پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ | 12 - 09 - 2024

Communist party of iran

استفاده همسایه‌های ایران از میادین مشترک نفت و گاز

با پایان یافتن مطالعات کویت و عربستان برای توسعه میدان “الدره” (آرش)، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار مشارکت این نهاد در توسعه این میدان شده است. عبدالرضا عابد همچنین مدعی شده است که قرارگاه خاتم‌الانبیاء حتی میادین اسفندیار و فرزاد، مشترک با عربستان را نیز می‌تواند توسعه دهد.


ایران 28 میدان نفت و گاز مشترک با کشورهای همسایه که تقریبا در همه آنها از بقیه همسایه‌ها عقب مانده است. مهمترین مشکل ایران در عقب‌ماندگی برداشت نفت و گاز از میادین مشترک، سرمایه‌گذاری و نبود تکنولوژی مدرن است. مهمترین میادین مشترک ایران با عراق، قطر و عربستان است؛ کشورهایی که با کمک شرکت‌های بین‌المللی، خصوصا غربی، تولید نفت و گاز خود را به شدت بالا برده و کماکان بر رشد استخراج از این میادین تلاش می‌کنند.


در نقطه مقابل، وزارت نفت ایران در غیاب سرمایه های خارجی و نا توانی بخش خصوصی، متکی به سهم ۱۴.۵ درصدی از درآمدهای نفتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های فسیلی است؛ بطوری که بر اساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، سرمایه‌گذاری سالانه در کل میادین نفت و گاز کشور از حدود ۱۸ میلیارد دلار در دهه ۱۳۸۰ به حدود ۷ میلیارد دلار در نیمه ابتدایی دهه گذشته رسیده و از سال ۱۳۹۸ این رقم به ۳ میلیارد دلار سقوط کرده است.میادین مشترک نفتی سهمی ۲۰ درصدی در ذخایر نفتی و ۳۰ درصدی در ذخایر گازی قابل برداشت ایران دارد. ایران با ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و ۱۵۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی، جایگاه دوم و چهارم را در جهان از لحاظ ذخایر هیدروکربوری دارد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی: