جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 03 - 05 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیە دبیرخانە کمیتە مرکزی حزب کمونیست ایران بمناسبت جانباختن رفیق مبارز سیامک ستودە


رفیق سیامک ستودە انقلابی کمونیست، نویسندە و محقق کوشا بیش از ۵۰ سال از زندگی خود را در راه مبارزە علیە نظامهای دیکتاتوری سلطنتی و اسلامی مایە گذاشت و بعداز مدتها بیماری در روز جمعه ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ در شهر تورنتو در کانادا درگذشت. سیامک ستودە از همان دورە جوانی فعالیت خود را در گروه های مترقی و چپ گرا بر علیە رژیم شاە آغاز نمود و بویژە در مبارزات دانش ­آموزان و دانشجویان در دبیرستان ها و دانشگاه های متعدد تهران نقش فعالی در راه اندازی و هدایت تجمعات اعتراضی علیە رژیم شاه ایفا نمود.

او در طی سال های چهل مبتکر تشکیل گروه رازلیق شد که خود را جریانی مارکسیست تعریف می نمود. او در زمستان ۱۳۵۲ در حالیکه بعنوان رهبر و بنیانگذار این گروه به زندگی مخفی روی آورده بود، توسط نیروهای امنیتی ساواک رژیم پهلوی دستگیر و روانه زندان شد و پس از شکنجه های فراوان به ده سال زندان محکوم شد.

وی پس از پنج سال در جریان انقلاب ۵۷ در ۲۸ مرداد این سال بهمراه دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و بلافاصله بهمراه بقایای تشکیلات رازلیق گروه رهائی زحمتکشان را سازمان داد. در سال شصت و دو بدنبال انشعاب و تلاشی گروه مزبور به کردستان و به مناطق آزاد شده رفتە و بە صفوف مبارزین کومەلە پیوست.  پس از چندی مجددا و مخفیانه به تهران بازگشت و زیر فشار سرکوب های وحشیانه جمهوری اسلامی، در اواخر سال ۶۳ مجبور به خروج از کشور شد. رفیق سیامک یک سال بعد به حزب کمونیست ایران پیوست ولی در سال شصت و نه (۱۹۹۰) از عضویت در حزب استعفا نمود.


سال های پایانی زندگی رفیق سیامک در تبعید گذشت و ساکن کانادا بود. او در خارج کشور مبتکر تاسیس نشریە روشنگری شد و مطالب و کتابها و سخنرانی های زیادی را در نقد و افشای مذهب و خرافات مذهبی و همچنین در مورد اسلام سیاسی و تروریسم اسلامی ارائە نمود. در این رابطە می توان بە کتابهای او تحت عناوین ”تروریسم اسلامی، انگیزەها و اهداف”، ”تروریسم اسلامی، پایان یک شکست”، ”تاریج گفتە نشدە اسلام” و ”زن و سکس در تاریخ” اشارە نمود.

رفیق سیامک بارها در تلویزیون کومەلە و حزب کمونیست ایران در مصاحبەها و میزگردهای سیاسی پیرامون تبلیغ علیە نظام جمهوری اسلامی شرکت نمود و بە تبلیغ و ترویج کمونیسم و استراتژی سوسیالیستی در امر رهایی طبقە کارگر و جنبش آزادیخواهانە ایران اقدام نمود.

حزب کمونیست ایران جان­باختن رفیق سیامک ستودە این مبارز خستگی ناپذیر راه رهایی طبقە کارگر و استثمارشوندگان را بە خانوادە محترم و رفقا و دوستان او تسلیت گفتە و در اندوه سنگین از دست دادن او خود را سهیم می داند.

یاد عزیزش گرامی!

دبیرخانە کمیتە مرکزی حزب کمونیست ایران

  ۱۸ فوریە ۲۰۲۴

اشتراک در شبکه های اجتماعی: