤ واحد بوده و در این استان نرخ بیکاری ۵/٤ درصد و تورم سالانه ۳۹.۲ درصد به ثبت رسیده است.با وجود کاهش کلی شاخص فلاکت در سطح کشور، میزان این شاخص در ۱٤ استان کشور نسبت به پاییز سال قبل بیشتر شده است. در این میان بیشترین افزایش فلاکت در استان یزد رخ داده است.
