پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیە کمیتە خارج از کشور حزب کمونیست ایران در پاسخ به اطلاعیە مطبوعاتی کمیتە اجرایی حزب کمونیست ایران

کمیتە اجرایی حزب، طی اطلاعیەای متن آئین نامە برگزاری کنگرە سیزدهم حزب را منتشر کردە است. این کمیتە همچنین فایل صوتی سخنرانی رفیق صلاح مازوجی در یک جلسە تشکیلاتی را، کە به منظور دفاع از این آئین نامە ایراد شدە بود، پخش نمودە است.

آنچە کمیتە اجرایی از بیان آن خودداری کردە است، نقد اکثریت اعضای حزب کمونیست ایران در همە بخش های تشکیلات به خودداری کمیتە مرکزی حزب از برگزار کردن کنگرە و همچنین نقدهای مطرح شدە از آئین نامە مذکور است.

جهت اطلاع، متن نامەای را منتشر می کنیم کە حاوی نقد اکثریت اعضای حزب از آئین نامە مورد بحث و خودداری کمیتە مرکزی حزب از برگزاری کنگرە می باشد.

لازم است تاکید شود کە اکثریت اعضای حزب، با وجود نقدهای مندرج در این نامە، کماکان بر اهمیت برگزاری هر چه زودتر کنگرە حزب، حتی با همین آئین نامە، پافشاری می کنند. اما متاسفانە کمیتە مرکزی حزب برگزاری کنگرە را بە دریافت ضمانت انتخاب شدن (بخوانید انتصاب شدن) افراد مورد نظر خود برای کمیتە مرکزی آیندە حزب منوط کردە است. خواستی کە از طرف اکثریت قاطع اعضای حزب، با این استدلال کە قبل از کنگرە نمی توان برای کنگرە تصمیم گرفت، رد شدە است. به بیان دیگر، کمیتە مرکزی حزب برگزاری کنگرە را مشروط بە سهم خواهی غیردموکراتیک و دور زدن رای اعضا قبل از برگزاری کنگرە، تحت عنوان اینکە “همە جناح ها باید در رهبری آیندە حزب نمایندگی شوند”، کردە است. این در حالی است کە تاکید سایر ارگانهای رهبری و اکثریت قاطع اعضا بر این است کە انتخاب ترکیب کمیتە مرکزی آیندە حزب باید با رای مستقیم نمایندگان کنگرە تعیین شود و خارج از رای نمایندگان کنگرە هیچ تصمیمی در مورد تعیین ترکیب کمیتە مرکزی آیندە حزب مشروعیت ندارد و غیر دموکراتیک است.

متن نامە اکثریت اعضای حزب در نقد آیین نامە کمیتە مرکزی حزب را در ادامە ملاحظە می کنید.

کمیتە تشکیلات خارج از کشور حزب کمونیست ایران
٢٦ ژانویە ٢٠٢١
٧ بهمن ١٣٩٩

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

نامە جمعی در مورد آئین نامە برگزاری کنگرە سیزدهم حزب

ما، اعضای حزب کمونیست ایران کە این نامە را امضا می کنیم، از این طریق مخالفت خود را با آئین نامەای که اخیرا از جانب کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران برای برگزاری کنگره سیزدهم حزب تدوین شده است، اعلام می داریم.

ما بر این باور هستیم که در شرایط تشکیلاتی کنونی کنگره تنها نهاد قانونی است که می تواند حزب کمونیست ایران را از بحران کنونی خارج سازد و در مسیر درستی هدایت کند. از اینرو تاخیر بیش از این در برگزاری کنگره را درست نمی¬دانیم و مصرانه خواستار آن هستیم کە حداکثر در همین زمانی که آئین¬نامە تعیین کرده است کنگرە برگزار گردد.

متاسفانە آئین نامه تدوین شدە از طرف کمیتە مرکزی حزب شرایط لازم را برای برگزاری یک کنگرە سالم، موفق و به موقع را فراهم نمی آورد و چە بسا آن را با تاخیر مجدد همراە با مشکلات بیشتر مواجە می کند. این آئین نامه نە تنها به حل مشکلات جاری حزب کمکی نخواهد کرد، بلکه به دلایلی کە در پایین شرح آن می آید این مشکلات را تشدید و نهادینه خواهد کرد و حزب را در مسیر انشعاب قرار می دهد:

1. تجمع نمایندگان تشکیلات حزب در اروپا در دو محل سوئد و آلمان تناسبی با شرایط دشوار کنونی و وجود بیماری کرونا و همچنین لزوم شرکت هرچە وسیع تر اعضا در کنگرە ندارد. در حالیکه خود آئین نامه وجود حوزەهای متعدد در کانادا، استرالیا، ترکیه و یونان را به دلیل شرایط ویژه پذیرفته است، چرا نباید برای بقیه رفقا هم این امکان را فراهم کرد که در حوزەهای کشوری برای شرکت در کنگره دور هم جمع شوند؟ امروز در تمام جهان این گونه اجتماعات از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می شوند و ملزومات فنی برای این امر فراهم است.

2. تقسیم بندی جناحی حوزەها نه تنها در خدمت کاهش مشکلات و زمینه سازی برای تخفیف و حل آنها نیست، بلکه عملا تفرقه را نهادینه و تثبیت خواهد کرد. آنهم در حالیکه خود کمیتە مرکزی حزب اذعان دارد که اختلافات شفاف نیستند و شرایط کنونی درون حزب تناسبی با درجە اختلافات ندارد. پس چگونە است کە همین کمیتە مرکزی در مسیری قدم می گذارد که می تواند نهایتا به جدائی های زیانبار و زودرس منجر شود؟

3. موضوع ملغی کردن عضوگیریهائی که طی یکسال و نیم اخیر صورت گرفتەاند و همچنین گنجاندن موضوع تنبیهات در آئین نامه و برگرداندن افراد اخراجی بە حزب به منظور شرکت دادنشان در کنگرە، غیر اساسنامەای، ناقض حقوق سایر کمیتەهای تشکیلاتی (کمیتە مرکزی کومەلە و کمیتە خارج) و مغایر با منافع حزب است. چگونه می توان به مدت بیش از یک سال و هفت ماه یک حزب سیاسی را با هر توجیهی از هرگونه توسعه صفوف خود محروم کرد؟ اگر مسئله تفسیر متفاوت از اساسنامه و اختیارات ارگانهای مختلف است، بگذارید کنگره در این مورد و در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان، پروندە عضوگیری ها، پروندە اخراجی ها و سایر نکات مورد اختلاف قضاوت کند.

4. ارجاع آئین نامه به طرح روی کاغذ مانده “ارتقاء فعالیت خارج کشور” برای کنار گذاشتن تعدادی از اعضا، تناسبی با شرایطی که در آن قرار داریم ندارد. پیگیری معیارهای اساسی این طرح، از جمله عدم پرداخت منظم حق عضویتها و غیره برای محروم کردن عدەای از شرکت در کنگره، تشکیلات را درگیر پروسه پیچیده و طولانی با تفاسیر مختلف خواهد کرد که با ضرورت برگزاری هرچه زودتر کنگره برای بیرون آوردن حزب از بحران همخوانی ندارد.

5. کمیتە مرکزی حزب اگر واقعا برگزاری کنگرەای سالم و موفق را در نظر دارد، لازم است با تجدید نظر اساسی در آئین نامه در این مسیر گام بردارد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: