شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | 31 - 08 - 2024

Communist party of iran

امپراتوری اقتصادی پسر شمخانی در دبی برای دور زدن تحریمهای نفتی

فساد و رسوایی‌های گسترده خاندان علی شمخانی، دبیر سابقِ شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور کنونی خامنه‌ای، روز به روز بیشتر به بیرون درز می‌کند. گزارش‌ها و مقالات متعددی طی چند سال گذشته به طور ویژه درباره فعالیت‌های اقتصادی پسر علی شمخانی، حسین، در رابطه با دور‌زدن تحریم‌های نفتی منتشر شده است: از فساد در شرکت‌های صادرکننده پتروشیمی تا نقل‌وانتقالات مالی ازطریق صرافی‌های مورد اعتماد حکومت.


این بار خبرگزاری بلومبرگ، طی گزارش مفصل ، از دورزدن تحریم‌های نفتی توسط حسین شمخانی ازطریق شرکت تجاری میلاوس گروپ (Milavous Group) پرده برداشته است. بنا به این گزارش، شرکت میلاوس گروپ، که دفتر اصلی آن در طبقه سی‌وهشتمِ یکی از برج‌های مجلل دبی با چشم‌اندازی به خلیج است، طی فقط دو سال بدل به یکی از بازیگران اصلی حوزه انرژی در دبی شده است و گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. بلومبرگ شرکت‌های تحت کنترل شمخانی پسر را یک «امپراتوری» اقتصادی قلمداد کرده که نه فقط نفت خام جمهوری اسلامی و روسیه را به سرتاسر جهان توزیع می‌کند بلکه همچنین محصولات پتروشیمی کشورهایی که تحریم نیستند را در بازار جهانی به فروش می‌رساند.


شرکت میلاوس، بنا به گزارش بلومبرگ، «گاهی اوقات نفت خام از مناطق مختلف را با هم مخلوط می‌کند تا حدی که حتی خریدارانی که اقدام به آزمایش بشکه‌ها می‌کنند، ممکن است نتوانند کشور مبدأ را شناسایی کنند». بلومبرگ همچنین ادعا کرده کم‌تر کسی در دبی از هویت پسر شمخانی مطلع است و این آقازاده را در میان حلقه‌های بیزینسی با نام «هکتور» می‌شناسند. کارکنان سابق این شرکت به بلومبرگ گفته‌اند که کارکردن در این شرکت «چیزی شبیه به فیلم‌های جاسوسی» است که افراد با اسم‌های مستعار با یکدیگر مراوده دارند.


بلومبرگ این گزارش اختصاصی درباره «صعود حسین شمخانی به صدر بازار جهانی نفت» را برمبنای مستندات مشاهده‌شده توسط خود بلومبرگ و مصاحبه با ۳۶ نفر از کسانی که با فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های تحت شبکه شمخانی آشنا هستند تنظیم کرده است.
شرکت میلاوس گروپ در دبی فقط بخشی از امپراتوری هکتور شمخانی است؟
وب سایت رسمی شرکت میلاوس گروپ، که بنا به ادعای بلومبرگ منسوب به حسین شمخانی است، فعالیت‌های اصلی خود را در حوزه «تجارت کالا»، «حمل‌ونقل ازطریق کشتی»، و «سرمایه‌گذاری» عنوان کرده است.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: