افزایش تیراندازی هدفمند سربازان وظیفه به سوی همقطاران ودرجه داران، دو کشته و یک مجروح در کلانتری پاکدشت
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲

“تیراندازی هدفمند ” با عاملیت سربازانوظیفهدر ایران افزایش یافته است. در آخرین مورد که روز پنجشنبه ١٢ بهمن رویدایک سرباز وظیفه در کلانتری ١٤ پاکدشت به سوی مأموران انتظامی شلیک کرد، و دو کشته و یک مجروح به جا گذاشت. طبق گزارشها، این سرباز سپس به خودش نیز شلیک کرد.
اداره اطلاعرسانی فرماندهی انتظامی شرق استان تهران اعلام کرد که این تیراندازی سهوی و بیهدف بی هدف بوده و منجر به کشته شدن دونفر و مجروح شدن یکی از کارکنان انتظامی شده است. این گزارش میافزاید فرد مهاجم پس از این اقدام بلافاصله در یک اقدام احساسی به سمت خود شلیک کرد. کارشناسان میگویند این اقدام سهوی نبوده و چون ضارب خود ش را نیز هدف قرار داده ، در نتیجه میتواند اقدامی فکر شه و هدفمند باشد.
این نخستین بار نیست که تیراندازی مرگبار در پادگانها به کشته و زخمیشدن شماری از افراد میانجامد.
رسانههای داخلی ایران روز دوم بهمنماه بە نقل از ارتش جمهوری اسلامی نوشتند کە سربازی در آمادگاه باغین کرمان پنج نفر از همرزمان خود را به قتل رسانده و متواری شدە بود، توسط دژبان ارتش و عوامل انتظامی در شهرستان زرند دستگیر شدە است.
عصر روز اول بهمنماه، برخی از رسانههای داخلی گزارش دادند کە یکی از سربازان ارتش در آمادگاه باغین کرمان که در یکی از موقعیتهای نظامی ارتش مشغول پاسداری از یگان بوده است، وارد آسایشگاه سربازان میشود و اقدام به تیراندازی بهسمت همرزمان خود میکند.
رسانههای محلی استان کرمان بە نقل از ناصر فرشید، فرمانده انتظامی استان کرمان، گزارش کردەاند کە از این سرباز دو قبضه تفنگ کلاشنیکف و شش خشاب حامل ۱۸۰ تیر جنگی به دست آمدە است.
در میانههای مردادماه گذشته هم سازمانهای حقوقبشری گزارش دادند که فرزاد محمودی، جوان ۲۰ سالە، اهل پیرانشهر در حین سپری کردن دوره اجباری سربازی با اسلحه مافوق خود در مرز اشنویه به قتل رسید.
بە گفتە کارشناسان افزون بر مشکلاتی کە کلیت جامعه با آن روبرو هستند، اجباری بودن دورە سربازی و فشارهای روانی و جسمی واردە بر سربازان از عواملی هستند کە زمینەساز بروز چنین حادثەهایی میشوند.
در یک دهه گذشتە بارها بحث برچیدن سربازی اجباری در ایران به میان آمده است، زیر مردم آنرا بردگی اجباری میدانند. اما پس از چندی بە دست فراموشی سپردە میشود.
