چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 24 - 04 - 2024

Communist party of iran

اطلاعیه پایانی برگزاری موفقیت آمیز کنگره ١٨ کومه له (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)

کنگره ۱۸ کۆمەڵە (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین سال ۱۴۰۱ برابر ۱۷ و ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ برگزار گردید. این کنگره در سه سالن ( ستوکهلم- سوئد، کلن- آلمان و سلیمانیه- اقلیم کردستان) و همچنین با حضور جمعی دیگر از رفقا و مهمانان که به صورت آنلاین در کنگره شرکت کرده بودند و از طریق شبکه های اجتماعی به هم وصل شده بودند برگزارگردید. در این کنگره علاوه بر اعضأ تشکیلات شهرهای کردستان و بقیه تشکیلاتهای کۆمەڵە، نمایندگان أحزاب و سازمانهای سیاسی و شخصیتهای چپ و سوسیالیست نیز فعالانه مشارکت نمودند.


کنگره با سرود انترناسیونال، سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر و یک دقیقه سکوت به یاد رفقایی که در فاصله دو کنگره ١٧ و ١٨ جان باختند و به یاد کلیه جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم کار خود را آغاز کرد. سپس با تاکید بر حضور بیش از دو سوم اعضا، رسمیت کنگره از جانب هیئت رئیسه منتخب ، اعلام شد. 


سخنرانی افتتاحیه کنگره از طرف یکی از رفقای کمیته رهبری کومه له ارائه گردید. این رفیق در بخشی از این سخنانش ضمن خوش آمدگویی و تقدیر از حضور شرکت کنندگان در کنگره ١٨ کومەله، به شرایط اوضاع جهانی، منطقه ای، ایران و کردستان که کنگره در آن برگزار میشود، پرداخت. در رابطه با أوضاع جهانی به گسترش فقر و گرسنگی میلیاردها انسان که هست و نیست شان بر اثر تعمیق بحرانهای نظام سرمایه داری به خطر افتاده، اشاره نمود. بحرانی که طی ٢٠ سال گذشته منجر به تضعیف هژمونی قدرت اقتصادی و سیاسی آمریکا و به میدان آمدن دیگر ابرقدرتهای سرمایه داری نظیر روسیه، چین، اتحادیه اروپا گردید که برای تقسیم مجدد جهان میان خود در جدالند. به راه انداختن جنگ ویرانگر اکراین یکی از پیامدهای این رقابتهاست. در ادامه به توضیح موضع و جهتگیری کومه له در رابطه جنگ پرداخت. جنگی ارتجاعی که میان دو قطب سرمایه داری جهانی برپا گردیده و هزینه آن بر دوش مردم تهیدست و ستم دیده دنیا قرار می گیرد. لازم است بر محکومیت هر دو طرف این جنگ وحشیانه تأکید به عمل آورد.


در بخش دیگری از سخنان “افتتاحیه کنگره”، از طرفی با تأکید بر وضعیت ایران و رژیم جمهوری اسلامی و بحران اقتصادی و فساد نهادینه شده در درون حاکمیت و عدم توانایی رژیم در تامین خدمات و مهار بحرانها و از طرف دیگر به بررسی اوضاع وخیم زندگی کارگران و مردم کم درآمد جامعه ایران و کردستان پرداخت. از سوی دیگر به گسترش سطح مبارزه و تحرک جنبش کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی از جمله جنبش معلمان و بازنشستگان، زنان و دانشجویان و جوانان بیکار که با طرح خواست و مطالبات، اعتصاب و تجمعات اعتراضی خود، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده اند، اشاره نمود. در بطن چنین پیکار و مبارزه ای، طیف وسیعی از فعالین کارگری و دیگر جنبشهای اجتماعی پرورش یافته اند و نسلی از رهبران کارآمد و پیشرو به میدان آمده اند. در چنین شرایطی میتوان نتیجه گرفت که توازن قوا در جامعه به نفع جبهه مبارزه کارگران و توده های مردم زحمتکش و به زیان جمهوری اسلامی تغییر یافته است.


این تغییرات در جامعه کردستان نیز به همان شکل رخ داده اند. فعالین جنبش کارگری در کردستان نیز همزمان با تداوم مبارزات روزانه، تلاش میکنند وسیعأ با فعالین جنبش کارگری در سطح سراسری ایران در ارتباط و هماهنگی قرار گیرند. از این نظر لازم است چنین دیدگاهی ناظر بر اتخاذ وظایف و اولویتهای کومه له نیز باشد. در ادامە در جزئیات به سرفصلهای این وظایف پرداخت و توضیحات لازم داده شد.


در پایان سخنان افتتاحیه کنگره، به طور مختصر به انشعاب و جدایی جناح راست از حزب کمونیست ایران و کومه له اشاره شد. انشعابی که در اقدامی انحلال طلبانه و به شیوه غیرقانونی، “کنگره ١٨” را برگزار کردند و کلیه اعضای جناح چپ تشکیلات را از حضور در این به اصطلاح کنگره محروم نمودند. به این ترتیب به جدایی خود از کومه له و حزب کمونیست ایران قطعیت بخشیدند و تاوان انشقاق تشکیلات را به نام خود به ثبت رساندند. در این بخش همچنین اشاره گردید که جناح انشعابی با هر تعبیری که از ماهیت اختلافات درونی داشته باشد، قادر به پنهان کردن این واقعیت نیست که امیدشان را به پیروزی جنبش سوسیالیستی و طبقه کارگر و انقلاب از دست داده اند. تمایل و نزدیکی آنها به احزاب ناسیونالیستی و فاصله گرفتن از جریانات و شخصیتهای چپ و کمونیست، دلیل آشکاری برای اثبات چنین واقعیتی است.  پس از سخنرانی افتتاحیه کنگره، نمایندگان احزاب و جریانات سیاسی پیامهای خود را به کنگره تقدیم نمودند.


مضمون و محتوای سند “جهتگیری، وظایف و اولویتهای کومه له” که پیشتر در اختیار اعضا و مهمانان کنگره قرار داده شده بود، یکی دیگر از دستور جلسات کنگره ١٨ کومه له بود که از طرف یکی دیگر از اعضای کمیته رهبری کومه له به کنگره ارائه گردید و نکاتی از آن مورد بررسی قرار گرفت. سپس وقت به مهمانان و اعضای کنگره داده شد. آنها نیز نظرات و ملاحظات خود را در رابطه با سند مذکور ابراز نمودند. از آنجا که کمیته رهبری کومه له از دو ماه پیش از کنگره به منظور آمادسازی، جلساتی را برای بحث و گفتگو و اظهار نظر اعضا حزب در رابطه با موضوعات و مسائل کنگره تدارک دیده بود، در این بخش وقت بیشتری به مهمانان اختصاص یافت و آنها نیز در کمال دلسوزی و احساس مسئولیت، نظرات، انتقادات و ملاحظات خود را بیان کردند. کلیات این سند در کنگره به رای گذاشته شد و با رأی اکثریت قریب به اتفاق به تصویب رسید.


گزارش کار و فعالیت بخشهای مختلف تشکیلات کومەله یکی دیگر از دستور جلسات کار کنگره کومەلە بود. در این بخش، فعالیت تشکیلات شهرهای کردستان، سایت کومه له و شبکه های اجتماعی، پروژه تلاش بر ایجاد قطب چپ و سوسیالیستی در کردستان و تلویزیون کومه له مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از کاستی ها انتقاد به عمل آمد و رهنمودهایی برای پیشبرد وظایف انقلابی و فعالیتهای آینده از جانب اعضا و مهمانان ارائه کردید. آشکار است که طی چند سال گذشته اختلافات درونی تشکیلات، بخش بزرگی از وقت و انرژی ما را به خود مشغول کرده و این خود یکی از دلایل وجود کاستیها در انجام وظایف سیاسی و تشکیلاتی کومه له بود.


طی دو روز برگزاری کنگره کومه له، قرارها و پیشنهاداتی به دست هیئت رئسیه کنگره رسیده بود. در این رابطه نیز کنگره به بحث و تبادل نظر پرداخت و سپس هریک از آن قرارهای به رای گذاشته شد. برخی از قرارها به تصویب کنگره رسیدند و کنگره کمیته مرکزی منتخب خود را موظف به اجرای آنها نمود. همچنین تصمیم گرفته شد که پیامهایی خطاب به خانواده جانباختگان و زندانیان سیاسی آماده و ارسال گردد.


آخرین دستور جلسه کنگره انتخاب اعضای کمیته مرکزی کومه له بود. در این بخش نیز پس از بحث و بررسی، ۲۵ نفر از اعضا به عنوان عضو کمیته مرکزی کومه له انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: کارو آزادی، کیوان احمدی، فرزاد احمدی، خسرو بوکانی، رخشنده بلوری، رئوف پرستار، بارزان حسن پور، محمد حمیدی، رشید رزاقی، عثمان رمضانی، دلیر سفیدی، حبیب سلطانی، علی شاهکار، حسن شمسی، کمال عزیزی، محمود قهرمانی، محمد کمالی، آرام کاکه رش، اسماعیل کاکه رش، صدیق گویلیان، صلاح مازوجی، ایران مروتی، آنا محمودی، گوهر معمارزاده و پدرام نصرالـهی.


کنگره ١٨ کومه له پس از دو روز کار فشرده با سخنان اختتامیه یکی از رفقای هیئت رئیسه کنگره و با سرود انترناسیونال، در میان شور و شوق و شادی شرکت کنندگان به کار خود پایان داد.

کمیته مرکزی کومه له

(سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)

٢٩ فروردین ١٤٠١

اشتراک در شبکه های اجتماعی:

تگ ها :

كومه له