چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 24 - 04 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیه کمیته مرکزی کومه له در رابطه با حملات نظامی امروز ارتش ترکیه به کردستان

بعد ار ظهر روز چهارشنبه ٢٩ تیرماه برابر با بیستم ژوئیه ارتش متجاوز ترکیه (عضو پیمان ناتو)، با توپباران دهکدۀ توریستی “پَرخ” تابع بخش “دەرکا” از شهر زاخو در منطقۀ اقلیم کردستان عراق، جنایتی دیگر آفرید. بنا به گزارش رسانه های محلی در اثر این حملۀ وحشیانه تا کنون حد اقل ٩ نفر از مردم بی گناه از کودکان، زنان و مردان کشته و حدود ٥٠ نفر نیز زخمهای عمیق و سطحی برداشتند. مسئول ادارۀ توریستی حکومت اقلیم کردستان در زاخو اعلام نمود که : اکثر این اشخاص جزو “یک گروه توریستی ٢٠٠ نفره بودند که از شهرهای جنوب و مناطق مرکزی عراق به آنجا آمده بودند.


از سوی دیگر شورای نظامی شهر “منبج” طی اطلاعیه ای در همان روز چهارشنبه اعلام نمود که “یک گروه مسلح مزدور وابسته به دولت جنایتکار ترکیه در شمال سوریه، عملیاتی تحت نام “سپر فُرات” به منظور اشغال روستای “محسینلی” واقع در شمال شهر “منبج” انجام دادند. اما این یورش با پاسخ قاطع نیروهای نظامی این شورا درهم شکسته شده و نیروهای مهاجم پس از دادن تلفاتی مجبور به عقب نشینی و فرار شدند.  


این دو اقدام نظامی تلافی جویانه دولت فاشیستی ترکیه به کردستان در عراق و سوریه در حالی انجام گرفته  که روز قبل از آن رجب طیب اردوغان در نشست با رؤسای جمهور “روسیه و رژیم جمهوری اسلامی” در تهران بار دیگر بر قصد خود مبنی به حمله به کردستان تأکید کرده بود. دولت فاشیست ترکیه سالهاست به بهانۀ وجود نیروهای “پ. ک. ک.” بخشهایی از کردستان عراق و سوریه را به اشغال نظامی درآورده، مرتبأ به توپباران و بمباران این مناطق پرداخته و با عملیاتهای تروریستی اقدام به قتل و کشتار فعالین وابسته به نیروهای سیاسی فعال در کردستان ترکیه و سوریه کرده است. دولت اردوغان طی ماههای اخیر بارها تهدید کرده است که به مناطق استراتژیک “منبج” و “تل رفعت” که در مسیر جاده بین المللی ( اِم. ٤) قرار گرفته اند، حمله خواهد کرد.


قابل ذکر است که این دو شهرتحت کنترل “نیروهای سوریۀ دمکرات” است که نیروی اصلی آنرا “یگانهای مدافع خلق”ی پ گ”، یعنی نیروی نظامی ادارۀ خود مدیریتی “روژئاوا” تشکیل می دهند. طی چند سال گذشته و به ویژه در دوماه اخیر اردوغان و دیگر مقامات فاشیست دولت ترکیه بارها از تصمیم خود برای حمله و اشغال نظامی این مناطق با هدف جلوگیری از استقرار هر نهاد حکومتی از جانب مردم کردستان دم زده اند. در این رابطه صدها تانک و زره پوش و هزاران سرباز و میلیشیای مسلح تحت عنوان “اپوزیسیون سوریه” را به منطقه اعزام نموده اند و از هیچ جنایتی کوتاهی نخواهند کرد. تاکنون نیز با بمبارانها و توپبارانها و لشکرکشی ها به کردستان در عراق و سوریه موجب تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به مردم ستمدیده و زحمتکش کردستان شده است.


عملیات جنایتکارانه ارتش ترکیه در بیرون مرزها در شرایطی انجام می گیرد که دولت اردوغان در داخل ترکیه با بحران های عمیق اقتصادی و سیاسی روبرو است. کاهش پی در پی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار، تورم سرسام آور و فقر و بیکاری گسترده و موج اعتراضات علیه سیاستهای دولت اسلامی اردوغان، پایان عمر حاکمیت وی را نزدیک کرده است. دولت اردوغان با تداوم سیاست اشغالگرانه خود در بیرون مرزها از یک سو تلاش می کند توجه افکار عمومی در ترکیه از عمق این بحرانها را به انحراف برده و از سوی دیگر با دامن زدن به احساسات کور ناسیونالیستی و بنیاد گرایی اسلامی نیروی پیشبرد این سیاستهای فاشیستی را بسیج نماید.


کومه له (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)، حملات نظامی دولت جنایتکار ترکیه به دهکدۀ توریستی “پَرخ” تابع بخش “دەرکا” از شهر زاخو و هر بخشی از کردستان را محکوم می نماید. بدون شک نقشه ها و توطئه های حکومت ترکیه و بند و بست قدرتهای امپریالیستی و دولتهای سرمایه داری منطقه را با اعتراضات گستردۀ توده های مردم در همۀ بخشهای کردستان و با همیاری و پشتیبانی نیروها و انسانهای مبارز و آزادیخواه در سطح منطقه ای و خارج کشور باید خنثی و باشکست مواجه ساخت.

کمیته مرکزی کومه له

(سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)

بیست و نهم تیرماه ١٤٠١

برابر با بیستم ژوئیه ۲٠۲۲

اشتراک در شبکه های اجتماعی:

تگ ها :

اطلاعيه