اعتصاب غذای خانوادۀ زندانیان سیاسی در همراهی با اعتصاب غذای زنان زندانی معترض به احکام اعدام
پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

با اعلام اعتصاب غذای ٦١زن زندانی در اوین در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و دیگر اعدامها، شمار دیگری از خانواده های آنان و فعالان حقوق بشری نیز گفتهاند در این روز با آنها همراه خواهند شد.
روز سه شنبه حساب اینستاگرام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی اعلام کرد که ۶۱ زندانی سیاسی زن در اوین روز پنجشنبه (پنجم بهمن) در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و دیگر اعدامها دست به اعتصاب غذای عمومی میزنند.
پس از اعلام این خبر، سایر فعالان حقوق بشر و خانوادههای زندانیان سیاسی نیز اعلام کردند که به این اعتصاب سراسری میپیوندند.
از جمله عالیه مطلبزاده عکاس، فعال سیاسی و حقوق زنان در شبکه اجتماعی X اعلام کرده است: برای همراهی و هم صدا شدن با زنان زندانی اوین، برای خواست و هدف مشترک، برای “ما” برای فریاد کردن این بغضی که در جانم نشسته روز پنجشنبه در اعتراض به اعدام، اعتصاب غذا میکنم.»
پیشتر حساب کاربری توماج صالحی خوانننده رپ اعتراضی که در زندان به سر میبرد، در شبکه اجتماعی اکس خبر داده بود، این خواننده معترض و زندانی نیز در اعتراض به “قتل” محمد قبادلو و فرهاد سلیمی فردا پنجشنبه دست به اعتصاب غذا میزند.
همسر سعیده شفیعی، از دیگر زندانیان زن در اوین نیز نوشته است: روز پنجشنبه ۵ بهمن به همراه ۶۰ تن از زنهای زندانی اوین غذا و آب نمیخورم. از اعتصاب غذای زنهای زندانی حمایت میکنم. پیوستن به اعتصاب غذا، انتظاریست که زنهای زندانی دستکم از بستگان و دوستانشان دارند.
خانواده سپیده قلیان نیز اعلام کردهاند، به اعتصاب غذای زنان زندانی میپیوندند. پدر سپیده قلیان نوشته است: مطمئن بودم دخترم آزاد بود با همین احکام مواجه میشد. ساکت نمینشینیم. خانواده ما هم به اعتصاب بند زنان میپیوندد.
زینب جلالیان، دیگر زندانی سیاسی که در زندان یزد به سر میبرد نیز گفته است، پس از اطلاع از اعدامهای اخیر، همراهی خود با فراخوان اعتصاب غذای ۶۱ زندانی سیاسی زن اوین در تاریخ ۵ بهمن را همراهی خواهد کرد.
حکم اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، دو زندانی سیاسی، سحرگاه سهشنبه ۳ بهمنماه اجرا شد.
