جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ | 05 - 04 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیۀ کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران در رابطه با اعتراضات مردم در شهرهای خوزستان: جمهوری اسلامی عامل اصلی بحران کم آبی است!

اعتراضات توده های مردم تشنه و بی آب خوزستان که از شامگاه پنج شنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده، به بیش از ۱۷ شهر این استان گسترش یافته است. مردم معترض در مقابل حملۀ وحشیانۀ نیروهای سرکوبگر رژیم با پرتاب سنگ و بستن بعضی جاده ها از خود به دفاع بر خاستند. متأسفانه تاکنون در جریان این اعتراضات حداقل چهار تن از جوانان معترض به بی آبی به نامهای، مصطفی نعیماوی، قاسم خضری ناصری، علی مزرعه و حسین آل ناصر با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی جانشان را از دست داده اند. مقامات جنایتکار رژیم تا امروز غیر از اعزام بیشتر نیروهای امنیتی و نظامی برای سرکوب مردم معترض اقدامی انجام نداده اند.


این اعتراضات در شرایطی ادامه دارد که بر اثر بحران کم آبی و خشک شدن تالابها و رودخانه های این استان، خسارت و تلفات زیادی به مردم و دامها و احشام آنان وارد شده است. اکنون مردم حتی برای تأمین آب آشامیدنی در مضیقه هستند. البته کارشناسان و فعالان محیط زیست از مدتها قبل  نسبت به خطر خشک سالی به رژیم هشدار داده و اعلام کرده بودند که ایران به “سندروم ورشکستگی آبی” دچار شده است. اما رژیم ورشکسته و فاسد جمهوری اسلامی نسبت به چاره ‌جویی و جلوگیری از تشدید معضل کم آبی که نه تنها خوزستان بلکه برخی دیگر از استانها از جمله کرمان و اصفهان را نیز فرا گرفته، واکنشی نشان ندادند. سیاست های ضد زیست محیطی، فساد و سؤ استفاده مالی مقامات و کاربدستان رژیم از عوامل اصلی تشدید بحران کم آبی در ایران است. عیسی کلانتری معاون روحانی که خود رئیس باصطلاح ” سازمان حفاظت محیط زیست ” رژیم نیز هست، اعتراف نمود که ” بر اثر غارت منابع آبی و مدیریت اسفناک، بیلان منفی برداشت آب از ابتدای دهه‌ ۶۰ تا کنون ۱۰۰ برابر شده است. زیرا سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب از این منابع آب اضافه برداشت می ‌شود.


کم آبی در خوزستان درحالی است که استان خوزستان با داشتن سه رودخانه بزرگ و تالابهای زیاد همیشه یکی از مناطق پر آب ایران بوده است. اما مقامات جمهوری اسلامی در سالهای گذشته با اقدامات غیر مسئولانه و سودجویانه با سد سازیهای بی رویه، انحراف غیر کارشناسانه آبهای سطحی و حفر چاههای عمیق متعدد، سیستم اکولوژی منطقه را بهم زده و موجب تخریب محیط زیست شده اند. علاوه بر آن تجهیزات و شبکه آبرسانی استان کاملأ فرسوده و قدیمی است و رژیم  با عدم اختصاص بودجه لازم برای نوسازی و بازسازی آن مسبب بروز چنین بحرانی می باشد.


جمهوری اسلامی که با بحرانهای همه جانبه دست به گریبان است توانایی حل مشکلات زندگی مردم و معضلات اجتماعی را ندارد. لذا تنها پاسخ این حکومت ضد انسانی که همیشه امنیت خود را در خطر می‌بیند، بکار گیری گسترده تر نیروهای سرکوبگر در یورش و تعرض به مردم معترض و کشتار و دستگیری و زندان و متهم کردن آنها به اغتشاشگر، دشمن و عامل  بیگانه است. در چنین شرایطی تنها راه نجات توده های مردم به جان آمده از حاکمیت جنایتکار جمهوری اسلامی، سراسری کردن اعتراضات، حمایت و پشتیبانی از اعتصابات سازمان یافته و سراسری عظیم کارگران نفت و پتروشیمی، اعتصاب کارگران هفت تپه و دیگر مراکز کارگری و همراهی و همگامی هر چه بیشتر با اعتراضات دیگر اقشار زحمتکش و ستمدیدۀ مردم ایران جهت تحقق خواست و مطالبات برحق شان است.


کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در جریان اعتصاب و تجمع اعتراضی ‌خود که روز یکشنبه ۲۷ تیرماه برای ششمین روز متوالی در محوطه این شرکت برگزارشد، از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.


حزب کمونیست ایران ضمن حمایت و پشتیبانی از خواست و مطالبات و اعتراضات مردم ستمدیدۀ خوزستان، یورش سرکوبگرانۀ جمهوری اسلامی به آنان را محکوم می نماید.  خود را در غم و اندوه خانواده‌هایی که عزیزانشان را در اعتراضات اخیر از دست دادند شریک می‌داند و خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان است.


سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری


کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

۲۷ تیرماه ۱۴۰۰

۱۸ ژوئيه ۲۰۲۱

 

اشتراک در شبکه های اجتماعی: