چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ | 19 - 06 - 2024

Communist party of iran

اصلاح طلبان حکومتی در توهم بازارگرمی برای تنور سرد “انتخابات”

با نزدیک شدن موعد نمایش انتخابات زود هنگام “رئیس جمهوری” به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی قاتل، جبهه ورشکستۀ اصلاح طلبان حکومتی، به وسوسه افتاده اند تا بلکه با استفاده از بن‌بست حکومت اسلامی در همۀ عرصەها، بار دیگر شانس خود را برای بازگشت به حلقه قدرت فاسد جمهوری اسلامی بیازمایند. روز چهارشنبه ١٦ خرداد محمد خاتمی “رئیس جمهور” اسبق حکومت اسلامی و رهبر جبهه اصلاحات که تا کنون ممنوع التصویری او در رسانه‌های حکومتی لغو نشده است، با انتشار پیامی اعلام کرد: “با راهبرد انتخاباتی جبهۀ اصلاحات موافق است و درصورتی که پیشنهاد جبهه محقق شود، در انتخابات شرکت خواهد کرد”. تغییر موضع محمد خاتمی برای شرکت در نمایش انتخابات رژیمی که خود مدت هشت سال در موقعیت باصطلاح “رئیس جمهور” آن بوده و به اعتراف خودش تنها نقش ” تدارکاتچی” درآن داشته، فریبکارانه و تلاشی برای نجات رژیم درماندۀ جمهوری اسلامی از سرنگونی است.


خاتمی ضمن یادآوری عمق نارضایتی مردم از جمهوری اسلامی و درک آن، از جناح حاکم می خواهد زمینۀ انتخاباتی را فراهم آورند که در آن همۀ جریانات سیاسی بتوانند نامزد مطلوب خود را داشته باشند. البته خاتمی تجاهل می‌کند و گرنه می‌داند درحالی که حاکمان جمهوری اسلامی بر دریایی از نفرت و بیزاری توده‌های مردم حکومت می کنند؛ در بحرانهای عمیق و همه جانبه غیرقابل حل دست و پا می‌زنند؛ هر روزه با اعتصابات کارگری و اعتراضات دیگر اقشار جامعه و مطالبات آنان روبرو هستند؛ تا کنون تنها با سرکوب و کشتار و شکنجه سرپا ایستاده‌اند. رهبران جناح حاکم نیز می‌دانند که مشکل حکومت با هیچ شکلی از انتخابات قابل حل نیست و برعکس اصلاح طلبان متوهم، می‌دانند که نباید حلقۀ تنگ حاکمیت خود را برای مشارکت آنها بگشایند. خاتمی درحالی می‌گوید حاضر است در انتخابات شرکت کند که یک ماه و نیم قبل و در هنگام برگزاری مرحلۀ دوم انتخابات مجلس رژیم در یک فایل صوتی گفته بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند و حتی بعضی از اصلاح طلبان را مورد سرزنش قرار داده بود که: “برای اندک تغییر رفتار حکومت التماس می‌کنند و برای بدست آوردن چند کرسی در مجلس گدایی می کنند”. اینک او خود نیز به صف آنان پیوسته است.


اما  طرح “راهبرد انتخاباتی جبهۀ اصلاحات” که خاتمی با آن موافق است چیست؟ بنا به گزارش وب سایت “انتخاب” متمایل به جبهه اصلاح طلبان حکومتی، روز پنج‌شنبه دهم خرداد این جبهه ضمن ابراز تأسف از مرگ رئیسی اعلام کرد که: “برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، آحاد مردم، نهادهای مدنی و جریانات سیاسی به ویژه جبهۀ اصلاحات را در معرض تصمیمی فوری و اضطراری قرار داده است. لذا با توجه به شرایط نگران کنندۀ کشور تصمیم گرفته شد به صورت مشروط در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مشارکت کنیم”. طرح راهبُردی ٩ ماده‌ای اصلاح طلبان که گویا متضمن راه نجات حکومت اسلامی از شرایط نگران کنندۀ کشور است، بسیار فرصت طلبانه است و هدفی جز چشم داشت بازگشت به قدرت و داشتن سهم هراندازه ناچیز در آن ندارد. در مادۀ اول آن طرح آمده: “جبهۀ اصلاحات با استفاده از فرصت پدید آمده و به منظور بهبود وضعیت کشور، به صورت مشروط در انتخابات پیش رو مشارکت می کند”.  شرط آنان برای مشارکت در مضحکۀ انتخابات نیز در مادۀ دیگری به این صورت قید شده که “مشارکت جبهه در انتخابات منوط به تأیید صلاحیت حداقل یکی از نامزدهای اختصاصی جبهه خواهد بود”. 


گدایی پذیرش تنها یک کاندید اصلاح طلب از جناح رقیب بعنوان شرط شرکت در انتخابات، آنچنان زبونانه و حقارت بار است که احتمال بروز انتقاد برخی از اعضا نسبت به آنرا نیز پیش‌بینی کرده و برای جلوگیری از ریزش بیشتر صفوف شان، در بند دیگری از راهبرد مزبور تذکر داده شده که به منظور حفظ انسجام درونی، همۀ اعضای حقوقی و حقیقی جبهۀ اصلاحات ملزم به رعایت این تصمیم هستند. واضح است که حتی اگر جریان حاکم با هدف بازار گرمی برای نمایش انتخابات از ردّ صلاحیت یک نفر از اصلاح طلبان خود داری کند، کاندید اصلاح طلبان هیچ اقبالی برای سر در آوردن از صندوق انتخابات رژیم نخواهند داشت. اصلاح طلبان خود چند دهه در شکل‌گیری و تداوم عمر این رژیم فاسد شریک دزد و یار قافله بوده‌اند و علیه کارگران و مردم زحمتکش جامعه جنایتها آفریدەاند. در زمان صدارت خاتمی بود که پاسدار قالیباف عملیات گازانبری برای لت و پار کردن دانشجویان را به اجرا درآود. خاتمی سالها مزورانه در بوق و کرنای رژیم می دمید که کم هزینه ترین و کوتاه ترین راه تغییر رفتار رژیم، شرکت در انتخابات و رفتن پای صندوقهای رأی است. اِبراز مواضع متناقض او نسبت به نمایش انتخابات و سفسطۀ برای جلب مشارکت مردم در نمایش انتخابات رژیم، نشانۀ نگرانی او از تسریع روند سرنگونی حکومت اسلامی است.

اما کارگران و توده‌های مردم زحمتکش سالهاست نجات خود را نه تنها در عبور از اصلاح طلبان بلکه در رهایی از کلیت حکومت اسلامی میدانند. برای آنها روشن است که اصلاح طلبان خود بخشی از مافیای قدرت و مدافع تداوم حکومت اسلامی هستند. اصلاح طلبان نه در دورۀ رفسنجانی و خاتمی و نه دورۀ اعتدال روحانی راه حلی جز تحمیل فقر و گرسنگی به کارگران و دیگر اقشار تهیدست جامعه با استفاده از دم و دستگاه سرکوب امنیتی – نظامی و نهادهای تحمیق مذهبی نداشته‌اند. اصلاح طلبان خود در گسترش فضای رعب و وحشت و سرکوب آزادیهای سیاسی، سرکوب وحشیانۀ کارگران، زنان، دانشجویان، معلمان، بازنشستگان و دیگر اقشار جامعه نقش داشته‌اند. بی جهت نبود که فرودستان ایران شش سال پیش در جریان یک خیزش توده ای شعار “اصلاح طلب، اصول گرا، دیگه تمامه ماجرا” سر دادند و شکست استراتژی اصلاح طلبان حکومتی مبنی بر تغییر اوضاع از طریق مکانیسم انتخابات را اعلام کردند.

بنابراین مشارکت و عدم مشارکت اصلاح طلبان در مضحکۀ انتخابات رژیم جمهوری اسلامی تأثیری در رأی و ارادۀ تودەهای مردم که سرنگونی تام و تمام حکومت اسلامی سرمایەداران است، نخواهد داشت. بدون شک کارگران و اکثریت توده‌های مردم که زیر فشار گرانی و فقر و فلاکت اقتصادی استخوانشان خُرد شده است  این بار مصمم تر از ماههای گذشته رژیم را در رسیدن به این هدف با شکست مفتضحانەتری مواجه خواهند ساخت. در این نمایش انتخاباتی نیز رأی مردم “نه” به حکومت فقر و بیکاری و گرسنگی، “نه” به حکومت اعدام و شکنجه و زندان، “نه” به همۀ جناحهای دزد و فاسد و مافیای قدرت و “آری” به سرنگونی انقلابی حکومت جهل و خرافۀ سرمایه داری اسلامی خواهد بود. کارگران و مردم رنجدیده و آزادیخواه ایران در روز ۸ تیر برای سومین بار در مدت کمتر از چهار ماه مهر عدم مشروعیت بر پیشانی جمهوری اسلامی خواهند کوبید.
سخن روز تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومەله
https://alternative-shorai.tv (https://alternative-shorai.tv/)
https://cpiran.org
https://komala.co
https://t.me/peshrawcpiran
www.facebook.com/Peshrawcpiran
www.instagram.com/Peshrawcpirn
https://t.me/KomalaCpiranTv

اشتراک در شبکه های اجتماعی: