پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ | 19 - 09 - 2024

Communist party of iran

اعلامیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ١٤٠٣


در آستانه بازگشایی مدارس، رسانه های حکومتی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت نوشت افزار در مقایسه با سال گذشته و همچنین افزایش قیمت لباس دانش آموزان، بالا رفتن هزینه سرویس رفت و آمد و چند برابر شدن شهریه مدارس خبر می دهند. خانواده‌ها برای خرید نوشت افزار یک دانش‌آموز کلاس مقطع ابتدایی، خرید لباس فرم و یک شکل، پرداخت شهریه اجباری‌ تحت عنوان کمک به مدرسه، هزینه سرسام آور سرویس رفت و آمد، باید میلیون ها تومان پرداخت کنند. این هزینه ها خانواده های کم درآمد که ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دستمزد ماهانه دارند را با یک چالش جدی روبرو کرده است. حرف از مدارس خصوصی و هوشمند نیست که ده ها میلیون بابت کلاس های اضافی و فضای خلوت کلاس ها می گیرند.


حرف از مدارس دولتی است که ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان بارسنگینی بردوش خانواده های آنها نهاده است. این در حالی است که شهریه تمامی مقاطع ورودی به دانشگاهها نیز به میزان ۴۰ درصد نسبت به سال تحصیلی قبل افزایش یافته و در برخی از دانشگاهها این افزایش شهریه به ۱۰۰ درصد رسیده است. خانواده های کارگری و فرودستان جامعه که در نتیجه گسترش فاجعه بیکاری و افزایش سرسام آور قیمت ها برای تأمین حداقل های زندگی بشدت در مضیقه هستند، تأمین نیازمندی های تحصیل فرزندان برایشان به یک معضل واقعی تبدیل شده است. این واقعیات و آموزش و پرورش طبقاتی، شادی و شور و شوق کودکان در آغاز سال تحصیلی و درس و مدرسه را با نگرانی و غم و اندوه اولیای دانش آموزان به علت ناتوانی در تأمین این هزینه های سنگین توأم کرده است. با کالایی شدن آموزش، در حالی که آقا زاده ها و فرزندان سران و فرماندهان و کارگزاران رژیم از بهترین امکانات آموزشی برخوردارند، میلیون ها کودک و نوجوان و در میان آنان کودکان مهاجر افغانستانی به دلیل سیاست های ضد پناهندگی رژیم اسلامی از چرخه درس و مدرسه خارج شده و به ناچار در کارگاهها، کوره پزخانه ها و مزارع تن به کار بردگی مزدی داده تا سهمی در تأمین هزینه زندگی خانواده بر عهده بگیرند یا به خیل کودکان خیابانی بپیوندند.


به رغم بازتاب شکاف عمیق طبقاتی  در نظام آموزشی و به رغم تداوم اخراج، انفصال از خدمت، بازنشستگی‌ اجباری، تعقیب، زندان و تبعید معلمان و استادان مبارز و هزینه های کلانی که حکومت اسلامی سرمایه داران به پشتوانه دستگاه ایدئولوژیک، نهادهای امنیتی و استخدام هزاران طلبه حوزه علمیه بجای معلم صرف رواج  افکار پوسیده و خرافات مذهبی و ضدیت با هر نوع آموزش علمی و فرهنگ پیشرو و انسانی کرده است، اما مبارزات معلمان علیه کالایی شدن آموزش و علیه سرکوب و بگیر و ببندها و در دفاع از حق آموزش رایگان و امنیت و حرمت دانش آموزان و مبارزات آنان برای پیگیری مطالبات برحق شان تأثیرات عظیمی بر فضای مدارس و فضای سیاسی کل جامعه بجای گذاشته است. معلمان با تأکید بر خواست تحصیل رایگان برای همه کودکان و رفع تبعیض ها و افزایش حقوقها به بالای خط فقر و خواست منع کالایی شدن آموزش و درمان و بهداشت، در واقع پرچم خواستهای کارگران و تهیدستان شهری و اقشار فرودست جامعه را برافراشته اند. بدون شک گسترش همبستگی و حمایت اولیا و خانواده دانش آموزان با مبارزات معلمان می تواند نیرو و توان تازه ای به این مبارزات حق طلبانه ببخشد. 


جنبش دانشجویی که با آغاز جنبش انقلابی ۱۴۰۱ در ابعاد کم سابقه و با شعار “مرگ بر دیکتاتور”، “ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم” وارد کارزار شد، قوانین حجاب اجباری و تفکیک جنسیتی را زیر پا گذاشت و به یکی از کانون های داغ مقاومت و مبارزه در مقابل تعرض برنامەریزی شده رژیم اسلامی به دانشگاهها تبدیل شد، به رغم احضار، بازداشت و اخراج و پروندەسازی برای دانشجویان و اساتید مبارز، اعزام آخوند و بسیجی و روضه خوانها به دانشگاه، همچنان یکی از دژهای دفاع از دستاوردهای جنبش انقلابی جاری به شمار می آید. از این رو دانش آموزان لازم است در همانحال که از آموزگاران خود علاوه بر علم و دانش، فوت و فن سازمانیابی و اتحاد و مبارزه را نیز می آموزند، با درس گرفتن از تجربه با ارزش جنبش دانشجویی و مبارزات دانش آموزان در گذشته، در فکر ایجاد  کانون ها، انجمن ها و شوراهای دانش آموزان باشند. جنبش های دانشجویی و دانش آموزی  و معلمان بر متن تداوم جنبش انقلابی ژینا و در همبستگی با اعتصابات و اعتراضات کارگران، بازنشستگان، مبارزات سراسری پرستاران می توانند سیاست های امنیتی و ارتجاعی رژیم اسلامی در عرصه آموزش و پرورش را به عقب برانند و افق امید بخشی در پیش روی کل جامعه قرار دهند.


حزب کمونیست ایران ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، از جان فشانی ها، مبارزات قهرمانانه و پر شور دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان انقلابی در یکسال گذشته صمیمانه قدردانی می کند، به معلمان و دانشجویانی که در پشت میله های زندان به سر می برند و دانش آموزانی که صدمه دیده اند و اکنون در میان جمع همکاران و همکلاسی های خود نیستند درود می فرستد و تلاش های آنان برای ایجاد همبستگی و اتحاد با جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی را ارج می نهد.


سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی 
زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری 
 

کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران 
شهریور ۱۴۰۳ 
سپتامبر ۲۰۲۴

اشتراک در شبکه های اجتماعی: