جمعه ۱۴ فروردین ۱۴۰۵ | 03 - 04 - 2026

Communist party of iran

انفجارهای کرمان؛ بازداشت ۳۵ تن؛ سازنده بمب‌ها از ایران خارج شده است

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی صبح پنج‌شنبه ۲۱ دی، با انتشار دومین اطلاعیه‌ خود در رابطه با انفجارهای مرگبار کرمان از بازداشت ۳۵ نفر به عنوان طراحان، آمران و مرتبطین در شش استان کشور خبر داده و هویت سازنده بمب‌های انفجارها را اعلام کرد.

در این اطلاعیه گفته شده طراح و پشتیبان اصلی این حملات فردی تاجیکستانی به نام مستعار عبدالله تاجیکی بوده است.
در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: این فرد ۲۸ آذرماه همراه با یک زن و یک کودک برای تأمین پوشش، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به استان کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ی شهر کرمان مستقر می‌شود.
این وزارتخانه گفته این شخص در کار تولید بمب‌های دست‌ساز نیز تخصص داشته است و پس از ترکیب اجزای منقطع و متعدد انفجاری و الکتریکی و تولید بمب‌ها، نهایتاً دو روز پیش از انفجار‌های کرمان از کشور خارج شده است.
در اطلاعیه فوق یکی از مهاجمان انتحاری بازیروف (بوزروف) اسراییلی فرزند امان‌الله، ۲۴ ساله و تبعه‌ کشور تاجیکستان معرفی شده است. وزارت اطلاعات هویت دومین عامل انتحاری را اعلام نکرده اما مدعی شده در مورد این فرد نیز “سرنخ‌هایی” به دست آمده است.
به گفته این وزارتخانه ۳۵ نفری که تا کنون در رابطه با انفجارهای کرمان بازداشت شده‌اند در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و آذربایجان غربی بوده‌اند.

در پی دو انفجار که روز چهارشنبه ۱۳ دی در گورستان شهدای کرمان و در نزدیکی محل دفن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس رخ داد ۹۵ نفر جان باخته و ۲۱۱ نفر زخمی شدند.
همزمان با این اتفاق و در حالی که شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله مجتبی ذوالنوری، نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور انگشت اتهام را بسوی اسرائیل و آمریکا نشانه گرفته و این کشورها را به دست داشتن در این حملات متهم کرده بودند، داعش یک روز بعد مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت.
این گروه از طریق کانال‌های تبلیغاتی خود اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد دو نفر با استفاده از کمربندهای انتحاری، عامل این انفجارها بودند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: