پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 25 - 04 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰


در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰  قرار گرفته ایم. اگر در سالهای گذشته جدای از میلیون ها کودک کار که در کارگاهها، در کوره پزخانه ها، در مزارع و در خانه ها تن به کار مزدی سپرده تا لقمه نانی برای خانواده و خود تهیه کنند و جدای از دو میلیون کودک خیابان که به دلیل فقر و تنگدستی از چرخه تحصیل خارج شده اند، در آستانه آغاز سال تحصیلی شور و شوق و بی تابی بقیه کودکان، نوجوانان و جوانانی که امکان آن را یافته بودند وارد کلاس درس و مدرسه شوند، جلوه تازه ای به فضای جامعه می بخشید، اکنون دو سال است از چنین شور و هیجانی خبری نیست. زیرا سیاست های ضد انسانی و درماندگی رژیم جمهوری اسلامی در قبال هیولای کرونا و حفظ جان انسان ها همه عرصه های حیات اجتماعی از جمله آموزش و پرورش را نیز بشدت تحت تأثیر قرار داده است. ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت آموزش و پرورش رژیم اسلامی بدون کمترین توجه به مهیا کردن زیر ساخت های ضروری از قبیل اینترنت رایگان و گوشی های هوشمند برای دانش آموزان و معلمان باز گشایی مدارس را به تعویق انداخته و تصمیم گرفته اند که آموزش به صورت مجازی باشد. این در حالی است که بر اساس آمارها در دوران شیوع کرونا به خاطر نبود امکانات و زیرساخت‌های ضروری برای معلمان و دانش آموزان و کیفیت پایین اپلیکیشن مربوطه، حدود ۳۰ درصد از دانش‌آموزان ترک تحصیل کردەاند.


در این میان خانواده های کارگری و کم درآمد تنها با هیولای کرونا و تأثیرات وخامت بار آن بر آموزش فرزندانشان روبرو نیستند، بلکه هیولای بیکاری، هیولای فقر و گرانی هولناک تر از کرونا بر زندگی و هستی آنها چنگ انداخته است. بیش از ۹۰ درصد از کارگران ایران با قراردادهای موقت و سفید امضا کار می کنند و هر روزه در معرض خطر موج بیکارسازی ها قرار دارند. در حالی که کارگران بر طبق مصوبه شورای عالی کار رژیم مبلغی حدود دو تا چهار میلیون تومان در ماه دستمزد دریافت می کنند، هزینه سبد معیشت هر خانوار به طور رسمی بیش از ۱۱ میلیون تومان اعلام شده است. نرخ  هر دلار از حدود ۴ هزار تومان در سال ۹۶ به بالای ۲۷ هزار تومان در شرایط کنونی افزایش پیدا کرده است. سیر سقوط ارزش ریال، تورم افسار گسیخته، افزایش ۶۰ در صدی بهای کالاهای مورد نیاز روزانه خانواده ها را در پی داشته است. در این شرایط  چند برابر شدن قیمت نوشت افزار، هزینه دسترسی به اینترنت و دیگر نیازمندی های دانش آموزان به یکی دیگر از دغدغه های خانواده ها ی کم درآمد تبدیل شده است. در این اوضاع فلاکتبار اقتصادی با باز شدن مدارس تأمین هزینه تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده هم بر دوش این خانواده ها سنگینی خواهد کرد. بی جهت نیست که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه ای که به مناسبت آغاز سال تحصیلی منشر کرده، اعلام کرده« در هر مقطعی از سال، اگر قرار بر بازگشایی مدارس باشد باید تمام معلمان و دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال واکسینه شوند، بازگشایی مدارس بدون توجه به تزریق واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، واگذاری هر میز و نیمکت تنها برای یک دانش آموز، تامین و توزیع روزانه ماسک و مواد ضدعفونی کنندە برای دانش آموزان و معلمان، منتهی به فاجعه می گردد.»


اما  پیامد فقر و فلاکت اقتصادی فقط دامنگیر دانش آموزان و خانواده های آنها نیست، بلکه کار و زندگی و معیشت معلمان به عنوان بخشی از طبقه کارگر را هم تحت تأثیر قرار داده است. حقوق معلمان با نرخ تورم و گرانی هیچ خوانائی ندارد و چند مرتبه زیر خط فقر است. در حالیکه خط فقر رسمی بیش از یازده میلیون تومان اعلام شده است معلمان تازه استخدام سه و نیم میلیون بیشتر حقوق نمی‌گیرند. معلمان نهضت سوادآموزی ، پیش دبستانی و حق‌التدریسی، امنیت شغلی ندارند و با اینکه آموزش و پرورش با کمبود حد اقل ۲۰۰ هزار معلم روبرو است پذیرفته‌ شدگان کارنامه ‌سبز، با تجمعات فراوان هنوز نتوانسته‌ اند به حق خود برسند.


این وضعیت نابسامان کار و معیشت  زمینه عینی اعتراضات گسترده معلمان و بازنشستگان طی چند سال گذشته را فراهم کرده است. در آستانۀ آغاز سال تحصیلی جدید معلمان در بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به حقوق چند برابر زیر خط فقر و بلاتکلیفی وضعیت استخدامی  و دیگر مطالباتشان همچنان به تجمعات اعتراضی خود ادامه می دهند. در این میان از  اواسط شهریور دور دیگری از اعتصاب و تحصن شبانه روز معلمان “کارنامه سبز”  در مقابل  وزارت آموزش و پرورش آغاز گردید که تا کنون  ادامه داشته است. در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران طی بیانیه خود ضمن تأکید دوباره بر مطالبات معلمان تا پایان شهریور به دولت و مجلس فرصت داده تا خواسته ‌های آنان را محقق نماید در غیر این صورت شورای هماهنگی طی فراخوانی برنامه‌های اعتراضی خود را اعلام خواهد نمود و تا تحقق مطالبات به اعتراضات ادامه خواهد داد.


اما به رغم شرایط فلاکت باری که رژیم جمهوری اسلامی به معلمان و اکثریت مردم ایران تحمیل کرده است و به رغم اینکه این رژیم فضای آموزشی را با مذهب، خرافات و افکار پوسیده در هم آمیخته است و در شرایطی که تمایزات شدید طبقاتی، تبعیض جنسیتی و ستمگری های ملی و مذهبی در نظام آموزشی توسط رژیم باز تولید می شوند، با اینحال به پشتوانه جنب و جوش و شور مبارزه برای تغییر و دگرگون کردن اوضاع، افق روشن و امید بخشی در پیش روی جامعه قرار گرفته است. تداوم بی وقفه اعتصابات و مبارزات کارگری و در این میان اعتصاب شکوهمند کارگران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، مبارزات قهرمانانه کارگران هفت تپه، مبارزه پیگیرانه معلمان و ادامه جنبش های اعتراضی و مقاومت و ایستادگی در برابر تهاجم افسار گسیخته رژیم کل فضای سیاسی جامعه را تحت تأثیر قرار داده و امید به تحول رهائی بخش را تقویت کرده است. در پایان حزب کمونیست ایران ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی، همه دانش آموزان، دانشجویان و خانواده های آنان را به حمایت بی دریغ و همبستگی با جنبش کارگری و جنبش حق طلبانه معلمان فرا می خواند.



سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری


کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران

شهریور ۱۴۰۰

سپتامبر ۲۰۲۱

اشتراک در شبکه های اجتماعی:

تگ ها :

اطلاعيه