چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 15 - 05 - 2024

Communist party of iran

باز هم دربارە نامە دبیرخانە کومه له


اسعد حاجى حسنى


مسئول دبیرخانە کومه له، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران نامەای پُر از تهدید علیە تعدادی از اعضای کمیتە اجرائی حزب متبوعش نوشتە و در میان «اعضا و دوستان» پخش کردەاست. نامە با دو واکنش از طرف سازمان ها و فعالین سیاسی منفرد در رسانە های اجتماعی مواجە شد. دستەای با ملایمت بە نصیحت و توصیە و هشدار از دو طرف قضیە میخواستند کە با خویشتنداری و مسالمت موضوع را خاتمە دهند اما دستە دیگری معتقد بودند کە نامە مذکور «بوی خون» میداد و خواستار آن بودند کە هرچە زود تر مواضع اتخاذ شدە در نامە پس گرفتە شوند.

آن چە کە مشخص است این است کە آن نامە ماهیتی ضد دمکراتیک و مستبدانە دارد. بە سادگی از محتوای نامە دبیرخانە کومه له میشود استنباط کرد کە در صورت برآوردە نشدن خواست و شرايط مطرح شدە در آن, نویسندە یا نویسندگان نامە از ایجاد «پیش آمدهای ناگوار» پرهیز نخواهند کرد.

از مصاحبە هائی کە در رابطە با آمادە سازی کنگرە ۱۸ کومه له پخش شدەاند شک کمی باقی میماند کە نامە بدون تایید کمیتە رهبری نوشتە و پخش شدەباشد

اگرچه نامە مذکور موضوعیت خود را بە لحاظ زمانی از دست دادەاست، اما بە لحاظ مضمونی هنوز از دو جنبە موضوعیت دارد. اول تمایل و تفکر استبدادی و غیر دمکراتیک موجود در نامە است. با وجودی کە مواضع مطرح شدە در آن نامە از طرف بسیاری محکوم شد، اعضای کمیتە رهبری کومه له با توجیە «درونی بودن نامە» حتی حاضر بە آن نشدند کە قبول کنند متن نامە میتوانست متفاوت باشد و بە این شیوە بر مواضع استبدادی و غیر دمکراتیک نامە پا فشاری کردند. بە نظر می‌رسد رهبری کومه له با اتخاذ چنین مواضعی زمینە را برای تسهیل سیر قهقرائی کە در پیش گرفته است آمادە می‌کند تا در آیندە هر صدای مخالفی را با واکنش های “خود جوش” در تشکیلات خفه کند.

دوم شیوە برخورد طیف وسیعی از فعالین صفوف کومەلە به هر نوع انتقاد از کومەلە است. طرح و ایراد هر انتقادی از مواضع سیاسی کوتاە و دراز مدت کومه له با واکنش هیستریک طیف گستردەای از وابستگان بە کومه له از هوادار سادە تا عضو کمیتە رهبری و حتی جانشین دبیر اول آن علیە جریان «کمونیست کارگری» ها می‌شود. این طیف بە جای تمرکز بر موضوع و مضمون انتقاد و در این مورد خاص «نامە دبیرخانە کومه له»، بە بدگوئی، اهانت و در موارد زیادی بە بیربط گوئی علیە جریان کمونیسم کارگری می‌پردازند. بە مصداق مثل معروف تا ایرادی بە سیاست و عملکرد سیاسی کومه له گرفتە می‌شود، «بە صحرای کربلا» می‌زنند و بە واقعە جدا شدن طیف کمونیسم کارگری از حزب کمونیست ایران می‌پردازند. بە نازلترین شیوە از پرتاب نسنجیدەترین زشتگوئی تا حد افترا و دروغ وحتی بد گوئی های شخصی در مورد منصور حکمت، نظریە پرداز کمونیسم کارگری دریغ نمی‌کنند. حتی کار را تا حد مشاجرات عوامانه تقلیل می‌دهند.

سی سال بعد از خروج دردآور جریان کمونیسم کارگری از حزب کمونیست ایران برای آن ها، هنوز این طیف بە خود نیامدەاند کە آن جریان رفت و حزب خود را تشکیل داد و کار خودش را، موفق یا ناموفق انجام می‌دهد. هیچگاە هم، جز در پاسخ لیچاربافی های بی پایە وارد شکوە و شکایت از آن مباحث بی ارزش نشدەاست. هیچگاە هم در مقابل مواضع و عملکرد های سیاسی طیف گستردە مخالفین جمهوری اسلامی از جملە کومه له ساکت نبودەاند و واکنش مناسب نشان دادەاند. «نامە بە رفقا و دوستان»دبیرخانە کومه له نیز موضع غلط و خطرناکی بود که امکان ایجاد تنش و تشنج در اردوگاە را داشت و بە درستی و از سر حساسیت و نگرانی مورد نقد نە تنها فعالین کمونیسم کارگری بلکە بسیاری از دیگر فعالین سیاسی منفرد و اعضا سابق حزب کمونیست ایران هم قرار گرفت. اما واکنش نخ نما و بەصحرای کربلا زدن فعالین کومه له کە در رسانە های اجتماعی و عمومی ظاهر شدەاند تنها نشان از آن دارد کە متاسفانە تاکنون کومه له بە جای دیدن و تمرکز و تلاش در بررسی و احیانا اصلاح یا رفع مواضع مورد نقد و ایراد، با ایجاد گرد و خاک و هیاهوی نامربوط و بی پایە چشم خود را بر آن ها می‌بندد. با تمام تلاشی کە از طرف این جریانات و افراد برای جلوگیری از این سیر قهقرائی کە کومه له در پیش گرفتە است، صورت می‌گیرد کماکان کومه له در سی سال پیش متوقف شدەاست و بە تمام آن انتقادات و از جملە انتقاد از نامە دبیرخانە کومه له با عینک عناد و توطئەگری نگاە می‌کند و نتوانستە است بە صفوف خود بقبولاند بە جای آن واکنش های هیستریک بە موضوع و مضمون انتقاد ها بپردازند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: