سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 23 - 04 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیۀ برگزاری پلنوم پنجم کمیتۀ مرکزی کومەله

پلنوم پنجم کمیته مرکزی کومەله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) منتخب کنگرۀ ١٨ روز شنبه ٢٨ مهر ماە ١٤٠٢ برابر با ٢١ اکتبر ٢٠٢٣ با شرکت اعضا کمیتۀ مرکزی کومەله و اعضا کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست ایران که به عنوان ناظر شرکت کرده بودند، برگزار شد. پلنوم با سرود انترناسیونال سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر و یک دقیقه سکوت در گرامیداشت یاد و خاطرۀ جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و به ویژه رفیق افشین ناظمی عضو حزب کمونیست ایران که متأسفانه روز هشتم اکتبر با زندگی وداع گفت، آغاز به کار نمود. دستور جلسات پلنوم چهارم عبارت بودند از: ١- گزارش سیاسی کمیتۀ رهبری کومەله به پلنوم٢- گزارش تشکیلاتی کمیتەها و ارگانهای تشکیلاتی کومەلە ٣- رسیدگی به قرارها و قطعنامەها ٤- آرایش و تقسیم کار درونی کمیته مرکزی کومەله.


در مبحث گزارش سیاسی کمیتۀ رهبری کومەلە، با اشارۀ مختصر بر تداوم و تشدید بحران ساختاری نظام سرمایه داری و عوارض و پیامدهای این بحران که موجب گسترش بیکاری و فقر و گرسنگی بیشتر کارگران و تودەهای مردم تهیدست در سراسر جهان شده اشاره نمود. برپایی جنگ امپریالیستی میان روسیه و آمریکا و دیگر قدرتهای سرمایه داری در اوکراین یکی از  پیامدهای گسترش این بحران است. جنگی که تا کنون بیش از نیم میلیون نفر کشته و زخمی داده و زیر ساختهای اقتصادی و اجتماعی اوکراین را از بین برده و بسیاری از شهرها و روستاهای این کشور را به ویرانەای تبدیل کرده است. این جنگ نه تنها مردم اوکراین بلکه زندگی و معیشت کارگران و مردم زحمتکش در سراسر جهان را با معضلات بییشتر روبرو ساخته است؛ گرانی و افزایش بی سابقەای در قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در سراسر جهان را سبب شده است. در گزارش سیاسی پلنوم همچنین بطور مفصل به جنایات جنگی دولت اشغالگر و نژادپرست اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه که با توجیه مقابله با گروه  تروریست اسلامی حماس انجام می گیرد، پرداخته شد.


پلنوم پنجم در ادامه به بحث و گفتگو در رابطه با اوضاع سیاسی و مبارزاتی ایران پرداخت و با اشاره به تشدید بحرانهای همه جانبه، به فضای پُر جنب و جوش مبارزاتی و تداوم اعتصابات و اعتراضات کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی علیه کلیت حکومت جمهوری اسلامی اشاره نمود و تأکید کرد که توازن قوا به نفع جبهۀ مبارزات مردم تغییر پیدا کرده و زمینۀ وقوع برآمد جنبش اعتراضی همچنان فراهم است.


با وجود این تمرکز اصلی بحثهای سیاسی پلنوم با توجه به تغییر و تحولاتی که در فاصلۀ دو پلنوم در کردستان ایران و دیگر بخشهای کردستان به وجود آمده است، به مسائل کردستان معطوف بود. در رابطه با اوضاع کردستان ایران، با اشاره به وجود و سابقۀ مبارزاتی بیش از چهار دهۀ گرایش چپ و سوسیالیستی و علیرغم وجود فضای امنیتی و سرکوب وحشیانۀ رژیم اسلامی، روحیۀ مبارزاتی همچنان زنده و فعال است و تشکلهای سیاسی و مدنی و کمیته‌های جوانان محلات، در ارتباط با هم برای گسترش فعالیت خود علیه حکومت اسلامی در تلاش هستند. اعتراضات و اعتصاب سراسری در کردستان در سالگرد قتل حکومتی ژینا، مبارزات پرشور بازنشستگان، اتحاد و همبستگی مردم کردستان در مقابله با آتش سوزی جنگلها، تداوم اعتراضات زنان مبارز و جسور، کارگران و دیگر جنبشهای اجتماعی علیه قوانین حکومت اسلامی و مبارزه برای تحقق خواست و مطالبات خود در همبستگی با اعتراضات در سطح سراسری همچنان ادامه داشته است. این مبارزات نشان میدهد که علیرغم فروکش نسبی اعتراضات خیابانی کردستان پتانسیل مبارزاتی خود را حفظ کرده است. پلنوم همچنین به ضعف سازمانیابی و دیگر موانع و چالشهای موجود بر سر راه مبارزات تودەهای مردم و جنبشهای اجتماعی پرداخت و ملاحظات و پیشنهادات خود را ارائه نمود.


پلنوم در بخش دیگری از بحثهای خود در رابطه با اوضاع سیاسی در همۀ بخشهای کردستان با توجه به تحرکات و تحولات چند ماه گذشته در منطقه، به هماهنگی عملی دولتهای ترکیه، جمهوری اسلامی، عراق و سوریه در پیشبرد برنامە و توطئه‌هایشان علیه مردم کردستان اشاره نمود. در این رابطه به عنوان نمونه به همکاری دولت عراق و جمهوری اسلامی در تشدید فشار بر احزاب اپوزیسیون کردستان ایران مستقر در اقلیم کردستان برای برچیدن اردوگاهها و خلع سلاح آنها، هماهنگی دولت های ترکیه و سوریه در اشغال و بمباران منطقه تحت ادارۀ خود مدیریتی روژئاوا، حملات و تعرضات حکومت فاشیست ترکیه به منطقه اقلیم کردستان به بهانۀ وجود پ ک ک و غیره اشاره شد.


گزارش تشکیلاتی دومین دستور جلسۀ پلنوم پنجم کمیته مرکزی کومەله بود. در این بخش پلنوم به بررسی گزارش تشکیلاتی ارگانها پرداخت که مسئولین ارگانها به پلنوم ارائه دادند. رفقای پلنوم نقطه نظرات، ملاحظات و انتقادات خود را در جهت ارتقای کار و فعالیت هر یک از ارگانها مطرح نمودند.

در دستور جلسۀ سوم، پلنوم با توجه به اهمیت جنگ جنایتکارانۀ اسرائیل و حماس، با تصویب قراری به کمیته رهبری منتخب خود در این پلنوم مأموریت داد که در اولین فرصت در این رابطه بیانیه ای صادر نماید.


پلنوم پنجم در بخش پایانی کار خود به تقسیم کار و سازماندهی رفقای کمیتۀ مرکزی در ارگانهای  مختلف تشکیلاتی پرداخت. پلنوم پنجم ضمن انتخاب یک کمیته رهبری نه نفره به منظور هدایت تشکیلات در فاصله نشست های وسیع کمیته مرکزی رفیق حسن شمسی را نیز به عنوان دبیر کمیته مرکزی کومەله انتخاب نمود. 


کمیتۀ رهبری کومەلە – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران 

٣٠ مهر ١٤٠٢

٢٣ اکتبر ٢٠٢٣

اشتراک در شبکه های اجتماعی: