پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ | 03 - 10 - 2024

Communist party of iran

افزایش بهای کالاهای مصرفی به دنبال حملات موشکی جمهوری اسلامی

به دنبال قتل حسن نصرالله و عملیات پرتاب موشک های رژیم جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل در روز سەشنبه دهم مهرماه، روز چهارشنبه ١١ مهر، قیمت دلار در ایران مرز ٦٢ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت که بالاترین رقم در طول امسال است. این درحالی است که قیمت دلار طی ماههای گذشته در کانال ٥٩ هزار تومان در نوسان بوده است. افزایش قیمت دلار علیرغم ادعای حکومت اسلامی مبنی بر اینکه “پرتاب موشک تأثیری در قیمت اجناس در بازار نداشته” و علیرغم تزریق دلار به بازار برای اثبات این ادعا از سوی رژیم اتفاق افتاد و موجب افزایش قیمت کالاها و حتی پایین آمدن شاخص بازار بورس  نیز شد.

خبر گزاری رویترز روز چهارشنبه طی گزارشی اعلام کرد که حملۀ موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل طی دو روز موجب افزایش ٥ درصدی قیمت نفت در جهان نیز گردید. اما پیامد و تبعات این تنش نظامی در ایران، با توجه به اقتصاد نحیف و بحران زدۀ جمهوری اسلامی، برای زندگی و معیشت کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه بسیار سنگین خواهد بود. ارزش ریال که یکی از بی ارزش ترین ارزهای جهان است، با ایجاد هر تنش سیاسی از جانب رژیم اسلامی بلافاصله کاهش می‌یابد و بی‌ارزش تر می گردد. همانگونه که با ترور اسماعیل هنییه در تهران نیز ارزش ریال در مقابل دلار کاهش یافت. بدیهی است که با فزایش نرخ دلار، قیمت کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم بالا خواهد رفت. روز چهار شنبه ١١ مهر و یک روز پس از موشک پرانی به سوی اسرائیل، معاون وزیر صنعت دولت پزشکیان اعتراف نمود که: “در صورت تداوم این وضعیت احتمال بروز بحران در بازار برنج قابل پیش‌بینی بود و با وجود تمام تمهیدات نظارتی شاهد افزایش ٥٠ درصدی قیمت برنج وارداتی در بازار هستیم”.

در مورد سایر اقلام خوراکی نیز با تفاوتهایی، وضع به همین منوال بوده است. به عنوان مثال در فاصلۀ یک هفتۀ گذشته قیمت یک شانه تخم مرغ از ٩٩ به ١١٠ هزار تومان و یک سطل کوچک ماست از ٤٠ هزار به ٥٠ هزار تومان رسید. این افزایش بهای کالاها به معیشت خانواده‌های کارگری و مردم زحمتکش که دستمزد چهار مرتبه زیر خط فقر دریافت می‌کنند، فشار زیادی وارد خواهد کرد و برای خیل عظیم بیکاران به معنای حذف این اقلام هم از سفرۀ خالی شان خواهد بود. به این ترتیب تبعات و پیامدهای سیاست مداخله گرانه و جنگ افروزانۀ رژیم جمهوری اسلامی و حتی تنشهای نظامی مقطعی نیز مستقیمأ بر اقتصاد درحال ورشکستگی رژیم جمهوری اسلامی تأثیر می‌گذارد و قدرت خرید اقشار فرودست جامعه را به شدت پایین خواهد آورد. این درحالی است که طی سال جاری نیز روند تعمیق بحران اقتصادی و افزایش قیمت کالاها در بازار همچنان ادامه داشته است. حتی بنا به آمارهای بانک مرکزی خود رژیم اسلامی در مرداد ماه امسال نرخ تورم مربوط به اقلام خوراکی و نوشیدنی به حدود ٣٥ درصد رسیده بود. بدون شک ادامۀ تنشهای و احتمال جنگ قیمت کالاهای مصرفی را بیشتر بالا خواهد برد. و به این ترتیب دود شکست سیاست ویرانگر “استراتژی تعرض بازدارندۀ ” جمهوری اسلامی نیز قبل از همه زندگی و معیشت کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


روشن است که تشدید تنش نظامی و ایجاد فضای جنگی و به ویژه بروز خود جنگ، در شرایطی که هم جمهوری اسلامی و هم دولت فاشیست و نژاد پرست اسرائیل با بحرانهای عمیق سیاسی و اجتماعی و اقتصادی روبرو می باشند، نه تنها برای توده‌های مردم ستمدیدۀ ایران و اسرائیل بلکه برای کل منطقه خطرناک و ویرانگر خواهد بود. دولت اسرائیل برای نجات از تبعات و عواقب جنگ فرسایشی یک ساله در غزه که به هیچ یک از اهداف اعلام شدەاش نرسیده است، ماههاست در تلاش بوده با گسترش جنگ با حزب الله لبنان و از آن طریق کشاندن جمهوری اسلامی به جنگ مستقیم، با حمایت و پشتیبانی آمریکا و قدرتهای غربی خود را از جنگهای فرسایشی نیابتی جمهوری اسلامی نجات دهد. جمهوری اسلامی نیز که طی چهار دهۀ گذشته برای بقای خود سیاست جنایتکارانه و پُر هزینۀ مالی و جانی “تعرض بازدارندۀ” را به زندگی کارگران و مردم  زحمتکش در ایران تحمیل کرده است، در تلاش است مانع از بین رفتن نیروهای نیابتی موسوم به “محور مقاومت”ش باشد.

از این نظر حکومت اسلامی علیرغم اینکه می‌داند از توان و بنییۀ مالی و نظامی برای برپایی جنگ برخوردار نیست و حمایت و پشتوانۀ مردم در داخل برای وارد شدن به جنگ با اسرائیل را نیز باخود ندارد، در تلاش است  با اقدام کم تأثیر پرتاب موشک به سوی اسرائیل شکست مفتضحانۀ سیاستهای منطقەایش را بپوشاند. از سوی دیگر از تحقیر و ریزش بیشتر نیروهایش جلوگیری کند. نگرانی دیگر این است که این حکومت جنایتکار طبق معمول درحالت شکست طرح و برنامه‌های کلانش، برای جلوگیری از بروز اعتراضات توده‌ای و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه، به اعدام و کشتار زندانیان روی آورد. قابل ذکر است که جمهوری اسلام طی یک ماه گذشته حداقل ٧٨ نفر را در زندانهایش اعدام کرده است و خطر اعدام تعداد بیشتری به همین منظور وجود دارد.


اما در شرایطی که رژیم جمهوری اسلامی روزانه با اعتصاب و اعتراضات کارگران، زنان آزاده، دانشجویان مبارز، بازنشستگان، معلمان و پرستاران برای تحقق خواست و مطالباتشان روبرو است؛ درحالی که با اقتصادی ورشکستەاش قادربه پاسخگویی به هیچ یک از مطالبات آنان نیست؛ درحالی که با نفرت و انزجار تودەهای مردم در داخل و خارج مواجه است، جنبش کارگری و دیگر جنبشهای پیشرو اجتماعی نباید به این رژیم ضد انسانی اجازه دهند که با ماجراجویی نظامی و ادامه جنگ فرسایشی علیه اسرائیل، عملا به یک پای جنگی ویرانگر در منطقه تبدیل گردد. جمهوری اسلامی و دیگر دولتهای سرمایەداری  هزینۀ جنگهای خود را با خون کارگران و زحمتکشان و از سفرۀ آنان می پردازند. در این شرایط باید با  گسترش اعتراضات و تعرض به دم و دستگاه و نهادهای سرکوبگر حکومت و با راه انداختن اعتصاب سراسری کارگران در مراکز کلیدی صنعتی و خدماتی، ماشین جنگی رژیم را زمین گیر کرد و اعتراض به سیاست ها جنگ افروزانه رژیم را به فرصتی جهت گسترش مبارزه برای سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی تبدیل کرد.
سخن روز: تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه له
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: