پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ | 29 - 08 - 2024

Communist party of iran

انتقاد از پزشکیان ؛ برای بی منطق بودن دلایل افزایش قیمت بنزین 

سخنان پزشکیان درباره “بی‌منطق” بودن قیمت پایین بنزین و پرداخت سوبسیدهای گسترده دولت برای آن، با انتقادات زیادی روبرو شده است.


آبان 98 از یک سو در ذهن مردم با کشتار و سرکوب خونین اعتراضات سراسری گره خورده و از سوی دیگر برای دولت‌های جمهوری اسلامی تبدیل به یک تابو شده است؛ “تابوی افزایش قیمت بنزین”حال ظاهرا دولت پزشکیان قصد شکستن این تابو را دارد.
مسعود پزشکیان، رییس جمهوری جدید ایران به سادگی ادعا می‌کند که قیمت پایین بنزین در ایران “نه با منطق جور است و نه با علم اقتصاد.” او در بخشی از این ویدیوی کوتاه می‌گوید: «من (به عنوان دولت) پول گندم، پول دارو و پول نهاده و حقوق بازنشسته‌ها را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را می‌فروشم ۱۰تومان. کدام منطقی این را از ما قبول می‌کند که ما داریم این کار را می‌کنیم؟


این استدلال به ظاهر بسیار ساده و روشن است اما مشکلش همان “سادگی” آن است. کارشناسان و روزنامه‌نگاران حوزه اقتصادی سخنان پزشکیان را تحلیل کرده و اغلب به “سادگی” استدلال او ایراد گرفته‌اند. سایت جماران از قول دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، ساده‌انگاری مسائل پیچیده اقتصادی از سوی رییس جمهور را مورد انتقاد قرار داده است. شقاقی شهری در این گفت و گو با اشاره به قیمت بنزین در کشورهای همسایه و تایید پایین بودن قیمت آن در ایران به متغیرهایی اشاره کرده که در مورد قیمت بنزین باید به آنها توجه شود، از جمله “کیفیت خودروهای داخلی و میزان مصرف سوخت خودروها، دستمزد پرداختی به مردم، قیمت سایر اقلام انرژی و جایگزین بنزین نظیر گاز، میزان بالای اشتغال اثرپذیر از قیمت بنزین طی سال‌های اخیر نظیر افراد شاغل در اسنپ، تورم بالای ۴۰ درصد در هفت سال اخیر و تضعیف شدید قدرت خرید ایرانیان و نیز توزیع عادلانه یارانه انرژی در کشور”.


این اقتصاددان سپس تاکید کرده که تنها افزایش قیمت بنزین بدون در نظر گرفتن این متغیرها، جز بالا رفتن نگرانی در جامعه تاثیر دیگری نخواهد داشت. شقاقی شهری گفته است: برای تعیین قیمت بنزین در اقتصاد ایران باید مدلی را طراحی کرد که شامل این متغیرها باشند و از حل این مدل چندمتغیره، باید به قیمت بنزین رسید.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: