چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 24 - 04 - 2024

Communist party of iran

ایران چند هفته با تولید اورانیوم غنی‌شده کافی برای بمب اتمی فاصله دارد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.
آقای گروسی با این حال تاکید کرد که این به آن معنا نیست که ایران در این مدت زمان به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.
به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.
آقای گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله که روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، منتشر شد، تصریح کرد که یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگری مستقل از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامات ایران را موجب برانگیختن این حدسیات عنوان کرد و گفت:«‌آژانس دسترسی قابل قبول برای نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران را ندارد و همین مساله گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه تهران را افزایش داده‌است.»
آقای گروسی گفت بارها به همتایان ایرانی خود درباره برانگیختن حساسیت‌ها به دلیل عدم دسترسی آژانس به فعالیت‌های تهران هشدار داده‌است.
این مقام ارشد آژانس با اشاره به یافتن مواد اورانیوم غنی شده در مکان‌های غیرمرتبط گفت:‌ «این مساله نیز تردیدها درباره شفافیت تهران را تشدید کرده‌است.»
آقای گروسی با اشاره به تنش‌های موجود میان ایران و اسرائیل هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای و یا استفاده از سلاح هسته‌ای را محکوم کرد.
آقای گروسی با بیان اینکه به زودی برای دور جدید گفتگوها با تهران، به ایران سفر خواهد کرد، گفت:«‌ پیامش به ایرانی‌ها این است که باید با آژانس بیشتر همکاری کنند.» گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه تاسیسات اتمی ایران یکی از اهداف نظامی اسرائیل باشد، منتشر شده و حتی آقای گروسی اخیرا با اشاره به هدف قرار گرفتن تاسیسات اتمی عراق توسط اسرائیل در سال ۱۳٦۰ گفت، آژانس نمی‌خواهد «تجربه عراق» تکرار شود: «اگر ایران همچنان تن به شفافیت و بازرسی ندهد ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که از دادن اطمینان معتبر مبنی بر اینکه ما دقیقا اطمینان داریم فعالیت‌های اتمی ایران به طور کامل صلح‌آمیز هستند خودداری خواهیم کرد.»

اشتراک در شبکه های اجتماعی: