پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

افزایش ۸۰۰ درصدی هزینه‌های آزمایشگاه‌ها؛ فرار از ورشکستگی با صدور برگه‌های تقلبی آزمایش

بحران ناشی از افزایش قیمت‌ها و مشکلات ناشی از آن بیش از هر زمان دیگری در حوزه سلامت خودنمایی می‌کند به‌طوری‌که رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران از ناتوانی آزمایشگاه‌ها در تامین تجهیزات به علت گرانی خبر داده و اعلام کرده است که آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی به ارائه برگه‌های جواب آزمایش بدون انجام آزمایش و استفاده از وسایل و کیت‌های قدیمی با ضریب خطای بسیار بالا روی آورده‌اند.
وب‌سایت «تجارت نیوز»، به نقل از رئیس انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی کشور نوشته است که به دلیل بالا رفتن قیمت دلار، تهیه تجهیزات و قطعات آزمایشگاهی بسیار مشکل شده است و ادامه چنین روندی باعث می‌شود هزینه‌های آزمایشگاهی حتی ۸۰۰ برابر نیز افزایش پیدا کند.
ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، دراین‌باره به تجارت‌نیوز گفته است که افزایش قیمت دلار باعث شده مشکلات حوزه بهداشت و درمان افزایش یابد.
خسرونیا درباره راه‌های غیرقانونی کسب درآمد در آزمایشگاه‌ها نیز گفته است که «پاسخ‌های تقلبی بدون انجام آزمایش» و یا «استفاده از کیت‌های منسوخ شده» در نهایت بیش از همه بیماران را در معرض خطر قرار می‌‌دهد.
به گفته این پزشک، بدعهدی دولت در تامین ارز و افزایش قیمت دارو و درمان باعث خروج بیماران از چرخه درمان شده است.
براساس این گزارش مشکلات حوزه بهداشت و درمان همواره در ایران یکی از معضلات و گرفتاری‌های مردم بوده است اما با تصمیم دولت برای حذف ارز نیمایی دارو در سال ۱۴۰۲، مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان بسیار بیشتر از قبل شد و کمبود دارو و شیرخشک به بخشی از واقعیت این حوزه تبدیل شد.
مشکلات حوزه درمان و تخصیص ارز یکی از محورهای روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود که در نهایت محمدباقر قالیباف عدم تخصیص ارز و تاخیر بانک مرکزی در این زمینه را تایید کرد.
حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفته قرار بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد را بیمار بپردازد که این اتفاق رخ نداده و تقریبا پرداختی از جیب بیمه و بیمار نصف نصف است.
روند حاکم بر حوزه بهداشت و درمان تبعات دیگری نیز در اقتصاد ایران داشته و آن هم خروج سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال از کشور است.
محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خرداد سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که شرکت‌های داروسازی در حال مهاجرت به ترکیه هستند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: